J JohanLun skrev:
det är nog inte frågan om "om" det kommer en rejäl sättning, utan "när". Men när kan vara om 15 år, så går inte vänta. Bara att se till att inte ligga på marginalen, så man kan överleva några magra år...
Exakt så
 
N Nalleman64 skrev:
Hej då!
Boomer micket ajg?!🤪
 
U Utsliten och utdömd skrev:
En till 90-tallist här. Jag började leta boende runt 2018 och hade väll kanske 300’ i handpenning då. Men min handpenning tappade köpkraft även fast att jag lyckades spara 150’ om året. Allt efter månaderna gick så hade jag bara råd att köpa sämre och mindre boenden. Tröttnade till slut 2021 och flyttade 5 mil bort från Stockholm, hade råd med ett kraftigt eftersatt boende som krävde 2års renovering innan det gick flytta in.
Att bo där man vill är en utopi för de som inte redan är ”inne”.
Jag började jobba som 16åring och har varit otroligt sparsam med mina intjänade pengar, men jag tillhör ändå de med över 2M i lån.

Nu är väll detta inte menat som en snyfthistoria, men jag har gjort allt man kan för att lyckas. Ätit havregrynsgröt till frukost i 16år och inga jävla avokadomackor. Inga utlandsresor mer än det som är jobbrelaterat osv. Kört skrotbilar som jag kan laga själv mm. Pluggat till ingenjör och samtidigt haft heltidsjobb.
Så ni som säger att det går, så nej, är man uppvuxen i fel områden tvingas man flytta från familj och vänner om man vill köpa eget…eller vinna på lotto.
Men samtidigt, min tid kommer också, bostäderna blir förhoppningsvis inte billigare (redan tappat 1.5m i värde sedan vi köpte) så mina barn kommer säkert en dag vara avundsjuk på att vi kunde köpa ett hus på 20-talet för 1/4 del av husens priser när de ska hitta något.
Det låter ju helt ohållbart i längden dock, jag vill inte mina barn ska behöva ha det så jäkla jobbigt.
 
Och samtidigt går det köpa en ok villa i en mindre stad för motsvarande vad en etta kostar i ett halvdåligt storstadsområde...

Sverige är större än Stockholm, Göteborg och Malmö...
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja men ändå höga bostadspriser visar det är något i samhället som gått snett. Vad det då beror på kan man sia om men det är inte sunt enligt mig.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
U
O OskarJ skrev:
Och samtidigt går det köpa en ok villa i en mindre stad för motsvarande vad en etta kostar i ett halvdåligt storstadsområde...

Sverige är större än Stockholm, Göteborg och Malmö...
Absolut, men alla vill inte eller klarar inte mentalt att flytta ifrån familj och vänner. Speciellt inte om planen är att ha små barn i närtid när stöttning från närstående kan vara rätt viktigt.
 
D
O OskarJ skrev:
Och samtidigt går det köpa en ok villa i en mindre stad för motsvarande vad en etta kostar i ett halvdåligt storstadsområde...

Sverige är större än Stockholm, Göteborg och Malmö...
För många familjer är det nästan oundvikligt att bo i en av dessa städer. Jobb, familj, vänner finns där. En flytt kanske innebär att en eller två arbetande i en familj får söka sig till något okvalificerad yrke i brist på möjlighet till sysselsättning inom sitt skrå.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
En delorsak till höga priser är väl en havererad politik där all folk och resurser (och med det jobben) ska koncentreras till dessa områden.

Detta är ju nånting som jobb från hem kan råda bot på, delvis i alla fall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja men ändå höga bostadspriser visar det är något i samhället som gått snett. Vad det då beror på kan man sia om men det är inte sunt enligt mig.
Kolla in priser i t.ex. Paris, New York,
DennisCA DennisCA skrev:
En delorsak till höga priser är väl en havererad politik där all folk och resurser (och med det jobben) ska koncentreras till dessa områden.

Detta är ju nånting som jobb från hem kan råda bot på, delvis i alla fall.
Det kommer alltid finnas storstäder med många arbetsplatser. Vad är fel med det? Vore motsatsen bättre? Vi har marknadsekonomi , svårt att ändra på det. Vi kanske har det för bra?
 
N Nalleman64 skrev:
Själv har jag noll belåningsgrad d.v.s. inga lån överhuvudtaget och det är så otroligt skönt.
Jag kan bara hålla med, så otroligt skönt att slippa föda banken, kan rekommenderas.
 
  • Älska
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi kanske har det för bra?
Det tycker jag många har, blivit rika (i bunda tillgångar) genom bostadsbristen. Ett nytt miljonprogram eller liknande hade gjort gott för många människor, men det är nog orealistiskt att något parti skulle verka för det iom att dom skulle tappa röster från alla som är inne i värmen - mig själv inkluderad.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla in priser i t.ex. Paris, New York,

Det kommer alltid finnas storstäder med många arbetsplatser. Vad är fel med det? Vore motsatsen bättre? Vi har marknadsekonomi , svårt att ändra på det. Vi kanske har det för bra?
Jag har en del bekanta som är småföretagare och anställda i småföretag på landet i Sverige och när jag jämför deras förutsättningar med förutsättningarna jag själv har i Österbotten såp är det uppenbart att de styrande medvetet kör ned landsbygden i Sverige och därmed tvingar folk att flytta bort.

Bättre möjligheter att få klyva skogsfastigheter mellan syskon och bättre möjligheter att få bygga både boningshus och verksamhetsutrymmen på egen mark på oplanerat område är ett bra första steg för att minska infyttningstrycket på storstäderna. Där finns det en betydande skillnad mellan Sverige och oss.

Fler stannar kvar där de har vedskog och jakträtt och utryme för trädgård och möjlighet att bygga hus åt sig på egen mark av eget virke. Chansen är större att lyckas generationsväxla skogsbruk när skogen kan delas mellan 2 eller 3 intresserade syskon i stället för att säljas till traktens storkapitalist för att inget syskon har råd att lösa ut de övriga och fastigheten inte får delas.

När fler bor på landet finns det lokalt kundunderlag för fler företag och så blir det bara bättre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Problemen med bostadspriser är inget unikt för Sverige. De är "för höga" nästan överallt och har att göra med stora rörelser i den globala ekonomin. Skillnaden är att Sverige helt saknar politik för att mildra/hantera marknadens skadeverkningar.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har en del bekanta som är småföretagare och anställda i småföretag på landet i Sverige och när jag jämför deras förutsättningar med förutsättningarna jag själv har i Österbotten såp är det uppenbart att de styrande medvetet kör ned landsbygden i Sverige och därmed tvingar folk att flytta bort.

Bättre möjligheter att få klyva skogsfastigheter mellan syskon och bättre möjligheter att få bygga både boningshus och verksamhetsutrymmen på egen mark på oplanerat område är ett bra första steg för att minska infyttningstrycket på storstäderna. Där finns det en betydande skillnad mellan Sverige och oss.

Fler stannar kvar där de har vedskog och jakträtt och utryme för trädgård och möjlighet att bygga hus åt sig på egen mark av eget virke. Chansen är större att lyckas generationsväxla skogsbruk när skogen kan delas mellan 2 eller 3 intresserade syskon i stället för att säljas till traktens storkapitalist för att inget syskon har råd att lösa ut de övriga och fastigheten inte får delas.

När fler bor på landet finns det lokalt kundunderlag för fler företag och så blir det bara bättre.
Dessa verksamheter du räknar upp är väldigt få om man ser till helheten, men jag håller med dig.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dessa verksamheter du räknar upp är väldigt få om man ser till helheten, men jag håller med dig.
De är väldigt betydande när det gäller att hålla landsbygden gående så alla inte tvingas flytta till storstäder vad än det kostar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.