12 177 läst · 496 svar
12k läst
496 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 827 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 827 inlägg
Nej.Fairlane skrev:
Kostnaden blir större än vinsten.Fairlane skrev:
Dyrt och dåligt är sämre än billigt och dåligt. Skademinimering. Har du aldrig varit med om det?
Lite overkligt. Det känns som om jag försöker förklara för en bångstyrig dagisklass som helt enkelt inte vill förstå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 221 inlägg
På vilket sätt blir kostnaden större än vinsten?
Och vem beräknar och avgör det?
Och vem beräknar och avgör det?
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Det är ju du som inte förstår. Om vi inte löser konflikten i Ukraina kommer vi få lösa den med svenska soldater på svensk markIntet skrev:
Min tro är att Ryssland till slut kommer att "vinna" detta krig. Det är utgångspunkten från mina tankar.13th Marine skrev:
Att satsa pengar men framförallt människoliv och miljöförstöring på ett krig som redan är förlorat. Är oklokt.
Jag anar att stridsviljan varit mindre ifall du, Malmberg och övriga "stridisar" fått hem era egna barn i liksäckar.
Tur för er, är det istället grannens ungar och då är det inte så noga. Eller hur?
Jag. Naturligtvis.13th Marine skrev:
Du gör uppenbarligen en annan bedömning. Vem som får rätt kan bara framtiden utvisa. Eller som man med lite galghumor kan säga -"Den som lever får se".
Om det vet du intet. Det är svårt att sia om det mesta. Framförallt om framtiden 😉.AndersMalmgren skrev:
Har du ens gjort lumpen, Malmberg eller är du bara en fullfjädrad skrivbordssoldat?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 827 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 827 inlägg
Det tror jag också, om vi lämnar Ukraina utan stöd.Intet skrev:
Man kan ju tro att den med mest personer alltid vinner, men hur gick det när Sovjetunionen klampade in i Afghanistan?
Jag och många med mig tror att när är oklokt att låta Ryssland hållas. De kommer upprepa det igen och på totalen kanske det innebär fler människoliv.Intet skrev:
Jo jag vet att man inte vet något om framtiden, kanske blir det inte alls så. Kanske blir det inte heller så att Ryssland vinner detta krig.
Fast nu vill ju grannen slåss, mot barbaren. De vill inte få ett samhälle där man kastas i fängelse 8 år. för att man håller upp en tom skylt. Det är ju lätt att säga att de ska gå med på det när man sitter i Sverige, men om det var dina barn?Intet skrev:
Så är det såklart. Vi vill bara ge Ukraina bästa möjliga chans att försvara sig och få en så bra fred som möjligt. Andra tänker "skit i Ukraina, jag vill spara mina pengar".Intet skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 221 inlägg
Som sagt, för mig är det upp till Ukraina att bestämma om och i så fall när de ger upp.
Dvs de får avgöra vad de vill betala.
Tills dess tycker jag vi ska stödja dem så mycket som vi kan.
Dvs de får avgöra vad de vill betala.
Tills dess tycker jag vi ska stödja dem så mycket som vi kan.
Jag tycker det är ganska uppenbart att väst inte är beredda att besegra Ryssland. Ukraina kommer aldrig göra det själva ens baserat på befolkningsantalet hur mycket vapen vi än ger dom, så som någon redan skrivit i tråden och väst är inte beredda att gå in med egna trupper. Det är helt enkelt för bekvämt att ha ett krig nånstans där det inte drabbar oss och det göder västs hela krigsmaskin mycket vackert. Alla politiker man få sina befolkningar att acceptera mer och mer skattepengar till försvaret osv. Bara förstå hur många anställda det finns i Natoländernas krigsorganisationer, räkna därtill alla civilanställda... Man kan nästan bli konspiratorisk i hur bra det fungerar för oss alla.
Jag tror att vårt stöd aldrig kommer att blir tillräckligt.Fairlane skrev:
När Ryssland kollade vårt försvarsintresse genom att stjäla Krim, gav vi dom grönt ljus. -Kör på, men ni kan glömma Franska ostar och Norsk lax! Där satte vi ribban och på den nivån ligger den mer eller mindre kvar.
Så! På det stora hela är intresset fortsatt ganska lågt och sjunkande. Jänkarna vacklar mer och mer, flera EU:länder gör detsamma och Malmberg vill inte avstå sina fåniga men dyra (och små) gourmetluncher.
Med sådana vänner behöver Ukraina inga fiender.
Håller med.Fairlane skrev:
Jag och många med mig tror att vi inte utan allt för stora konsekvenser kan diktera villkor för Ryssland.Fairlane skrev:
Resultatet av våra teorier kommer att visa sig i framtiden. Men tills dess är det bara vilda gissningar av ett gäng amatörer.
Visst.Fairlane skrev:
Det vet vi inte mycket om.Fairlane skrev:
BirgitS hade en undersökning som visade att trettio procent av Ukrainarna vill fredsförhandla nu och det antalet tredubblas varje år.
Så vad Ukrainas propagandamaskin trummar ut skall vi nog ta med en nypa salt
Visst. Ett fruktansvärt svårt val.Fairlane skrev:
Som sagt. Jag tror att vårt stöd är en björntjänst. Vår nuvarande taktik. -Lite lagom med bomber så att Ryssland inte blir för arg, är sämre än inget stöd alls. Mindre förstörelse och död är bättre än mer förstörelse och mer död.Fairlane skrev:
Jag ogillar mobbare. Pengar är inte problemet. De har jag gott om. Problemet är att jag tror att mina pengar gör mer skada än nytta. Det tycker jag inte om.Fairlane skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
Det var nog att hårdra undersökningar som inte ens kan ha pågått i 3 år.Intet skrev:
Men sen är det ju förstås så att ukrainarna inte lever utan kontakt med omvärlden, de är fullt medvetna om att folk på många håll inte vill ge dem de vapen de vill ha och då väljer de ett annat alternativ än det som de egentligen önskar.
Det har jag inte heller påstått. Tredubblats på ett år. Har inget ned tre år att göra.BirgitS skrev:
Missnöjet hos befolkningen var förvånansvärt stort och ökade än fortare.
Vad är det för annat alternativ.BirgitS skrev: