E enoch85 skrev:
@rindler Måste man kunna komma åt "bakom" varje uttag för att trycka på någon knapp och parkoppla? I det fallet kanske det är bättre att placera ut min HA-server innan all konfiguration och slutmontage sker...
Har inga Wiser-vägguttag, så vet inte om det finns någon fysisk knapp på dem, tyvärr. Strömbrytarna går fint att para genom att trycka på knappen.

H Hedin81 skrev:
Hur fungerar uppdateringen av själva pucken utan Wiser gateway?
Kan man köra flera gateways samtidigt (HA och Wiser) eller hur fungerar zigbee protokollet?
Om Schneider släpper sin firmware öppet (vet inte om de har gjort det?) går detfint att uppdatera OTA med någon annan coordinator. Exempelvis Danfoss, Ikea, Ubisys och liknande släpper sin zigbeefirmware fritt.

Det går bara att ha zigbeenheter parade med en gateway i taget.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Tack för svar! Kanske inte en så dum idé att köra Wiser-gateway tills att jag blivit "varm i kläderna" med HA...

En annan fundering som dök upp; vi kommer ha en Novoferm ISO45 med tillhörande fjärrmanövrering. Har försökt läsa mig till om den går att styra den via någon form av smart lösning, och jag ramlade över detta.

Principen borde ju vara densamma även för Wisers grejer? Man borde ju inte behöva en FIbaro specifikt, utan borde funka med Wiser också, right?

Det här med smart-hem, man kan gräva hur djupt som helst, det slutar aldrig. :)
 
E enoch85 skrev:
@rindler
Måste man kunna komma åt "bakom" varje uttag för att trycka på någon knapp och parkoppla? I det fallet kanske det är bättre att placera ut min HA-server innan all konfiguration och slutmontage sker...
Knappen sitter på framsidan. :cool:
 
E
Müssli Müssli skrev:
Knappen sitter på framsidan. :cool:
Niiice! Även på eluttagen alltså?
 
J
R rindler skrev:
Saknas stöd i HA för flera av Wisers sensorer exempelvis. Beror nog mest på att de är så dyra jämfört med andra zigbeealternativ så folk har inte köpt på sig dem och utvecklat stöd för dem. Å andra sidan, kör du zigbee2mqtt kan du ju välja vilken zigbeeprodukt som helst som det finns stöd för oavsett märke. Och alla andra integrationsmöjligheter som finns till HA.

Och angående zigstar är det ju samma chip, CC2652, så de är nog helt jämbördiga. Sonoff har också en ny sticka som är prisvärd [länk].
Den stickan kör jag ZigBee på i min Home Assistant. Fungerar fantastiskt bra!
 
E
J Jocke Best skrev:
Den stickan kör jag ZigBee på i min Home Assistant. Fungerar fantastiskt bra!
Vilken sticka kör du med, samt vilka Wiser-produkter använder du?
 
J
E enoch85 skrev:
Vilken sticka kör du med, samt vilka Wiser-produkter använder du?
Sonoff-stickan. Kör många olika ZigBee-produkter, dock inga Wiser. Så länge de stödjer ZigBee 3.0 som är standard numera så fungerar alla jag prövat.
Menade att just Sonoffs sticka har bättre räckvidd än tex Conbee 2 eftersom den levereras med antenn och ändå till ett lägre pris. Den fixar både mqtt och zha out of the box.
 
Redigerat:
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Niiice! Även på eluttagen alltså?
Eluttag monterat på väggdosa med en röd ring markerad runt en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Niiice! Även på eluttagen alltså?
Yes.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Riktigt taggad på att få upp allting nu!
 
Läser på Schneiders hemsida att både tryckdimmern och vriddimmern utgår 30 april 2022. Någon som vet varför dom utgår och när ersättarna kommer? Är på gång att beställa grejer, men känns dumt att beställa en massa tryckdimmers nu om nya är på gång.
 
E
C Carl_X skrev:
Läser på Schneiders hemsida att både tryckdimmern och vriddimmern utgår 30 april 2022. Någon som vet varför dom utgår och när ersättarna kommer? Är på gång att beställa grejer, men känns dumt att beställa en massa tryckdimmers nu om nya är på gång.
Bra info! Har du länk?

Ska ringa imorgon och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.