Hur spenderar du dagen?

• Tårta och ballonger

• Slickar sår

• Som vanligt

Logga in och rösta för att se resultatet.
Intet Intet skrev:
Gissa vad du vill i din bekväma TV:soffa. Långt ifrån allt vad krig heter. Det kan även vara så att Ukrainas regering är piggare att fortsätta kriget på bekvämt avstånd än de som skickas till fronten.
Som sagts. Det står dig fritt att ansluta dig som frivillig. 14 dagars träning, sedan är det dags för leriga skyttegravar och ett ändlöst granatregn. Ring när du kommit fram.
Redan vart nere 2 gånger i år samt arbetar aktivt med att skicka ner förnödenheter. Vad bidrar du själv med mer än tangentbordskrigande?

Lördagens ”utflykt”

• Karta över området mellan Polen och Ukraina nära Krakowiec, med markerade platser och vägar, synlig på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 16 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Han har inget team, han har ett gäng människor runt sig. Ett gäng människor som vet nu att antingen nickar de medgivande, eller så kickas de ut. Gissar väl då att Trump är vänster med din, och fleras, definition av ”vänstern”..

Du kan också vara hans vän! Så länge du inte motsäger minsta lilla. För gör du det, bort med dig på något smidigt sätt. I Ryssland är det många som körs bort, sen har de alltid otur också och dör i massa olika fallolyckor..
Från nätet:

His own Vice President begged us not to reelect him.
His chief of staff begged us not to reelect him.
His former lawyers begged us not to reelect him.
His Chairman of the Joint Chiefs of Staff begged us not to reelect him.
Former Republican Vice President Cheney begged us not to reelect him.
Multiple Republican Presidential or Vice Presidential candidates begged us not to reelect him.
Our allies begged us not to reelect him.
Mental health professionals begged us not to reelect him.
His Attorney General called him unfit to be president.
Presidential historians rated him the worst president ever.

We didn't listen.

We got the president we deserved.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej absolut inte. Jag tror verkligen inte att Ukraina är felfria. Vad jag förstått så förbjöds oppostionspartier i samband med att man införde undantagslagar i samband med att Ryssland invaderade och kriget bröt ut. Så man får väl se vad som händer efter kriget. Innan hade dom ju iaf en någorlunda fungerande demokrati. Mycket korruption och ett rättsväsende som lämnade mycket att önska.

Min fråga var allvarlig även om jag inte tror att Zelensky är en mönsterledare så är han långt ifrån en tyrann enligt min uppfattning. Jag kan ju helt klart ha fel Ukrainsk inrikespolitik är inte något jag varit så hemskt intresserad av.
Han är som Stalin och Churchill. Inte en bra ledare, men den ledare de behövde för att vinna kriget.

T ToRy skrev:
Flera av de här exemplen har redan bemötts i tråden, så jag undrar bara lite stilla; på vilket sätt är stöttning av Israel ett krigsbrott, eller hur gör det någon till bad guy?
Det är inte ett krigsbrott, men det gör att jag inte kan stötta Ukraina. Stöttar man ett folkmord har man klivit över en gräns.

E erik_83 skrev:
Har du samma åsikt om Israel och Palestina? Att Israel har ett större ansvar att vara "the good guy"?
Israel är definitivt "the bad guy" där. Man kan inte bedriva folkmord i 75 år utan att vara bad guy. Nazisterna kommer alltid att kommas ihåg som 1900-talets stora skurkar. Israel kommer för alltid att vara ihågkomna som 2000-talets stora skurkar.

T ToRy skrev:
😆 Åh nej fy, de har tagit fullt fungerande vapen från ett museum för att skydda sig från en ockuperande makt! Usch, så får man inte göra! 😏
Nej, man får inte göra det, det är ett krigsbrott. Du kan tycka att det är rimligt, men det är ett krigsbrott.

Ska krigets lagar gälla så måste de gälla för alla, även de vars sak man sympatiserar med.

T ToRy skrev:
Fråga ukrainaren på gatan om de tycker de är i ett fullskaligt krig eller inte.
Det är inte en definition. Jag frågar, för "fullskaliga invasionen" och "fullskaligt krig" har blivit ett stående epitet, och jag kan inte se hur det är fullskaligt. Stormakter gör inte "fullskaligt" förrän motståndaren är ett allvarligt hot mot deras territorium.

Intet Intet skrev:
Nu var det inte fråga om Ukrainas fullskaliga krig. Utan Rysslands. Har du glömt det? -"Rysslands fullskaliga invasion" basunerar ut varje gång kriget nämns. Att det är en ren lögn SVT befäster, bekymrar väldigt få. För det låter så bra. Det är rätt oroande när vanliga medborgare utan att tänka sprider propagandalögnen vidare. Nyttiga idioter?
Exakt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Intet Hade det känts bättre om SVT sade "en småskalig invasion"? Eller en medelskalig invasion?
Eller bara "invasion". Ordet "fullskalig" är vad wikipedia kallar "weasel words". Propaganda utan substans.
S Staffan-N skrev:
Ryssland är Sveriges historiska och samtida fiende så klart som fan man inte spar på orden för att fördöma deras vidriga krig. Att försöka spela ner det är att vara en nyttig idiot.
Man kan fördöma utan att ljuga. Man till och med BÖR fördöma utan att ljuga.

S Staffan-N skrev:
Man kan ju fundera på vad som är viktigast. Semantik och att terminologin är korrekt, eller att föra ett språkbruk som stärker oss och hjälper oss att vinna kriget.
Att vinna genom att sprida en lögn är fel sätt att vinna.
L lbgu skrev:
Frågan är väl om det är ett fullskaligt krig för någon av parterna.
Nja, egentligen inte, för det folk pratar om är hela tiden "rysslands fullskaliga krig", inte "ukrainas fullskaliga krig". Jag skulle säga att det nog är fullskaligt för Ukraina, men definitivt inte för Ryssland.
D Dublin skrev:
Jag är inte så säker. Jag sticker nog ut hakan och tror att Trump inte kommer att avsluta några krig. Anledningen är enkel - USA är världens största vapenexportör, vapenindustrin i USA med underleverantörer står för ca 2 miljoner arbetstillfällen och vapenlobbyn är stark. Inget land vinner mer än USA på att låta konflikter puttra på i all oändlighet. Att vara stark exportör av vapen är också smart då ingen som är i behov av vapen kommer att sätta strafftullar på import av dem...
Jag gissar att Trump på nåt sätt kommer att "försöka" att få slut på Ukraina kriget för att sen säga att det inte gick men att USA kommer hjälpa Ukraina så att de inte går under, men de får absolut inte skjuta över gränsen till Ryssland...
Typ. Det skulle dessutom Ryssland gilla. Deras mål har hela tiden varit att hålla Ukraina ur NATO, och för det så behöver de bara hålla konflikten puttrande, de behöver inte vinna.

mikethebik mikethebik skrev:
Och svaret är att Putin med väldigt stor säkerhet vunnit utan att behöva slarva bort sina presumtiva seriösa motkandidater, men då han är paranoid så tar man det säkra före det osäkra och ser till att det blir ordentligt.
Vad väntar du dig från en fd KGB-are...

O
D Dilato skrev:
Från nätet:

His own Vice President begged us not to reelect him.
His chief of staff begged us not to reelect him.
His former lawyers begged us not to reelect him.
His Chairman of the Joint Chiefs of Staff begged us not to reelect him.
Former Republican Vice President Cheney begged us not to reelect him.
Multiple Republican Presidential or Vice Presidential candidates begged us not to reelect him.
Our allies begged us not to reelect him.
Mental health professionals begged us not to reelect him.
His Attorney General called him unfit to be president.
Presidential historians rated him the worst president ever.

We didn't listen.

We got the president we deserved.
Det går liksom utanför mitt förstånd!

Trump verkar också fått över stora delar av väljargrupperna "latinoamerikaner" och "muslimer". Där han har lovat att kasta ut många latinoamerikaner och sist han styrde så skapade han inreseförbud från ett stort antal muslimska länder (och har lovat att göra så på nytt).

Jag förstår liksom inte. Men många väljare som intervjuas påminns om att de hade det "bättre när Trump var president". Ja det kan jag förstå, han var president 2017-2021 där en stor del av tiden 2017-pandemins början antagligen var den bästa tiden vi någonsin kommer att leva. Blomstrande högkonjunktur och låg inflation samtidigt. Sen fick Biden ta smällen och eftermälet av Trumps hantering av både inflationen som börjat sticka iväg samt pandemin.

Ja jag är som sagt orolig för alla de fattiga som tror han ska rädda upp landet nu på en vecka eller två. Vad händer när de börjar bli besvikna och inser att "ojdå, han struntar faktiskt i oss". Lite som nuvarande situation i Sverige.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
MrJay MrJay skrev:
Det är ganska tydligt att det finns någon form av intresse hos TS. ”Ser ut som vi har en vinnare, jag ska fira med tårta” är svårt att misstolka.
Vad menar du? :O

Om man firar att en vinnare utsetts betyder ju inte att man tror att man själv betyder någonting för det man firar. Det är lika bisarrt som att säga till någon som firar att Djurgården vinner SM att "hörru, ge fan i o fira, du betyder ingenting för Djurgården"..

T Troberg skrev:
Att vinna genom att sprida en lögn är fel sätt att vinna.
Finns en ganska (o)skön ironi i detta påstående med tanke på trådens ursprungliga ämne...

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T Troberg skrev:
Han är som Stalin och Churchill. Inte en bra ledare, men den ledare de behövde för att vinna kriget.
Jag är ingen expert på området, men för närvarande verkar han vara bra för Ukraina, dels avseende kriget, dels för att han samtidigt försöker minska korruptionen.
T Troberg skrev:
Nej, man får inte göra det, det är ett krigsbrott. Du kan tycka att det är rimligt, men det är ett krigsbrott.
Ett fånigt brott att ens diskutera i sammanhanget. Om du din familj skulle bli angripna och någon ville döda er när ni befinner er på ett museum, så skulle du tveka att använda ett gammalt svärd om det var skyddat enligt någon lag?
Självförsvar måste vara ok.
T Troberg skrev:
Ska krigets lagar gälla så måste de gälla för alla, även de vars sak man sympatiserar med.
Ja och Ukraina är nog ett av få länder i världen, kanske det enda, som verkligen försöker göra det. Enskilda misstag har begåtts, men Ukraina erkänner dessa, undersöker dessa och straffar förbrytare.
T Troberg skrev:
Det är inte en definition. Jag frågar, för "fullskaliga invasionen" och "fullskaligt krig" har blivit ett stående epitet, och jag kan inte se hur det är fullskaligt. Stormakter gör inte "fullskaligt" förrän motståndaren är ett allvarligt hot mot deras territorium.
En definition lär du aldrig finna. Du kan såklart klaga på att du tycker att det språkligt inte överensstämmer med din bild, men jag tycker den är bra. Vem har rätt, vem har fel när det inte finns någon definition fastslaget?

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det går liksom utanför mitt förstånd!

Trump verkar också fått över stora delar av väljargrupperna "latinoamerikaner" och "muslimer". Där han har lovat att kasta ut många latinoamerikaner och sist han styrde så skapade han inreseförbud från ett stort antal muslimska länder (och har lovat att göra så på nytt).
Det är väl inte så svårt att förstå. Säger mest om ditt förstånd.

Varför skulle latinoamerikaner som bor lagligt i USA vara för illegal immigration. Du kör något sorts rastänk. Att man röstar efter sin egen ras istället för att man helt naturligt ogillar kriminalitet. Du skulle säkert bli upprörd ifall en svensk skulle säga att kriminella svenskar ska inte straffas just för att de är svenskar. Men du förväntar dig att latinoamerikaner i USA ska tänka så.

Angående muslimer så har de kanske pest eller kolera att välja på. Biden (och Harris) leder ju en regering som aktivt skickar bomber till Israel. Jag har viss förståelse att det inte uppskatta av en del muslimer i USA, kan du inte förstå det? Sen är det mycket möjligt att Trump skulle göra samma sak, men med Harris så vet de vad som gäller eftersom hon aktivt stöder bombskickandet.

• Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
O
L lbgu skrev:
Det är väl inte så svårt att förstå. Säger mest om ditt förstånd.

Varför skulle latinoamerikaner som bor lagligt i USA vara för illegal immigration. Du kör något sorts rastänk. Att man röstar efter sin egen ras istället för att man helt naturligt ogillar kriminalitet. Du skulle säkert bli upprörd ifall en svensk skulle säga att kriminella svenskar ska inte straffas just för att de är svenskar. Men du förväntar dig att latinoamerikaner i USA ska tänka så.

Angående muslimer så har de kanske pest eller kolera att välja på. Biden (och Harris) leder ju en regering som aktivt skickar bomber till Israel. Jag har viss förståelse att det inte uppskatta av en del muslimer i USA, kan du inte förstå det? Sen är det mycket möjligt att Trump skulle göra samma sak, men med Harris så vet de vad som gäller eftersom hon aktivt stöder bombskickandet.
Jösses…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Putin myser i sitt fort när vi diskuterar semantik men låt mig utveckla hur jag tänker.

Jag läser inte ordet "fullskalig" som en lögn, utan som ett kraftuttryck vi använder för att visa trots mot en fiende som från början väljer ord som ska spela ner betydelsen av kriget. Det handlar om språkbruk, inte om medvetna osanningar. Om man tar del av hela narrativet från samma medier som använder uttrycket "fullskalig invasion" så framstår det med önskvärd tydlighet att Ryssland inte befinner sig i totalt krig, dvs ett tillstånd där alla samhällets resurser går krigföring. De har fler växlar att lägga i. Om jag då väljer att tolka "fullskalig invasion" som "totalt krig" så uppstår en tydlig inkonsekvens. Det smidigaste sättet att lösa denna är att i kontexten ukraina tillskriva begreppet "fullskalig invasion" en annan innebörd.

Som när min kollega säger att det var "fett skönt" att ha semester. Jag kallar honom inte lögnare om det inte fanns något faktiskt fett involverat.

• Gilla
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jösses…
haha, jag inser att du blev svarslös ;) Men tänker du efter lite så inser du nog att jag har rätt. Annars får du gärna påpeka det som du anser att jag har fel om.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag ägnade gårdagen åt att säga upp alla tjänster relaterat till USA eller amerikanska företag. Det blev långt över tusen kronor jag sparade. Mer än jag trodde när jag började. Sa upp prenumerationen på över 250 YT-kanaler från USA. Alltid druckit bourbon istället för skotsk whisky, men nu är det också ett avslutat kapitel. Här är jag även lite förutseende då förra gången Trump var president blev det tariffer och handelskrig tämligen omgående som ledde till stora prishöjningar på bourbon-importen till Europa.
Ser jag "Made in USA" i framtiden så lägger jag tillbaka varan på hyllan igen.

Nu går denna europeiske medborgare vidare utan USA så långt det är möjligt och förbereder sig för den oreda det nya läget kommer leda till. Det har antagligen varit osunt ändå att vara så positiv till USA som jag ändå varit under många årtionden.

Det finns en enda sak jag kommer fortsätter följa eftersom jag anser det är en del av människans räddning i det långa perspektivet och det är rymdindustrin.

Annars brukar det vara den amerikanska kulturexporten som är svårast att undkomma. :)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag ägnade gårdagen åt att säga upp alla tjänster relaterat till USA eller amerikanska företag.
Kastade du mobilen i soptunnan? Svårt att komma undan USA (Android och Apple). Får nog bli en osmart telefon då.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men nu tror jag inte Putin ger sig och han har mäktiga vänner.
Jag tror han nöjer sig med det man annekterade 2014 och att man kan få ihop ett fredsavtal utifrån det.
Ja, du tror mycket samtidigt som en del inom den Trump-nära kretsen säger att det verkar som att Trump vill ge allt ryssockuperat område till Ryssland i sin fredsplan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.