47 376 läst · 137 svar
47k läst
137 svar
Seriös grovdammsugare/stoftavskiljare
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Det blir fler bilder snart. Intryck efter lite provkörning:
Jag tror inte att jag får tillräcklig kylning. Motorkylningen behöver göras om.
Moderna dammsugare låter förvånansvärt lite med tanke på hur mycket dammsugarmotorer låter.
Jag tror inte att jag får tillräcklig kylning. Motorkylningen behöver göras om.
Moderna dammsugare låter förvånansvärt lite med tanke på hur mycket dammsugarmotorer låter.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nu är ljudet här inte ett jätteproblem eftersom den lämpligen körs tillsammans med andra verktyg som låter. Allt annat lika är förstås tystare bättre.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Dags att bygga vidare på dammsugaren. Några saker:
* Jag misstänker att det inte är helt tätt mellan kammaren där slangen kommer in och insugen till fläkthusen. Det är inget som pressar mot packningen och saker sitter ihop bara genom att de blivit intryckta i ytterröret.
* Den låter för mycket.
* Den vispar runt luften. Inte direkt det man vill i ett dammigt rum där dammet lagt sig hyfsat. Helst skulle jag vilka kunna dumpa all frånluft genom ett fönster.
* Jag misstänker att det inte är helt tätt mellan kammaren där slangen kommer in och insugen till fläkthusen. Det är inget som pressar mot packningen och saker sitter ihop bara genom att de blivit intryckta i ytterröret.
* Den låter för mycket.
* Den vispar runt luften. Inte direkt det man vill i ett dammigt rum där dammet lagt sig hyfsat. Helst skulle jag vilka kunna dumpa all frånluft genom ett fönster.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Dagar man får en anledning att använda verktyg för första gången är lite bättre än andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Gängstång mellan ytterplattorna låter mig pressa ihop allt ordentligt för bättre tätning.
Ett 250x125 T-rör runt allt skickar ut luften åt ett håll och möjliggör anslutning av slang för frånluft. Jag är lite orolig för kylningen.
Tyvärr verkar ingen vilja sälja 250-rör över disk (och knappt heller online) så det blir nog till att tillverka två jättekorta röravsnitt. Tills dess har jag tejpat ihop allt extremt provisoriskt bara för att kunna provköra.
Ett 250x125 T-rör runt allt skickar ut luften åt ett håll och möjliggör anslutning av slang för frånluft. Jag är lite orolig för kylningen.
Tyvärr verkar ingen vilja sälja 250-rör över disk (och knappt heller online) så det blir nog till att tillverka två jättekorta röravsnitt. Tills dess har jag tejpat ihop allt extremt provisoriskt bara för att kunna provköra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag håller precis på att slipa betonggolv och använder en Pullman S36 till slipen.
Men jag tycker den är riktigt dålig, det blir massa damm kvar på golvet som jag får dammsuga upp efteråt.
Då suger min festool CTM 36E AC suger betydligt bättre. Jag ser inte fördelen med en cyklon.
Men jag tycker den är riktigt dålig, det blir massa damm kvar på golvet som jag får dammsuga upp efteråt.
Då suger min festool CTM 36E AC suger betydligt bättre. Jag ser inte fördelen med en cyklon.
Prova att ta ur påsen i din Festool, koppla den till slipen, och kolla hur länge den suger bättre? Då ser du kanske poängen med cyklonX xLnT skrev:
Jag känner inte till Pullmansugarna men nog måste det finnas någon typ av filterrensning? På Dustcontrol i liknande storlek brukar det sitta en flärp som man öppnar några gånger samtidigt som man håller för/blockerar insuget.X xLnT skrev:
edit: Gör du så här?
http://www.pullman-ermator.se/wp-content/uploads/2018/01/en_userinfo_s13_s26_s36_s36pcb.pdf
Japp, den funkar ju knappt.nanowire skrev:
Enda som hjälper är att plocka ut konan och rengöra det ordentligt.
Hur menar du slippa påsar?H hyggabus skrev:
Det blev faktiskt bättre, men första slipningen/överfarten verkade den inte orka med. För det låg som ni såg på bilden massa damm kvar man fick suga upp efteråt.
Andra slipningen tog den i princip allting.
Och festoolen hade nog inte hållit i längden, fick rengöra filtret flera gånger när jag körde med handjagaren på kanterna.