363 717 läst · 2 636 svar
364k läst
2,6k svar
Shelly – allmänna diskussioner
det får man nog bygga logik för i tex HA isåfall…nino skrev:
Hur läser du av värdet? Jag har inte någon shelly med extern tempgivare, men plockar in data från mina shellys via MQTT till Home Assistant. MQTT kan man ställa uppdateringsintervallet på i alla fall.nino skrev:
Hur har ni era shellys monterade?
Har i dagsläget 3st shelly1 som bla larm, tempgivare och brytare till vv beredaren
Idag hänger dom hur som helst i lösa fk och wagos...
Det är testperiod men risken är ju att det aldrig blir någon ändring.
Har i dagsläget 3st shelly1 som bla larm, tempgivare och brytare till vv beredaren
Idag hänger dom hur som helst i lösa fk och wagos...
Det är testperiod men risken är ju att det aldrig blir någon ändring.
Hur menar du lösa? FK får ju inte monteras "löst" utan ska förläggas i slang eller rör. Shellys ska monteras i apparat- eller kopplingsdosa. Handlar det om inne i själva varmvattenberedaren funkar det med FK kan jag tycka, men hade nog helst satt fast shellyn i något, så den inte bara hänger lös och kan vara i vägen om någon annan ska in där och pilla med något. Jag har en shelly i vår värmepump bakom servicepanelen, den sitter fast med spännband, och kablaget är draget i kabelkanal.nino skrev:
/S
Ja fast då ser jag ju bara temperaturen, med kontaktorn ser jag ju om den är dragen = pumpen igång? Kan ju ta en stund innan temperaturen sjunker.K karlmb skrev:
Jag vill ha koll på att pumpen verkligen startar när jag slår av oljebrännaren på distans
Sätter du en tempgivare på vattnet ut från vp så ser du direkt när den startar och dessutom vad den jobbar med.nino skrev: