I bilden post #73 ser det ut som du både skruvar och löder. Om du skruvar kan du nog skippa lödningen och istället täta med typ acrylfog eller PL600. En dammsugare kan sänka trycket med typ 20 procent ( enl Wikipedia) . trycket utanför cyklonen är 1 atmosfär, inuti cyklonen alltså 0.8 atmosfär. Rätt lite med andra ord och dessutom är fästytan för fogen stor. Det som är knepigt med undertryck är att kraften så att säga går åt andra hållet, tex en tunna är ju väldigt motståndskraftig mot övertryck men tål väldigt lite undertryck innan den kollapsar. Jag konstruerade "vaccumlyftdon" för typ 25 år sedan , då limmade vi ihop husen som sugkopparna monterades på , undertrycket jobbade då i rätt riktning för konstruktionen.- Limmet tog inte kraften.

hyggabus skrev:
I bilden post #73 ser det ut som du både skruvar och löder. Om du skruvar kan du nog skippa lödningen och istället täta med typ acrylfog eller PL600. En dammsugare kan sänka trycket med typ 20 procent ( enl Wikipedia) . trycket utanför cyklonen är 1 atmosfär, inuti cyklonen alltså 0.8 atmosfär. Rätt lite med andra ord och dessutom är fästytan för fogen stor. Det som är knepigt med undertryck är att kraften så att säga går åt andra hållet, tex en tunna är ju väldigt motståndskraftig mot övertryck men tål väldigt lite undertryck innan den kollapsar. Jag konstruerade "vaccumlyftdon" för typ 25 år sedan , då limmade vi ihop husen som sugkopparna monterades på , undertrycket jobbade då i rätt riktning för konstruktionen.- Limmet tog inte kraften.
Skruvarna är bara för att hålla ihop konstruktionen medan jag löder. Jag vill inte ha skruvar som sticker in i cyklonen.

Hårdlöder du ?. Det ser ut så jag tänker på missfärgningen ( blåaktiga) i plåten. Vad för löd tenn använder du.
Då jag vart rekommenderad att använda 50/50 ten har för mig att den kallas. Men jag använde mig av mjuklödning.
Och den var svindyr tyckte jag.

Pär

Vi har en UNISEP, vet dock inte om de gör frånskiljare längre. Den har varit väldigt användbar genom åren, allt från suga upp vatten till att städa efter bilning.

pär h skrev:
Hårdlöder du ?. Det ser ut så jag tänker på missfärgningen ( blåaktiga) i plåten. Vad för löd tenn använder du.
Då jag vart rekommenderad att använda 50/50 ten har för mig att den kallas. Men jag använde mig av mjuklödning.
Och den var svindyr tyckte jag.

Pär
Jag är rätt grön på lödning så jag skulle gissa på att jag mjuklöder med (brännare och) vanligt lödtenn direkt från biltema. På små plåtar med god passform blir det riktigt bra. De här större bitarna som dessutom ska formas är svårare.

Ok nu är inte jag heller någon expert utan långt därifrån. Men om det är så att du mjuklöder så behöver du inte värma så mycket att plåten blir missfärgad.
Vad heter lödtennet på biltema?

Pär

pär h skrev:
Ok nu är inte jag heller någon expert utan långt därifrån. Men om det är så att du mjuklöder så behöver du inte värma så mycket att plåten blir missfärgad.
Vad heter lödtennet på biltema?

Pär
Det är förmodligen helt riktigt och nog en effekt av att jag hade svårt att få tillräcklig precision i uppvärmningen. Jag värmde bara tillräckligt för att jag skulle kunna smälta tennet direkt i gapet. Förmodligen blev ytan jag värmde onödigt varm. Det är även en försvårande omständighet att det sitter mdf-ringar på insidan så att all uppvärmning måste ske utifrån.

Jag använde deras helt vanliga, förmodligen artikelnr 192387.

Om jag bygger en till cyklon någon gång i framtiden får jag se till att bygga en konisk template-ring att ha som stöd när konen ska fästas på cylindern. Mina cylindriska stödringar ploppade bara ur och resultatet blev en orund kon.

Se det från den ljusa sidan,
Det kanske ökar verkningsgraden på dammavskiljningen , det är bara ingen som provat före dig :)

Idag insåg jag att det är svårare att rulla rör ju mindre de är. Det är även billigare att köpa färdiga. Dagens 50mm-rör kändes väldigt mycket inte värt att bygga själv.

Nä, biltema är väl inte jättedyra på avgasdelar?;)

ImageUploadedByByggahus.se1395514014.585917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för en första provkörning. Här är en bild på den lite tillfälliga frankensugaren.

Jag kopplade in en extra grovavskiljare för att se hur mycket som kommer genom.

Första provkörningen verkade riktigt bra. Då körde jag bara med en sugare. Jag tyckte att det var lite dåligt drag så jag satte in en till. Körning två var katastrofal. ImageUploadedByByggahus.se1395514127.994548.jpg
Skapa konto

Lite akrylfog senare såg det bättre ut.
ImageUploadedByByggahus.se1395514159.010807.jpg
Skapa konto

Nu är separationen ok men inte hundraprocentig. Värre då att systemet är knappt användbart. Dåligt sug och inget statiskt tryck i verktygsänden. Förmodligen beror det på att alla anslutningar läcker massor.

Nu är när filter och hinkar inte längre är helt rena är det svårt att få till en rättvisande jämförelse med körning 1, men vad tror ni att gränsen är för hur mycket flöde man kan ha på en 150mmcyklon? Min första plan var att ha en cyklon per motor men det kanske inte behövs om en cyklon mäktar med utan att flödet och separationen blir lidande.

Redigerat:
Du får passa dig för att ha längre slangar än nödvändigt , onödiga vinklar på ev rördelar , och din extra grovavskiljare. alla dessa bromsar och sänker flödet in i munstycket. Prova att skippa grovavskiljaren och ha kortast möjliga slang mellan cyklon - dammsugare och se om du inte får bättre fart.

hyggabus skrev:
Du får passa dig för att ha längre slangar än nödvändigt , onödiga vinklar på ev rördelar , och din extra grovavskiljare. alla dessa bromsar och sänker flödet in i munstycket. Prova att skippa grovavskiljaren och ha kortast möjliga slang mellan cyklon - dammsugare och se om du inte får bättre fart.
Absolut. Extraavskiljaren är som sagt bara för att kunna se vad som händer nu under utvecklingsfasen.

Det är för övrigt jätteroligt att dammsuga igen. Vi får se hur länge det håller i sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.