6 626 läst · 58 svar
7k läst
58 svar
Sett till prisutvecklingen på bostäder, borde det inte vara mycket billigare att bygga själv?
Det är fortfarande ingen kommunal verksamhet, det är rättsligt sett en egen verksamhet som oftast drivs i kommunal regi.Men tex Norrvatten är ett kommunalförbund.S snoddas2 skrev:
Men du tror kanske att det blivit billigare om det varit ett privat monopol??? Eller om de t.o.m fanns flera vatten & avloppsnät i samma gata
Med tanke på hur dysfunktionella många Svenssons är så ska vi vara tacksamma att de inte får bestämma fritt.S snoddas2 skrev:Med tanke på hur dysfunktionell mycket av den kommunala verksamheten är tvekar jag starkt på att kommunen vet vad som är det bästa uppvärmingsalternativet. Om jag anser att huset värms bäst med värmepump driven av klimatvänlig kärnkraftsel tilsammans med en vedkamin tycker jag inte kommunen ska lägga sig i det.
Men du tycker kanske att de/du har bättre förutsättningar att förutsätta framtida stadsplaneringen, samhällsutveckling, miljö & klimatutveckling än vilken grupp som helst som på daglig basis jobbar med de här frågorna.
Om du nu tillhör de klart lysande stjärnorna som konkurrerar ut vilken kommunal/statlig/landstingstjänsteman som helst, varför tar du inte jobb inom nåt av de områdena? De längtar efter dig och som du vet så betalar de snuskigt bra för inget jobb alls
Att räkna sitt eget arbete som noll kostnad är missvisande. Du har ju använt en massa tid som annars kunde varit fritid? Menar du att din fritid är gratis så är många arbetsgivare säkert intresserade av folk som jobbar gratis.Erik_Hansson skrev:
Jag brukar istället titta på vad jag istället hade tjänat på att arbeta övertid de timmarna. Inom mitt eget yrke är jag ju expert och bör göra mitt eget jobb lättare än ett jobb jag inte är expert på.
Här var det mycket vilda spekulationer om vad jag tycker.L lat skrev:Med tanke på hur dysfunktionella många Svenssons är så ska vi vara tacksamma att de inte får bestämma fritt.
Men du tycker kanske att de/du har bättre förutsättningar att förutsätta framtida stadsplaneringen, samhällsutveckling, miljö & klimatutveckling än vilken grupp som helst som på daglig basis jobbar med de här frågorna.
Om du nu tillhör de klart lysande stjärnorna som konkurrerar ut vilken kommunal/statlig/landstingstjänsteman som helst, varför tar du inte jobb inom nåt av de områdena? De längtar efter dig och som du vet så betalar de snuskigt bra för inget jobb alls
Jag tycker det är bättre att jag bestämmer hur jag värmer mitt hus än att kommunen gör det åt mig. Jag vill inte vara med och tvångsfinansiera ett fjärrvärmenät. Är det så upprörande?
Det blir faktiskt en väldigt stor skillnad om många gör samma förändring och med tanke på att effektbristen är ett faktum så kan det bli ganska otrevligt. Men därmed inte sagt att man inte borde få välja uppvärmningsform. Jag tycker dock att man bör vara med och sponsra utbyggnaden av nätet ifall man utökar sin effekt drastiskt. Istället smetas det ut på oss alla om t.ex. en bostadsrättsförening med många lägenheter byter till bergvärme för att spara ett par tusenlappar per år. Samhällskostnaden kan bli mycket högre än den lilla besparingen föreningen gör. Det betalar vi alla på våra elräkningar.Erik_Hansson skrev:
Snodda, hur är detta tänkt att tolkas?
"Det var just därför jag inte skrev kommunala avgifter. Men jag kan förtydliga ”en hel del (mest kommunala) kostnader” till ”en hel del kostnader till (mestadel kommunalägd) monopolverksamhet” om det gör poängen i inläggets sista mening tydligare: Jag misstänker starkt att det finns pengar att spara på onödig byråkrati och illa fungerande monopolverksamhet."
Om det nu inte var tänkt att tolkas som att privata alternativ skulle funka bättre?
"Det var just därför jag inte skrev kommunala avgifter. Men jag kan förtydliga ”en hel del (mest kommunala) kostnader” till ”en hel del kostnader till (mestadel kommunalägd) monopolverksamhet” om det gör poängen i inläggets sista mening tydligare: Jag misstänker starkt att det finns pengar att spara på onödig byråkrati och illa fungerande monopolverksamhet."
Om det nu inte var tänkt att tolkas som att privata alternativ skulle funka bättre?
Ja, om du bor i ett större samhälle så påverkar dina val även andra.S snoddas2 skrev:
Om du vill göra som du vill, gör som jag, flytta ut på landet och ta alla kostnader och konsekvenser själv.
Redigerat:
Du kanske ska läsa vad jag skriver i stället för att tolka in saker i det? Står det något om privata VA-nät och allt vad du hittar på?L lat skrev:Snodda, hur är detta tänkt att tolkas?
Det ska tolkas som jag skriver: byråkrati och illa fungerande monopolverksamhet kostar pengar. Kan man undvika det sparar man pengar.
Exakt vad det innebär är så klart olika från fall till fall. Men nu när det var på tapeten: till exempel genom att inte tvinga in folk i fjärrvärmenät. Eller förenklingar av bygglovsprocessen och allt vad det kan vara.
Du menar alltså på fullt allvar att eftersom jag inte vill ha fjärrvärme i mitt nybyggda hus ska jag bo på landet?L lat skrev:
Jag tror inte jag lägger mer energi på det här.
Nu är det ju så fiffigt ordnat i svärje att vi har demokrati & då kan man engagera sig tex lokalt i kommunen & påverka sånt här, men det är kanske enklare att beklaga sig offentligt.S snoddas2 skrev:
Då ska du få veta lite om den fiffiga demokratin. En viktig del i en demokrati är ett levande offentligt samtal, då debatteras viktiga frågor, allmänheten kommer till insikt om hur saker och ting fungerar, och kan sen påverka och delta i politiken. Det handlar inte om att beklaga sig.L lat skrev:
Ett forum är kanonbra för det offentliga samtalet och demokrati. Men det kräver att deltagarna vill ha ett konstruktivt samtal, och bemöta argument sakligt.
Attityden att folk ska hålla tyst och flytta ut på landet om något inte passar, alternativt hålla tyst och engagera sig i lokalpolitiken är rent av dåligt för den fiffiga demokratin.
Men det kanske är enklare att slänga ur sig nedlåtande åsikter i stället för att bemöta sakfrågan när man inte håller med om något?
Men det är ju bra om de offentliga samtalet förs i de forum där beslutsfattare får reda på det.
Och det är väl inte alltid här på BH?
Ska vi nu prata om nedlåtande åsikter.... "Med tanke på hur dysfunktionell mycket av den kommunala verksamheten" antyder ju inte några högre åsikter om kommunala tjänstemän & politiker? Känns mer som nåt som vissa bara slänger ur sig per automatik utan att ha nån större koll. Om du inte visste så är det kommuninnevånarna som röstat fram de som är ansvariga för den "dysfunktionella" verksamheten och också kan se till att ändra den.
Jag har aldrig sagt att nån ska hålla tyst & flytta till landet.
Vad jag sa var att det är bättre att försöka påverka de organ som har inflytande, än att sitta & gnälla. Och, om man inte är nöjd med de "restriktioner" som finns på vissa ställen & inte heller orkar/vill ändra på dem, så kan man ju alltid flytta nån annanstans där dessa "restriktioner inte finns, om det känns bättre. Men det är ju naturligtvis ett frivilligt val.
Och det är väl inte alltid här på BH?
Ska vi nu prata om nedlåtande åsikter.... "Med tanke på hur dysfunktionell mycket av den kommunala verksamheten" antyder ju inte några högre åsikter om kommunala tjänstemän & politiker? Känns mer som nåt som vissa bara slänger ur sig per automatik utan att ha nån större koll. Om du inte visste så är det kommuninnevånarna som röstat fram de som är ansvariga för den "dysfunktionella" verksamheten och också kan se till att ändra den.
Jag har aldrig sagt att nån ska hålla tyst & flytta till landet.
Vad jag sa var att det är bättre att försöka påverka de organ som har inflytande, än att sitta & gnälla. Och, om man inte är nöjd med de "restriktioner" som finns på vissa ställen & inte heller orkar/vill ändra på dem, så kan man ju alltid flytta nån annanstans där dessa "restriktioner inte finns, om det känns bättre. Men det är ju naturligtvis ett frivilligt val.
Nu råkar vi befinna oss på BH, att avstå en konstruktiv diskussion här hjälper inte det offentliga samtalet på lokalpolitisk nivå.L lat skrev:
Det är jättebra att du uppmuntrar lokaltpolitiskt engagemang, men att avfärda folks åsikter på forum som ”gnäll” hjälper ingen.
Liknande trådar
-
Fråga till glasmästare ang montage av kassett
Fönster & Dörrar -
Måste man "resetta" sin Husqvarna Automower 405X när man flyttar till ny villa?
Trädgårdsmaskiner -
Anslutningssats till kassetter - mått?
Ved, Pellets, Flis -
Fläkt till spiskåpa med kassett installerad
Värme allmänt -
Roaster till Wärmö kasett
Ved, Pellets, Flis