Jag har gjort en automation i HA som slår på shellyn till min smarta lampa om någon stänger av den...
Jag använder shellyn för att mäta lampans strömförbrukning, så jag vill att strömmen går den vägen.

Jag räknar kallt med att HA/nätverk alltid funkar. Skulle det blir ett långvarigt totalhaveri så får man väl bemöda sig med att använda Hue-appen i telefonen tills det är lagat...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har en shelly1 som mäter 3 olika temperaturer och en shelly2.5 som styr en shunt.

Vad behöver jag för att styra shunten mot ett börvärde med tex +-2grader, börvärdet beror på utomhustemperaturen.

Idag har jag 2.5an i roller shutter mode och 5sek för varje manuellt tryck men skulle vilja styra/kolla varje timme automatiskt.
Har Home Assistant men behöver kanske nåt mer?
 
Borde inte vara så svårt att lösa med några virtuella sensorer i HA som innehåller avvikelsen från börvärdet och en automation som skickar lagom långa pulser till Shellyn baserat på avvikelsen?

Alternativt ett script som löser allt i ett svep.
 
useless useless skrev:
Borde inte vara så svårt att lösa med några virtuella sensorer i HA som innehåller avvikelsen från börvärdet och en automation som skickar lagom långa pulser till Shellyn baserat på avvikelsen?
Jag har ingen aning :D
 
Jag tänkte mest på hur "vanlig" shuntautomatik brukar fungera. Det normala är ju bara att man fortsätter att skicka stäng- eller öppnapulser så länge ärvärdet är större eller mindre än börvärdet (med en viss felmarginal).
Sen går det säkert att göra det mer avancerat så att pulserna blir längre/kommer oftare ju större avvikelsen är, men jag vet inte om det tillför något. Det viktiga är att inte göra för stora ändringar åt gången.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nej jag tänkte att om börvärdet är säg 5grader mindre än det verkliga så skickar man på en 5sek öppning och mäter igen nästa timme, och tvärt om då, till att börja med.
 
Bara mäta och korrigera en gång i timmen blir nog lite för långsamt?
 
useless useless skrev:
Bara mäta och korrigera en gång i timmen blir nog lite för långsamt?
Ja kanske det, varje kvart kanske är för tätt?
Kvittar egentligen det blir ju inte utkallt även om det blir omslag och riktigt kallt.
 
useless useless skrev:
Jag har gjort en automation i HA som slår på shellyn till min smarta lampa om någon stänger av den...
Jag använder shellyn för att mäta lampans strömförbrukning, så jag vill att strömmen går den vägen.

Jag räknar kallt med att HA/nätverk alltid funkar. Skulle det blir ett långvarigt totalhaveri så får man väl bemöda sig med att använda Hue-appen i telefonen tills det är lagat...
Hur tänder/släcker du lampan (ifall du vill använda strömbrytare)? Om shellyn enbart används för automation för att slå på strömmen
 
Det sitter en knapp med impulsfjäder på shellyns ingång. Det är därför jag har automationen för nån kan ju råka trycka på knappen...
 
richardtenggren
useless useless skrev:
Det sitter en knapp med impulsfjäder på shellyns ingång. Det är därför jag har automationen för nån kan ju råka trycka på knappen...
Kan du inte istället trigga ett meddelande på typ en sonos, google home eller liknande om du nu har en, som lyder "Ge fan i knappen!" :D
 
Jag funderar på koppartejp på knappen kopplat till ett elstängselaggregat. Skulle kunna bli kul när nån kommer in i hallen på natten och fumlar efter knappen till taklampan...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det sitter en knapp med impulsfjäder på shellyns ingång. Det är därför jag har automationen för nån kan ju råka trycka på knappen...
Jag läste på om detached mode, det verkar lösa det jag behöver. Behöver jag koppla Shelly-annorlunda ifall jag gör använder detached?

Ska undersöka ifall jag kan ändra mode från detached till follow ifall HA är nere, så har jag någon form av failover.
 
Jag har inte meckat så mycket med Shelly, men detatched mode behövs väl bara om Shellyn direkt ska styra en annan Shelly istället för den inbyggda utgången? Om du ändå har HA som samordnar allt behöver du inte göra nåt mer med Shellyn än att låta bli att ansluta något på utgången.
 
Kan man köra skript lokalt på en Shelly dimmer 2? Hittar inte mycket om det, man kan köra det på t.ex 1 plus PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.