Hemmakatten
Avgifterna som kommunen tar ut ska motsvara självkostnadspris. Kommunen får inte ta ut mer och inte heller mindre för då tas skattepengar från de övriga boende i kommunen.

Fast eftersom det är just självkostnadspris har man inga incitament till att effektivisera arbetet.

Jag tycker själv att det är orimligt dyrt att söka bygglov för enklare åtgärder. Det är billigare att bygga ett staket än att söka bygglov för det.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
I stockholm fungerar marknadsekonomin så att tomtpriset fyller upp den "lucka" som prisskillnaden mellan ett nyproducerat hus och ett befintligt med motsvarande storlek och standard ger. Tomtpriset går upp om huspriserna går upp och vice versa. Den eventuella prisskillnad som blir kvar utgörs av "besvärsfaktorn" med att projektera och bygga ett hus och den tid det tar innan det blir klart.
Med lite tur så kan man även få tag i en tomt under marknadspris, vilket är betydligt svårare med ett hus. Antingen via tomtkö eller köpa av någon som har en gammal värdering.

Som många påpekat blir det en hel del (mest kommunala) kostnader som inte på något sätt bidrar till uppförandet av huset. Här är ett exempel från verkligheten, kommun med 50 000 invånare mitt i Sverige;

VA-anslutning 231100
Elanslutning 27625
Fjärrvärmeanslutning 40000 (uppskattningsvis, tvångsanslutning inbakat i tomtpris)
Lagfart 7950
Bygglov 27300
planavgift 10920
utsättning 9385
nybyggnadskarta 6825
KA 14000
Besiktning 6735
Besiktning imkanal 1650

SUMMA 383493

Tomtkostnad 500 000 på det så är man uppe i en försvarlig summa utan att något över huvud taget är byggt. Jag misstänker starkt att det finns pengar att spara på onödig byråkrati och illa fungerande monopolverksamhet.

• Gilla
Dsundet och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Att det inte blir billigare att bygga hus själv med hjälp att 3'e parts byggare är ju helt enkelt för att dessa tar hutlöst betalt, både för tjänster och material. På det kommer KA, VA, El (två gånger, dels byggel och dels inkoppling). Bygger man själv med egen tid så blir det betydligt billigare. Det är ju bara att föjlja alla trådar om hantverkarnas prissättning.

Vi köpte en stuga som vi byggt om för ca ~400TSEK. och då har vi bytt ut allt, förutom taket. Med allt innefattar det helt ny stomme, ny isolering, panel, och allt annat. Det är alltså ett helt nytt hus förutom taket och plintarna som det står på. Då har vi ändå parkettgolv, golvvärme, nytt kök, badrum, FLVP, AC, mm.

Visserligen bara 80kvm. Huset har värderats om från ca 800TSEK till 2.2MSEK.
Hur mycket har du då räknat att den egna timpenningen är?

Innebär detta att du tänker starta en byggfirma och konkurrera ut befintliga, givet att du kommit på hur man sänker kostnaderna?

S snoddas2 skrev:
Som många påpekat blir det en hel del (mest kommunala) kostnader som inte på något sätt bidrar till uppförandet av huset. Här är ett exempel från verkligheten, kommun med 50 000 invånare mitt i Sverige;

VA-anslutning 231100
Elanslutning 27625
Fjärrvärmeanslutning 40000 (uppskattningsvis, tvångsanslutning inbakat i tomtpris)
Lagfart 7950
Bygglov 27300
planavgift 10920
utsättning 9385
nybyggnadskarta 6825
KA 14000
Besiktning 6735
Besiktning imkanal 1650

SUMMA 383493

Tomtkostnad 500 000 på det så är man uppe i en försvarlig summa utan att något över huvud taget är byggt. Jag misstänker starkt att det finns pengar att spara på onödig byråkrati och illa fungerande monopolverksamhet.
Kostnaderna för
VA
EL
FJÄRRVÄRME
FIBER
det får man "något" för. Och det är inte gratis att dra fram till fastigheten.

P Panerad Padda skrev:
Jag är intresserad av nationalekonomi (och hur bostadspriserna anses av många bedömare vara den enskilt största risken för svensk ekonomi) men kan ingenting om husbygge. Av vad jag kan utläsa är det dock ändå förhållandesvis dyrt att bygga hus, och inte nödvändigtvis en besparing. Därför blir jag fundersam på vilken paramter jag "missar" i mitt tänk.

Reala huspriser:
[länk]

Jag tänker att vi har fått flera "lågpris"-kedjor för byggmaterial de senaste åren, och att (även om man skulle anlita hantverkare för jobbet) har reallönerna i Sverige inte stigit i samma takt som bostadspriserna. Alltså borde det vara en "bra deal" att bygga hus även om man anlitar tredjepart.

Bostadspriser i förhållande till reallöner:
[länk]

Sett till den aggressiva prisutveckligen på bostäder tänker jag att det borde vara, med lätthet, 30-40% billigare att bygga själv (även med hantverkare). Men misstänker att så inte är fallet. Vad är det jag missar? Har som sagt ingen erfarenhet av att själv bygga eller äga bostad. Har grubblat mycket på detta.

Tack!
Tittar man här på data från SCB så ser det ut som att småhus, hyreshus och fritidshus alla följer samma/snarlik prispåverkan.
https://www.scb.se/contentassets/3b...70987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif
Dvs det som påverkar pris verkar påverka alla dessa typer av byggnader likartat.

Man kan även titta på faktorpriser på SCB. Dessa stiger också likartat. Förutom byggherrekostnaderna. Dessa stiger inte när SCB mäter. Så det var ju lite intressant att det var dessa som plockades fram i den här tråden. :)

Faktorpriserna stiger aningen mindre än bostadspriserna. Förklaringen där kanske kan vara stigande standard eller liknande.

S snoddas2 skrev:
VA-anslutning 231100
Elanslutning 27625
Detta är inga "kommunala avgifter"

VA är en självständig enhet som inte får belasta eller finansiera kommunal verksamhet utan den ska vara helt & hållet självfinansierad. Men du kanske tänkte att alla i en tätort ska ha eget avlopp istället?

Elanslutning är till det lokala elnätsföretaget, har inget med kommun att göra.

Fjärrvärmen, men det är väl bra ur miljösynpunkt om man föreskriver ett så effektivt uppvärmningsalternativ som möjligt? Men om du istället velat ha en värmepump så hade kostnaden för elanslutning ökat, eftersom om alla ska ha vp så måste elnätet förstärkas dramatiskt.

A
D daVinci skrev:
Hur mycket har du då räknat att den egna timpenningen är?
0kr. Jag har jobbat kvällar helger och en semester.
D daVinci skrev:
Innebär detta att du tänker starta en byggfirma och konkurrera ut befintliga, givet att du kommit på hur man sänker kostnaderna?
Varför då?

A
L lat skrev:
om alla ska ha vp så måste elnätet förstärkas dramatiskt.
Det där är att ta i. En VP, speciellt en LLVP drar inte mycket.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
L lat skrev:
Detta är inga "kommunala avgifter”
Det var just därför jag inte skrev kommunala avgifter. Men jag kan förtydliga ”en hel del (mest kommunala) kostnader” till ”en hel del kostnader till (mestadel kommunalägd) monopolverksamhet” om det gör poängen i inläggets sista mening tydligare: Jag misstänker starkt att det finns pengar att spara på onödig byråkrati och illa fungerande monopolverksamhet.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
L lat skrev:
Fjärrvärmen, men det är väl bra ur miljösynpunkt om man föreskriver ett så effektivt uppvärmningsalternativ som möjligt? Men om du istället velat ha en värmepump så hade kostnaden för elanslutning ökat, eftersom om alla ska ha vp så måste elnätet förstärkas dramatiskt.
Med tanke på hur dysfunktionell mycket av den kommunala verksamheten är tvekar jag starkt på att kommunen vet vad som är det bästa uppvärmingsalternativet. Om jag anser att huset värms bäst med värmepump driven av klimatvänlig kärnkraftsel tilsammans med en vedkamin tycker jag inte kommunen ska lägga sig i det.

• Gilla
gusvo085 och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det där är att ta i. En VP, speciellt en LLVP drar inte mycket.
Om den drar mycket eller inte är ointressant, den tillför ett momentan effektbehov som nätet måste dimensioneras för.

A
L lat skrev:
Om den drar mycket eller inte är ointressant, den tillför ett momentan effektbehov som nätet måste dimensioneras för.
Frågan är om det är ett egentligt problem, eller nått som du bara antar...

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Frågan är om det är ett egentligt problem, eller nått som du bara antar...
Jag vet! Egentligen rätt självklart. Enklaste sättet att se det på är de olika säkringsavgifterna som direkt avspeglar detta, varför tror du annars att de skiljer sig åt??

När man bygger ett nät så vill man ha så jämn last som möjligt, eftersom om man dimensionerar/bygger för en momentan topplast så kommer nätet att bli onödigt dyrt att bygga.

Nu kommer min gissning, man har en faktor på kanske 1/3-1/4 som är den ekonomiskt bästa som man vill bygga efter. alltså att toppeffektuttaget helst inte ska överstiga 3-4ggr normaleffektuttaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.