352 679 läst · 2 601 svar
353k läst
2,6k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Nu syns det tydligare att de blåa förmodligen går upp och matar mittenraden. Nu syns det också bättre att de är svarttejpade, så då har elektrikern gjort vad man kan begära när han hade slut på svart tråd.O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:Tack för svar och info om säkringar osv! Att det blir fullt i skåpet kan jag leva med om det skulle gå att montera där.
Jag funderar på om matningen för fasskenan är till vänster och att de mörkblå (som inte borde var blå) är monterade senare då det är andra brytare? Försökte ta en bild underifrån:
[bild]
Men kanske inte går att sätta klämmorna från Shellyn på de högra kablarna där av andra anledningar? Hade ju ändå ingenstans att ta vägen med nollan till Shellyn, så kanske är kört i skåpet.
Bakom värmepumpen är det sjukt trångt tyvärr, så tror det blir svårt att få plats där.
Kanske att det går att trycka in klämmorna i arbetsbrytaren och sedan Shellyn i en box bredvid som föreslogs. Kanske precis går att trycka in klämmorna även om det blir trångt:
[bild]
Du missförstår skenornas funktion i botten. Längst ner till vänster kommer förmodligen de tre faserna in på de svarta kablarna. Sedan går det via skenorna till alla säkringar i nedre raden och sedan längst till höger går de vidare upp till mittenraden förmodligen. Jag skrev tidigare att om du mäter på de blåa kommer du mäta hela nedersta raden, men nu korrigerar jag mig till att du förmodligen kommer mäta hela mittenraden i stället. Du ska alltså inte sätta klämmorna här utan på de tunna, utgående kablarna från säkringarna till pumpen.
Nollan går ju att skarva in med en wago eller liknande i värsta fall. Men eftersom du inte verkar så hemma i centralen (och eftersom du inte får göra jobbet) så är frågan om du inte ska ta hjälp av någon i stället för att göra det själv. Inget illa menat.
Jag och GK100 menar nog båda INNE i värmepumpen skulle jag tro. I arbetsbrytaren får du nog inte plats.
Ett problem med det är att höljet på pumpen är rätt bra på att isolera WLAN-signaler så det är inte säkert att Shellyn får kontakt med nätet om den sitter där.J Jsson83 skrev:
Det var någon annan användare här på forumet som nyligen försökte sätta ett par Shelly 1 i sin pump och fick flytta ut dem p.g.a. det.
Haha tack för svar då förstår jag! Helt rätt att jag inte har koll på centralen, försöker få tag på någon som kan koppla in det åt mig
Tänkte om det bara var att knäppa på något, men då det verkar mer komplicerat får jag inse mina begränsningar. Tack för hjälpen i alla fall, då vet jag lite mer vad som behöver göras om jag får tag på någon
Tänkte om det bara var att knäppa på något, men då det verkar mer komplicerat får jag inse mina begränsningar. Tack för hjälpen i alla fall, då vet jag lite mer vad som behöver göras om jag får tag på någon
Så här ser det för övrig ut i värmepumpen:
Rätt trångt. Kanske under? I manualen står det att man bör installera en strömkännare i elcentralen. Oavsett, är detta någonting som en elektriker enkelt löser på plats? Eller är det komplicerat när det inte finns någon klockren lösning?
Så jag inte ringer hit någon i onödan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt trångt. Kanske under? I manualen står det att man bör installera en strömkännare i elcentralen. Oavsett, är detta någonting som en elektriker enkelt löser på plats? Eller är det komplicerat när det inte finns någon klockren lösning?
Något att ta i beaktning, helt klart.R RoAd skrev:
Okej, det var trängre än jag sett framför mig, har själv lite mer plats.O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:Så här ser det för övrig ut i värmepumpen:
[bild]
I ditt läge hade jag satt 3EM i centralen på lämplig plats, satt på klämmorna på utgående kablar från säkringarna. Här har du ju hela vägen upp till överkant på dig att hitta plats, klämmorna har ju ganska långa kablar till sig så det borde gå att fördela ut dem och få till det. I värsta fall får man förlänga kablarna lite. Jag hade prioriterat att ha plats ledig i centralen för framtiden och lagt VA-VC direkt på utgången på värmepumpens säkring. Jag hade nog vikt nollan dubbel och lagt den under någon av nollskruvarna alt lossat en nolla från en 1-fas grupp från nollskenan och ersatt den med en kort kabel, och sedan förgrenat den i en wago ihop med nollan till 3EM och till 1-fas gruppen.
Har du inte haft problem tidigare med att huvudsäkringarna har gått så skulle jag inte lägga tid och energi på att insallera ännu fler strömtrafos i centralen, och dessutom dra extra kabel hela vägen från centralen till värmepumpen. Men har du problem med att huvudsäkringarna går ofta och att pumpen går mycket på eltillskott kan det väl vara en idé.
Redigerat:
harka skrev:håller med RoAd – om det bara är en liten pump (verkar vara max 45W och oftast mindre) så vore det kanske läge att modernisera det hela som verkar lite överdimensionerat för dagens behov – sen kan det vara andra aspekter som spelar in, som hur lätt det är att byta ut dagens termostat (inbyggd/-målad ledningsdragning osv)
ja, att bryta spänningen till pucken hela tiden är ju förstås dumt
då är ju frågan vad som syns på bilden... är kabelparet till vänster (röd etta) anslutningen mot termostaten? och mellankabeln (omärkt) är tre gröna faser och svart nolla? och att pumpen är ansluten längst till höger ("röd tvåa"), med pumpens blå nolla skarvad till inkommande svart nolla med en ubåt?
ska man in med en Shelly 1PM så får man sätta den "i serie" med spänningsmatningen till apparaten (troligen plint 3)
det ligger väl fortfarande 3-fas (2-fas) ansluten till denna apparat? det är extra elakt att jobba i 400V-miljö...
Planerar att koppla in en Shelly 1 för att bryta fasen på en cirkulationspump i Nibe 360P (Danfoss)
Risk för spikar som Shelly inte klarar eller pumpen så liten så ingen fara tro?
Detta har kanske redan diskuterats men hittar inget efter flitigt sökande.
Har tänkt testa styra mitt spabad så att det bara ska värma på natten. Har införskaffat mig en 3EM samt en Malmbergs kontaktor AUC6-25.
Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med hur detta ska kopplas för att få det att fungera. Blir inte riktigt klok på ritningen man fick med shellyn.
Har tänkt testa styra mitt spabad så att det bara ska värma på natten. Har införskaffat mig en 3EM samt en Malmbergs kontaktor AUC6-25.
Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med hur detta ska kopplas för att få det att fungera. Blir inte riktigt klok på ritningen man fick med shellyn.
Om du enbart ska styra badet så var en 3em onödig, det hade räckt med en Shelly 1.B bluepirre skrev:Detta har kanske redan diskuterats men hittar inget efter flitigt sökande.
Men inkopplingen med en 3em för att enbart styra är egentligen lika enkel. Nolla in på 'N', fas in på 'I', och kontaktorns ingång till 'O'.
Jo om du ska mäta strömmen så ska de också anslutas. Men vad är det egentligen i kopplingsschemat som du tycker är krångligt? VA, VB, och VC är ganska tydligt inritade och ska anslutas till de faser du ska mäta.B bluepirre skrev:
Krångligt och krångligt. Vill bara vara säker så det kopplas rätt.
Ska tillägga att jag normalt inte brukar "pilla i" elskåpet.
Tänkte dock att detta borde inte vara så avancerat.
Förstår att stänga all ström etc innan jag börjar förstås
Ska tillägga att jag normalt inte brukar "pilla i" elskåpet.
Tänkte dock att detta borde inte vara så avancerat.
Förstår att stänga all ström etc innan jag börjar förstås
B bluepirre skrev:
Det lät som om du faktiskt inte förstod hur den ska kopplas in. Nu vill du "bara vara säker". Säker på vad? Antingen förstår du väl hur det ska kopplas, eller har du väl något du vill fråga om?B bluepirre skrev:
Ok ska förtydliga. Vet ej hur den ska kopplas in.
Skulle vilja veta hur jag kopplar med följande komponenter inblandade:
Dvärgsäkringar
Kontaktor
3EM
Spabad
Har inte tummen mitt i handen, dock inte helt hemma med elinstallationer.
Självklart tar jag kontakt med en elektriker ifall det behövs. Men måste ju få testa lite själv först
Dvärgsäkringar
Kontaktor
3EM
Spabad
Självklart tar jag kontakt med en elektriker ifall det behövs. Men måste ju få testa lite själv först
Först lät det som om det var något oklart med Shellys instruktioner, nu låter det som om du inte har en aning om någonting.B bluepirre skrev:Ok ska förtydliga. Vet ej hur den ska kopplas in.
Dvärgsäkringar
Kontaktor
3EM
Spabad
Ledsen, men om du behöver hjälp med hela projektet så orkar inte jag hjälpa dig. Och du kanske ska fundera ett extra varv på om du ska göra detta själv om du måste fråga så brett.
Nej, det är verkligen en dålig idé om du med testa menar koppla.B bluepirre skrev:
Instruktionerna är väl inte direkt glasklara från shelly.
Trodde inte det va ett så "stort projekt", därav mina frågor om hur kopplingen ska ske.
Är inte helt tappad, men vill bara vara 100 så allt blir rätt.
Men tack för du tog dig tid att svara.
Trodde inte det va ett så "stort projekt", därav mina frågor om hur kopplingen ska ske.
Är inte helt tappad, men vill bara vara 100 så allt blir rätt.
Men tack för du tog dig tid att svara.