Hej!

Jag har en pellvac som jag köpte för att suga aska, jag får säga att jag är väldigt besviken på hur dåligt den avskiljer askan samt att låsmekanismen för att låsa fast locket kan vara rätt bökig.

/jonas
 
davvethepirate skrev:
Hej!

Jag har en pellvac som jag köpte för att suga aska, jag får säga att jag är väldigt besviken på hur dåligt den avskiljer askan samt att låsmekanismen för att låsa fast locket kan vara rätt bökig.

/jonas
Tack. Nu känns det bättre igen :)
 
Nja pellvacen har inte i närheten av urskiljningsgraden som pentz design.

Pär
 
Min favorit!
köpte en sån här begagnad för flera år sedan.

untitled.png
Pullman s1300
är helnöjd med den maskinen, bytte båda filtren när jag köpte maskinen.
Den bara går och går. + den har ett uttag som startar dammsugaren när ansluten handmaskin startas.

Men den är inte lika "frän" som en maskin man byggt själv!
Lycka till med bygget
 
Nä, vet ni vad? I den här takten blir det ju inga dammsugare byggda. Jag borde ha prioriterat det högre innan vi fick tillträde till huset. Nu blir det som
att huset tar all min tid.
 
På tal om motorerna förresten: mina motorer har vad som ser ut som en kylfläkt monterad på samma axel men i andra änden av dammsugaren. Är kutym att man tar motorkylluften från (smutsig) rumsluft eller från (filtrerad) frånluft? Det känns tråkigt att fylla motordelen med en massa hälsovådligt damm men samtidigt bra att motorn får kylning oavsett belastning. Att ha separat hepafiltrering på kylluften skulle lösa det problemet men då blev sugaren plötsligt dubbelt så komplicerad.

Eller ska man helt enkelt alltid ha sugdelen i ett separat, rent, rum? Verkar omständigt.
 
Du vill inte kyla motorn med luft som passerat genom påse eller annan filtrering. Då riskerar du att motorn överhettas om du stryper lufttillförseln genom att filtrena sätter igen eller att du dammsuger din soffa en timme.
 
phl skrev:
Du vill inte kyla motorn med luft som passerat genom påse eller annan filtrering. Då riskerar du att motorn överhettas om du stryper lufttillförseln genom att filtrena sätter igen eller att du dammsuger din soffa en timme.
Så, hur löser man smutsproblemet? Separata hepafilter? Accepterar att motorn blir full av asbest?
 
Det senare gissar jag. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i vettiga dammsugare. Har vid ett tillfälle dissikerat en CTL22:a rätt grundligt. Vill inte minnas några filter eller liknande i luftkanalerna. Kolla sprängskisserna på Festools reservdelssida kanske?
 
Dammsugaren är ju till för att det inte ska bildas en massa hälsovådligt damm i utrymmet in the first place..... ;)

Och framförallt asbest ska väl verkligen hanteras på ett sätt som innebär att det inte bildas damm som ska dammsugas upp, trodde jag utan att egentligen ha en aning :)
 
thomasx skrev:
Dammsugaren är ju till för att det inte ska bildas en massa hälsovådligt damm i utrymmet in the first place..... ;)

Och framförallt asbest ska väl verkligen hanteras på ett sätt som innebär att det inte bildas damm som ska dammsugas upp, trodde jag utan att egentligen ha en aning :)
Det är ju en fin ambition, men punktsuget kommer aldrig att vara helt 100%. Om så vore fallet skulle luftrenare vara en ganska överflödig produkt.

Jag använde asbest mer som ett exempel för saker-man-inte-vill-ha-i-lungorna men man har förstås samma problem även med kvartsdamm och annat otrevligt.

Och hur blir man av med till exempel svartlim? Saneringsfräs?
 
phl skrev:
Det senare gissar jag. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i vettiga dammsugare. Har vid ett tillfälle dissikerat en CTL22:a rätt grundligt. Vill inte minnas några filter eller liknande i luftkanalerna. Kolla sprängskisserna på Festools reservdelssida kanske?
Just ctl är bara just l-klassad. Mer intressant vore väl att titta på en h-klassad maskin. Vad säger forumets pullman-, dc-, och möjligen cth-användare?
 
ImageUploadedByByggahus.se1395001325.293369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltemas galvade går att löda!

Tvättade med t-röd, sandpapprade, torkade igen, clasohlsons flussgel, skruvade och lödde. På bilden ser man klipp genom två ihoplödda plåtar. Så länge passformen är god verkar det gå bra.

På det faktiska projektet var passformen och därför även resultatet något sämre. Kanske gott nog.
ImageUploadedByByggahus.se1395001520.630269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HSP skrev:
Min favorit!
köpte en sån här begagnad för flera år sedan.

[bild]
Pullman s1300
är helnöjd med den maskinen, bytte båda filtren när jag köpte maskinen.
Den bara går och går. + den har ett uttag som startar dammsugaren när ansluten handmaskin startas.
Inte för att det är riktigt relevant för tråden, men ställer frågan ändå:
Har själv två st Pullman 1300, en hemma,pga att den första på jobbet gick sönder, ersattes och glömdes bort, tills jag hittade den och fick liv i den igen. Och en på jobbet då, såklart. Men iaf, bägge maskinerna suger ihop säcken när man kör dom, och spån/damm rasar ner hjälpligt när man stoppar den. Ska det vara så, eller gör jag generalfel vid användandet? Kvittar om man har 1,3,5 lr 6 m slang eller öppet insug, den skrynklar ihop säcken som ett kolapapper vid start, sen suger den iof superbra ändå, tills man stänger av den och då rasar de mesta av spånet/dammet ner i säcken men en hel del blir kvar i grovfiltret, mer ä jag tycker är normalt.
 
Har inte satt mig in i exakt hur de där maskinerna fungerar, men ja, säcken sugs ihop när den går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.