Unikt namn
dd88 dd88 skrev:
Just nu lägger vi över 5000kr i månaden på amortering som inte tillför något alls för framtiden, hade hellre lagt de pengarna i sparande.
3000kr lägre i (års)räntekostnader blir det i alla fall.
Så på 12år blir det 3000/mån mindre i räkningar, vilket kan vara en poäng med framtida pensionsinkomster. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Aretikeln är lite otydlig.

Jag tolkar att det gäller nya bolån. Alltså av alla lån som tecknades låg belåningsgraden så högt. I mitt tycker vore det mer intressant att veta hur hög belåninmgsgraden är för alla med bolån, inte bara för de som just tecknat bolån.
 
I InsidersUnited skrev:
De hushåll som har över 2 mkr i lån är garanterat koncentrerat till storstad/provinshuvudstad/kust. Men man underskattar ibland hur mycket kapital som finns där ute i stugorna, många har gjort bostadskarriär och har även om de bor i storstad inte så mycket lån.
Ja, jag har bostadskarriärat i Stockholm, har ca 40% belåningsgrad, men det är ändå över 5 miljoner i lån. Och jag upplever mig inte som särskilt ovanlig. Därför vore det intressant att se statistiken uppdelad.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
3000kr lägre i (års)räntekostnader blir det i alla fall.
Så på 12år blir det 3000/mån mindre i räkningar, vilket kan vara en poäng med framtida pensionsinkomster. :)
Vi kommer troligtvis sälja och bygga något mindre när skolåldern är över, går allt enligt plan så är vi då skuldfria.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är det alltså så att de som köpt hus nyligen inte har hunnit amortera och inte heller kunnat räkna in någon värdeökning?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Själv har jag noll belåningsgrad d.v.s. inga lån överhuvudtaget och det är så otroligt skönt.
Du borde skriva en bok med tips till den yngre generationen. De som börjar på mitt jobb nu födda mellan 1997-2001-ish vill gärna veta hur man går tillväga för att nå noll belåningsgrad fort och hur just du gjorde.

Jag tippar på att du kommer ungefär fyra meningar i ditt manifest innan du inser att du:

a) började jobba när bostäder kostade type en-två miljoner
b) bor på vischan.
c) hade goda förutsättnigar från start

Svara gärna Mr Boomer men vi vet båda att om B och C inte gäller så gör A det. 😝
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
N
G Greedy1978 skrev:
Du borde skriva en bok med tips till den yngre generationen. De som börjar på mitt jobb nu födda mellan 1997-2001-ish vill gärna veta hur man går tillväga för att nå noll belåningsgrad fort och hur just du gjorde.

Jag tippar på att du kommer ungefär fyra meningar i ditt manifest innan du inser att du:

a) började jobba när bostäder kostade type en-två miljoner
b) bor på vischan.
c) hade goda förutsättnigar från start

Svara gärna Mr Boomer men vi vet båda att om B och C inte gäller så gör A det. 😝
Låter nästan som du är avundsjuk eller missunnsam men så kan det väl inte vara ändå?
Du glömde f.ö. d) Var sparsam och prioriterade att betala av sina skulder snarare än ny bil, statusprylar och resor. Och e) jobbade 40 timmar i veckan och så mycket övertid som möjligt för att få ihop pengar så snabbt som möjligt.

Att du börjar prata om Mr Boomer o.s.v. säger en del - om dig!
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 9 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Låter nästan som du är avundsjuk eller missunnsam men så kan det väl inte vara ändå?
Du glömde f.ö. d) Var sparsam och prioriterade att betala av sina skulder snarare än ny bil och statusprylar.

Att du börjar prata om Mr Boomer o.s.v. säger en del - om dig!
Jag är varken missunnsam eller avundsjuk. Har själv tre fastigheter med låga belåningsgrader och höga värden. Är född 1978 så jag har ändå haft tur.

Men ja du spanar in rätt att jag är ironisk för den yngre generationen som nog kräks lite lätt inombords när de läser ett sånt här drygt innlägg från en "bror duktig" som i ärlighetens namn endast råkat födas in i en marknad där fastighetsvärdena var så låga att det faktiskt fanns en sportmössa att hinna amortera av lånet.

Att vara "sparsam" och amortera av 2 miljoner över 30 år klarar de flesta. 15 miljoner? Få. Och lägg sen på 350% högre räntor på det. Jag tycker synd om ungdomarna som startar familjer idag och köper sin första fastighet i uppförsbacke.
 
  • Gilla
lop3r och 15 till
  • Laddar…
N
G Greedy1978 skrev:
Jag är varken missunnsam eller avundsjuk. Har själv tre fastigheter med låga belåningsgrader och höga värden. Är född 1978 så jag har ändå haft tur.

Men ja du spanar in rätt att jag är ironisk för den yngre generationen som nog kräks lite lätt inombords när de läser ett sånt här drygt innlägg från en "bror duktig" som i ärlighetens namn endast råkat födas in i en marknad där fastighetsvärdena var så låga att det faktiskt fanns en sportmössa att hinna amortera av lånet.

Att vara "sparsam" och amortera av 2 miljoner över 30 år klarar de flesta. 15 miljoner? Få. Och lägg sen på 350% högre räntor på det. Jag tycker synd om ungdomarna som startar familjer idag och köper sin första fastighet i uppförsbacke.
Hej då!
 
  • Haha
ironhead och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Låter trist. Lite hävstång på investeringen är väl inte fel?
Om man inte har lån så är hävarmen för investeringar högre
Som kommande pensionär är det också skönt att vara skuldfri med tanke på förändringen i inkomst
Om man är i skuld är man inte fri (citat)
 
  • Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Jag är varken missunnsam eller avundsjuk. Har själv tre fastigheter med låga belåningsgrader och höga värden. Är född 1978 så jag har ändå haft tur.

Men ja du spanar in rätt att jag är ironisk för den yngre generationen som nog kräks lite lätt inombords när de läser ett sånt här drygt innlägg från en "bror duktig" som i ärlighetens namn endast råkat födas in i en marknad där fastighetsvärdena var så låga att det faktiskt fanns en sportmössa att hinna amortera av lånet.

Att vara "sparsam" och amortera av 2 miljoner över 30 år klarar de flesta. 15 miljoner? Få. Och lägg sen på 350% högre räntor på det. Jag tycker synd om ungdomarna som startar familjer idag och köper sin första fastighet i uppförsbacke.
Jag är höginkomsttagare och kämpade ändå ordentligt för att få ihop till en kontantinsats. Sparar man 10000 i månaden tar det 7 år att få ihop till medelvillan i Göteborg eller Malmö. Lägg sen till ett år till innan man har till vår höga stämpelskatt. Det är faktiskt helt orimligt
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Tycker man borde ta bort kravet på kontantinsatter på mindre billigare lägenheter så arbetande unga kan köpa ett boende istället för att bo hemma alternativt hyra (dyrt) i andra hand osv..
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
dd88 dd88 skrev:
Har en bit under 50% i belåningsgrad och kan inte riktigt förlika mig med tanken att vi måste amortera 1% pga det skärpta amorteringskravet.

Finns roligare saker att lägga de pengarna på.
Samtidigt köper man väl något, i detta fallet en bostad, för att man vill äga den?

För enkelhetens skull säger vi att ditt är belånat till 45%, dvs är det så stor andel av huset du faktiskt inte äger. Banken äger den delen, med bankens pengar. Varför skulle banken vilja äga ditt hus med sina pengar?

Hade man applicerat samma på annat, hur hade det sett ut att man bara köpt ut 55% av en ny bil och sedan varit nöjd med förhoppning att värdet när/om man säljer den skulle överstiga?

Eller om man lånar av en bekant för att köpa något, sen slutar betala tillbaka efter en viss procent är uppnådd 'för det finns roligare saker att lägga pengarna på'?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Samtidigt köper man väl något, i detta fallet en bostad, för att man vill äga den?

För enkelhetens skull säger vi att ditt är belånat till 45%, dvs är det så stor andel av huset du faktiskt inte äger. Banken äger den delen, med bankens pengar. Varför skulle banken vilja äga ditt hus med sina pengar?

Hade man applicerat samma på annat, hur hade det sett ut att man bara köpt ut 55% av en ny bil och sedan varit nöjd med förhoppning att värdet när/om man säljer den skulle överstiga?

Eller om man lånar av en bekant för att köpa något, sen slutar betala tillbaka efter en viss procent är uppnådd 'för det finns roligare saker att lägga pengarna på'?
Fast just så där fungerar många billån. Kolla noggrant på lånen som annonseras för många nya bilar. När tiden är ute finns det ett restlån.

Bristen på amorteringar är dock av ondo kan jag tycka. Jag tror det är en drivande faktor för att huspriserna har stigit så pass ohållbart som dom har
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Tycker man borde ta bort kravet på kontantinsatter på mindre billigare lägenheter så arbetande unga kan köpa ett boende istället för att bo hemma alternativt hyra (dyrt) i andra hand osv..
Även ”mindre billigare lägenheter” (antar att du menar ettor eller tvåor) kostar minst tre miljoner i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.