Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte min erfarenhet. [att tekniska egenskapskrav gör bygglovsprocessen långsam]
Boverket har i en utredning gällande uppförandet av serietillverkade hus just funnit att det är kommunens bedömning av de tekniska egenskapskraven i byggreglerna som är fördröjande/fördyrande. Boverkets beskrivning av problemet i bygglovsprocessen:

Skärmbild av text som diskuterar kommuners olika tolkningar av byggregler och förseningar i byggprocessen.

https://www.boverket.se/sv/om-bover...ublikationer/2017/en-mer-forutsagbar-process/

Mikael_L
Ja lite det jag ville komma till.

Det är inte kraven, eller nivåerna som är fel.
Men när det sen kommer till handläggningen så uppstår problemen.

Och jag vill påstå att problemet ofta ligger på kommunernas dåliga personal och önskan att dra in kommunala inkomster.

Säg att det sitter slöa, lågpresterande eller okunniga handläggare. De kommer naturligtvis ange besvärliga ärenden och krångliga regler som orsak till långsam handläggning, som tar lång tid och blir dyr.
Sen som grädde på moset så finns det givetvis ett intresse ifrån kommunen själv att sätta en rätt hög intern timkostnad för denna personal, ty allt som tas utöver självkostnaden blir kommunal inkomst.

Det kommunala planmonopolet borde snarast avskaffas, samt att kommunerna borde få bygglovsverksamheten konkurrensutsatt av privata aktörer.
Det finns väldigt mycket för hela samhället att tjäna på detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ju suttit på ett byggsamråd, och jag kan ju säga att det var inte mycket snack om tekniska egenskapskrav. Det ordades betydligt om byggets arbetsmiljöplan!

Han tog fram en linjal och mätte på ritningen ett par-tre mått i badrummet, och kollade samtidigt av bredden på ett par dörrar.
Sen sa han att u-värdet på väggarna inte kunde stämma, men när jag protesterade så tänkte han hårt i nästan en minut för att sen meddela att han tänkte lite fel, att det säkert stämmer.
Ritningarna från takstolstillverkaren, som var med, ägnades inte en sekund åt.

Och jag kan ju lova, att när det kommer in bygglov gällande ett Älvsbyhus, Smålandsvillan, eller någon annan av de stora tillverkarna så behöver handläggarna inte lägga ens en minut på att kontrollera de tekniska egenskapskraven.
Ändå ska det kosta massor med timmars arbete att få huset genom bygglovsprocessen.

• Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det är svårt att peka på en bestämmelse och säga hur mycket dyrare det blir på grund av den.
Men summan av alla de tusentals reglerna blir ju att det blir orimligt dyrt att bygga i Sverige.
Jag undrar det jag, har svårt att tro att det skulle påverkar så mycket. Om vi pratar om villor.

Som så många andra svarat
-tomtpriser
-markarbeten

jag byggde i egen regi, iofs för 14 år sedan men kostnaden då för 235m2 inkl tomt på landet (7. 500m2) stannade på (nyckelfärdigt) stannade på drygt 10. 000:-/m2 inkl ALLT.
Värdestegringen hittills är ung 100%, utifrån banken värdering.

Ni som klagar på bygglovskostnaderna, hur stora är de?
Som jag påminner mig var de under 30" alltså drygt 1% av totalkostnaden. Markarbetena (främst betongen) på min mycket lättbyggda tomt var klart högre.

Mikael_L
https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-bygglov-bygga-hus
95.855:- för 2 år sedan, alltså troligen högre idag.
Och då saknas kostnad för KA, byggfelsförsäkring, gatukostnad/vägavgift, VA-anslutning, El-anslutning och säkert lite annat jag glömt.
Det är inte ovanligt i vissa kommuner att det runnit iväg över 300.000 innan ens man börjat bygga det minsta.

Och sen är det lite konstigt (som du kan läsa om i BH-artikeln) att i vissa kommuner kostar det ibland bara några futtiga tusenlappar.
Så vad är skillnaden? har handläggarna där bara ett par tusen i månadslön eller?

Och i denna skrift anger NCC att byggherrekostnaderna ligger i häraden 25%. Sen är det markpriser som driver kostnaden. Men att NCC kan bygga bra och högkvalitativt för bara lite drygt 11.000/kvm.

Detta är ju såklart en partsinlaga, bra att tänka på när man läser den. Men det är knappast fullt av grova lögner, utan det är ju opinionsbildande och är tänkt att läsas av förståndigt folk som avslöjar större felaktigheter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men är det så mycket billigare att bygga hus i kommuner med lägre avgifter då? Även med kostnader som t ex 300 000 så är det runt 10% av ett husbygge.

Claes Sörmland
Vi ska jag heller inte bara räkna de direkta avgifterna som kommunerna tar ut utan måste räkna med hela kostnaden för att en kommun tolkar byggreglerna på sitt eget lilla sätt. Det kan handla om t ex förseningaroch arbete med att ta fram nya lösningar och dokumentation för detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Strontus skrev:
Men är det så mycket billigare att bygga hus i kommuner med lägre avgifter då? Även med kostnader som t ex 300 000 så är det runt 10% av ett husbygge.
Nä det är ju klart. Då spelar ju dessa pengar ingen roll ... :)

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Mikael_L
Klart det är mycket pengar rent objektivt sett, men diskussionen gällde ju varför det är så dyrt att bygga i Sverige

Men du menar alltså att det är det som gör att det är dyrt att bygga i Sverige?.

A
Att det inte blir billigare att bygga hus själv med hjälp att 3'e parts byggare är ju helt enkelt för att dessa tar hutlöst betalt, både för tjänster och material. På det kommer KA, VA, El (två gånger, dels byggel och dels inkoppling). Bygger man själv med egen tid så blir det betydligt billigare. Det är ju bara att föjlja alla trådar om hantverkarnas prissättning.

Vi köpte en stuga som vi byggt om för ca ~400TSEK. och då har vi bytt ut allt, förutom taket. Med allt innefattar det helt ny stomme, ny isolering, panel, och allt annat. Det är alltså ett helt nytt hus förutom taket och plintarna som det står på. Då har vi ändå parkettgolv, golvvärme, nytt kök, badrum, FLVP, AC, mm.

Visserligen bara 80kvm. Huset har värderats om från ca 800TSEK till 2.2MSEK.

Mikael_L
S Strontus skrev:
Klart det är mycket pengar rent objektivt sett, men diskussionen gällde ju varför det är så dyrt att bygga i Sverige

Men du menar alltså att det är det som gör att det är dyrt att bygga i Sverige?.
Nu kan ju någon som bygger billigt och bygger själv få upp ett hus för kanske 6-800.000:-
Och då blir ju byggherre och anslutningskostnader på 300.000:- rent vansinnigt.
Likaså blir ju tomtpriser på en eller flera miljoner vansinnigt.

Så på vissa ställen blir det ju i praktiken aldrig uppfört några billiga hus.
Men på andra ställen i samma kommun skulle det kanske kunna ske, men om kommunens avgifter är sådana så bromsas byggandet även där, alltså i praktiken en hämsko för allt byggande i kommunen. Det blir endast en förtätning och exploatering av de populäraste områdena, avsedd endast för de välbeställda.

• Gilla
1
  • Laddar…
Så den kommunala byråkratin/kostnaderna är alltså ett problem, men inte egentligen orsaken till att det är dyrt att bygga?

300 000:- är högt för ett hus som kostar 800 000:- att bygga, men ger ändå en kostnad på 1,1 milj. vilket ändå är rätt bra pris för ett hus. Och tomtpriserna är ju svårt att skylla på kommunerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.