N
Appendix Appendix skrev:
Boomer micket ajg?!🤪
"Micket ajg"? 🤪
 
M
makhno_ makhno_ skrev:
Problemen med bostadspriser är inget unikt för Sverige. De är "för höga" nästan överallt och har att göra med stora rörelser i den globala ekonomin. Skillnaden är att Sverige helt saknar politik för att mildra/hantera marknadens skadeverkningar.
Priserna verkar snarare vara för låga då man ständigt hör att folk klagar på bostadsbrist...

Eller kan det vara så att på grund av diverse regleringar och manipulationer så finns ingen marknad och det är det som är problemet?
 
D
M mnils skrev:
Priserna verkar snarare vara för låga då man ständigt hör att folk klagar på bostadsbrist...

Eller kan det vara så att på grund av diverse regleringar och manipulationer så finns ingen marknad och det är det som är problemet?
Kan du utveckla ditt resonemang?

Är du nyliberal?
 
U
M mnils skrev:
Priserna verkar snarare vara för låga då man ständigt hör att folk klagar på bostadsbrist...

Eller kan det vara så att på grund av diverse regleringar och manipulationer så finns ingen marknad och det är det som är problemet?
I vår kommun så finns det hur många markägare och exploatörer som helst dom vill bygga. Problemet är att kommunen säger nej för att områdena inte ingår i verksamhetsplanen för framtida exploatering.
Kort och gott så vill kommunen inte ha villaområden som små klickar i skogen för det är dyrt för kommunen i drift. Skogen runt de centrala delarna är kommunal mark. Men den kommunala marken vill man inte bebygga för man vill bibehålla grönska nära stadskärnan.
 
I InsidersUnited skrev:
Och om 30 år så kommer det sitta folk på forum och gnälla om att det "var så sjukt billigt att köpa hus förr"

Det där har vi hållit på med i flera hundra år (kanske 1000) , och så länge ekonomierna utvecklas så kommer det fortsätta.
Jag vill nog hävda att för hundratals år sen byggde betydligt fler än i dag sina bostäder själva. Människor har nog numera blivit för bekväma för att utföra enklare arbeten som att gräva, mura, snickra och lägga tak själva, jag kan inte tänka mig att det var så mycket billigare att köpa färdigt förr utan man fick säkert "bygga sig till lägenhet det bästa han gitter" som det fortfarande står i Byggningabalken.

Bygger man själv kan man ju minska belåningsgraden redan initialt då byggnadsarbetet inte behöver köpas in för lånade penningar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jag vill nog hävda att för hundratals år sen byggde betydligt fler än i dag sina bostäder själva. Människor har nog numera blivit för bekväma för att utföra enklare arbeten som att gräva, mura, snickra och lägga tak själva, jag kan inte tänka mig att det var så mycket billigare att köpa färdigt förr utan man fick säkert "bygga sig till lägenhet det bästa han gitter" som det fortfarande står i Byggningabalken.

Bygger man själv kan man ju minska belåningsgraden redan initialt då byggnadsarbetet inte behöver köpas in för lånade penningar.
Det tror jag med! Fan vad häftigt att bygga sitt egna hus. Jag vill inte på något sätt förhärliga tidigare generationers slit och lidande.

Men jag tror också att förutsättningarna är andra idag än förr. Dels är det till exempel i den typiska familjen två heltidsarbetande vuxna. Hushållssysslor finns kvar (men är förstås oerhört mer bekväma och effektiva nu med införandet dammsugare, tvättmaskin, diskmaskin, kyl och frys osv). Yrkeskunskapen i folket i stort har blivit mer tjänsteinriktad, det kan inte vara lika många som har handlaget och kunskapen längre. Dessutom har jag en övertygelse om att generationen för 100 år sedan (och tidigare) var nästan omänskligt sega och ihärdiga när det gäller fysiskt arbete.

Vidare är byggbar mark hutlöst dyr idag, åtminstone där många vill och behöver bo för att kunna försörja sig. Visst finns exempel med hemmaarbetande som bosatt sig i obygden för lite och ingenting och som lyfter en storstadslön, men många behöver fysiskt vara på en arbetsplats 40 timmar i veckan.

Men vad drömmigt det vore att få skapa något från grunden, på en liten avstyckad plätt bredvid likasinnade.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Banksystemet här uppe i Norden var inte så utvecklat som i södra Europa, så det fanns nog inte ens möjlighet att låna till hus på den tiden.
 
U
Huspriserna va väll på mitten av 1800-talet dyrare då än vad de är i dag, i förhållande till inkomster.
Att äga boende va riktigt dyrt förr och många betalade hyra genom arbete för sitt boende och bodde hos arbetsgivaren.
Tekniskt sett har vi relativt låga huspriser sett till inkomst, nackdelen är att fler belånat sig för att de vill äga sitt boende. Förr ägde bara de som hade råd.
Graf som visar huspriser i Stockholm, justerade för inflation och ändrade löner från år 1420 till 2021. År 1730 är index 100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Fan vad häftigt att bygga sitt egna hus.
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Men vad drömmigt det vore att få skapa något från grunden, på en liten avstyckad plätt bredvid likasinnade.
Man får själv bygga sitt eget hus i sitt anletes svett även i dag. Byråkratin kring hus byggandet kan ha blivit värre, men verktygen och hjälpmedlen har ju blivit fler och bättre så jag tror inte att det är svårare nu än för en eller ett par mansåldrar sedan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag känner många som bygger eller har byggt själva med egna händer. Precis som på farfars och farfarsfars och farfarsfarfars tid (farfarsfarfar arbetade på byggen redan på 1840-talet och farfar slutade i slutet på 1960-talet) så förutsätter de flesta lyckade självbyggeriprojekten att man har gott samarbete med yrkesfolk som kommer och gör vissa svåra arbetsskeden och som fortlöpande ger självbyggaren litet handledning varefter projektet går framåt. På deras tid gick det ofta till så att man anställde en timmerman eller två som byggde huset med hjälp av gårdens eget folk. Det var mycket folk i gårdarna så oftast gick det att hålla minst en fullt arbetsför karl och någon utsliten gubbe eller halvvuxen pojke som hjälpkarlar åt timmermannen på heltid. Med uppehåll för vårbruk och höbergning och skördetid när timmermännen likväl måste vara hemma och sköta sina månskensjordbruk.
I nutid innebär det att byggaren har två projekt parallellt och försöker dyka upp vid behov samt komma på konsultationsbesök någotsånär regelbundet.

Tyvärr är få nutida byggare intresserade av att vara experthjälp på ett självbygge och många nutida självbyggare har en romantisk dröm om att göra allting själv eller en helt orealistisk tidsplan.
Realistiskt har en någotsånär händigt lagd självbyggare förutsättningar att göra någonstans mellan 50 och 80% av arbetsmängden själv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.