J
J plywoodskiva skrev:
Finns det någon shellypuck som kan dimra två olika lampor? Får inte plats med två puckar i dosan..
Bump
 
J plywoodskiva skrev:
Bump
Det finns ingen dimmer för fler kanaler, om man inte räknar med Shelly RGBW som dimmar 4 kanaler led-list.
Det finns dubbla relän i någon modell. (Edit: Shelly Plus 2PM och Shelly 2.5)

På de ställen jag haft det för trångt i dosorna har jag satt en puck bakom brytaren och en i lampdosan i taket. Tändtråd en går ju ändå dit, och jag hade både fas och nolla där uppe ändå.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
e02jr e02jr skrev:
Det finns ingen dimmer för fler kanaler, om man inte räknar med Shelly RGBW som dimmar 4 kanaler led-list.
Det finns dubbla relän i någon modell. (Edit: Shelly Plus 2PM och Shelly 2.5)

På de ställen jag haft det för trångt i dosorna har jag satt en puck bakom brytaren och en i lampdosan i taket. Tändtråd en går ju ändå dit, och jag hade både fas och nolla där uppe ändå.
Jag har inte den möjligheten. Det är fullt med kablar där. Får väl köpa en Plejd då tyvärr.
 
R
J plywoodskiva skrev:
Jag har inte den möjligheten. Det är fullt med kablar där. Får väl köpa en Plejd då tyvärr.
Har aldrig varit med om en dosa så full att det inte gått att städa upp och klämma in en puck i den. Speciellt om det är en takdosa (vilket jag får för mig att det är).

Du ska inte ta en titt till innan du låser in dig i Plejds system?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vill inte sprida negativa rykten men är detta något att hålla ögonen på?
[länk]
Jag har råkat ut för liknande med ZigBee-prylar och vanliga dimmers också. Det är ingen brandfara då de är i en miljö utan brandfarligt material och säkringen bör rimligen lösa innan det blir för varmt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har råkat ut för liknande med ZigBee-prylar och vanliga dimmers också. Det är ingen brandfara då de är i en miljö utan brandfarligt material och säkringen bör rimligen lösa innan det blir för varmt.
Utveckla gärna varför det inte skulle vara brandfarligt, en sådan puck (oavsett fabrikat) kan väl sitta lite varstans?
 
F foppa skrev:
Utveckla gärna varför det inte skulle vara brandfarligt, en sådan puck (oavsett fabrikat) kan väl sitta lite varstans?
Det normala är att de sitter i en brandsäker dosa. Det krävs mycket höga temperaturer för att något skall kunna användas och så höga temperaturer är inte rimliga annat än med hög ström som för denna typ av användning innebär kortslutning. Hade det varit elbilsladdning över en puck så hade det varit en annan sak, men även då är brandrisken relativt låg (men högre).
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Det normala är att de sitter i en brandsäker dosa. Det krävs mycket höga temperaturer för att något skall kunna användas och så höga temperaturer är inte rimliga annat än med hög ström som för denna typ av användning innebär kortslutning. Hade det varit elbilsladdning över en puck så hade det varit en annan sak, men även då är brandrisken relativt låg (men högre).
Håller med om det mesta, men att det skulle krävas en så hög ström att en säkring går för att alstra värme nog för att antända något är ju helt enkelt fel. Det bevisas enklast med att det finns elektriska grilltändare ;)
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Håller med om det mesta, men att det skulle krävas en så hög ström att en säkring går för att alstra värme nog för att antända något är ju helt enkelt fel. Det bevisas enklast med att det finns elektriska grilltändare ;)
Jo, nu pratar vi sannolikheter igen. Man kan ju ha otur med förkolning och annat så att man skapar värme nog utan för hög ström. Men då pratar vi om nästan kortslutning utan att det blir kortslutning.

Det normala sättet som man får hög värme är ju för att man har hög last och dålig kontakt, det är principiellt mycket mycket mer sannolikt att man får långvarig värme på det sättet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hej har en fråga om Shelly 3pro?
På styrahem.se står om den:
Text på svenska om begränsningar för en 240V enhet vid styrning av högre laster.
Men det kan väl inte vara sant? Med en trefasapparat efter (utan nolla) blir det ju 400 V mellan faserna men bara 240 V genom Shellyn??
 
S Stenper skrev:
Hej har en fråga om Shelly 3pro?
På styrahem.se står om den:
[bild]
Men det kan väl inte vara sant? Med en trefasapparat efter (utan nolla) blir det ju 400 V mellan faserna men bara 240 V genom Shellyn??
Fundera på vilken potentalskillnad Shellyn kommer se på in och utgångarna vid en trefas last så kommer du nog fram till att det som står där stämmer.
 
Går det att räkna antal starter med någon shelly, eller finns det bättre alternativ som är enkelt?

Skulle behöva räkna antal starter för att vid tex x starter så ska en annan motor starta och gå y sekunder

Motor1 har startat 10gånger då ska motor2 starta och gå 1min
 
S Stenper skrev:
Hej har en fråga om Shelly 3pro?
På styrahem.se står om den:
[bild]
Men det kan väl inte vara sant? Med en trefasapparat efter (utan nolla) blir det ju 400 V mellan faserna men bara 240 V genom Shellyn??
Dom nämner ju 3-fas i manualen så det ska den ju tåla.
 
nino nino skrev:
Går det att räkna antal starter med någon shelly, eller finns det bättre alternativ som är enkelt?

Skulle behöva räkna antal starter för att vid tex x starter så ska en annan motor starta och gå y sekunder

Motor1 har startat 10gånger då ska motor2 starta och gå 1min
Borde gå att lösa med gen2 enheter som kan köra script.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.