pär h skrev:
Fiskbuggaren vet du vad du har för separering i micron på förfiltret och vet du ytan på det. Vad har du för yta på hepa filtret

Pär
Jag kör dustcontrols små (för 1800 och 2800).

Jag hittade ingen info på deras hemsida. Men å andra sidan dom som köper en dustcontrol köper bara deras produkter och har inget intresse att veta mer än så och det är väl kanske bra.

Pär

Jag är rätt säker på att jag läst om filteryta och liknande. Kanske i instruktionsbok till någon av maskinerna?

I retrospekt borde jag köpt en storlek större filter. Jag tänkte köra dubbla cykloner och dubbla filter men allt blir alldeles för stort då.

fiskbuggaren skrev:
I retrospekt borde jag köpt en storlek större filter. Jag tänkte köra dubbla cykloner och dubbla filter men allt blir alldeles för stort då.
Kunde inte låta bli att ta en jämförelsebild på kvällens bygge av filterhållare. En storlek större än din cyklon, typ.

spanfilter.jpg

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Dustcontrol:
Finfilter: 1,5m2 / M-klass filter
Mikrofilter: 0,85m2 / H-klass (HEPA-standard, avskiljer 99,95% av partiklar mellan 0,15-0,30µm)

Fiskbuggaren:
Du säger att du skulle gått upp en storlek på filter, vad har du för sugkälla?

//Niklas

Campar skrev:
Dustcontrol:
Finfilter: 1,5m2 / M-klass filter
Mikrofilter: 0,85m2 / H-klass (HEPA-standard, avskiljer 99,95% av partiklar mellan 0,15-0,30µm)

Fiskbuggaren:
Du säger att du skulle gått upp en storlek på filter, vad har du för sugkälla?

//Niklas
Idag en vanlig hushållsdammsugare men tanken var att köra dubbla ctl22-motorer. För dagens setup har jag dessutom alldeles för grov slang (50 mm). Det här är en dammsugare som växer fram över en lägre tid.

Ja, klart att det får växa fram. =)

Har du tänkt att köra stora sågar sen eller?
Annars så behöver du ju inte ha mera filteryta än du har.
38mm slang vore väl som du säger lite mera lämpligt för den sugkällan du har idag.

Campar skrev:
Har du tänkt att köra stora sågar sen eller?
Annars så behöver du ju inte ha mera filteryta än du har.
38mm slang vore väl som du säger lite mera lämpligt för den sugkällan du har idag.
Jag har själv inte räknat på filteryta utan bara dimensionert utifrån motsvarade dustcontrolmaskiner. Och då borde filtret var större för dubbla 1200-wattare.

Nu tror jag att min cyklon är effektivare så det kanske jämnar ut sig en gnutta i alla fall.

Det beror ju på hur mycket luft du behöver ta hand om också. =)

Om du bara använder 1st maskin som har en anslutning på 38mm, så kommer du inte förbruka mera än kanske 150-200m3/h och då räcker de filter som du har.

Ska du däremot börja använda en större maskin med 76mm anslutning så kanske du behöver runt 500m3/h och då kan det vara så att filtret begränsar.

De filter som du har köpt sitter ju som sagt i DC2900 och den är specad för 190m3/h, skulle du gått upp och tagit filtren som sitter i DC3900 istället så är den specad till 320m3/h.

ImageUploadedByByggahus.se1405026928.970740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många små ringar blir det. Det är väl sånt här man har 3D-skrivare till.

phl skrev:
Kunde inte låta bli att ta en jämförelsebild på kvällens bygge av filterhållare. En storlek större än din cyklon, typ.

[bild]
Finns det olika typer av sådana filter?? dom liknar filter jag har på jobbet....vi hade en Plymoventanläggning som brann upp för några år sedan....kvar finns en pall med reservfilter.....

Remne skrev:
Finns det olika typer av sådana filter?? dom liknar filter jag har på jobbet....vi hade en Plymoventanläggning som brann upp för några år sedan....kvar finns en pall med reservfilter.....
Finns en rackarns massa dimensioner och ofta i en uppsjö olika filtermaterial. 12" diameter verkar iaf vara väldigt vanligt.

Att det finns en uppsjö av olika dimensioner kan man ju förstå, jag tänkte närmast på olika användningsområden...
De filter vi har har ju suttit i en vent-anläggning som suger ut svetsrök...

ImageUploadedByByggahus.se1405628635.234689.jpg
Skapa konto
lite torkning över natten sådär vi se om bitarna passar imorgon.

Färdig!
ImageUploadedByByggahus.se1405687360.458666.jpg
Skapa konto

Version ett alltså. Samtliga ingående delar har utrymme för förbättring men nu går den att använda. Inte helt överraskande var det viss skillnad på sug i dubbla motorer kopplade direkt på mina filter jämfört med en ensam hushållsdammsugare med halvfull påse och eget hepafilter.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.