86 190 läst · 397 svar
86k läst
397 svar
Schneider Wiser Zigbee
Har inga Wiser-vägguttag, så vet inte om det finns någon fysisk knapp på dem, tyvärr. Strömbrytarna går fint att para genom att trycka på knappen.E enoch85 skrev:
Om Schneider släpper sin firmware öppet (vet inte om de har gjort det?) går detfint att uppdatera OTA med någon annan coordinator. Exempelvis Danfoss, Ikea, Ubisys och liknande släpper sin zigbeefirmware fritt.H Hedin81 skrev:
Det går bara att ha zigbeenheter parade med en gateway i taget.
Tack för svar! Kanske inte en så dum idé att köra Wiser-gateway tills att jag blivit "varm i kläderna" med HA...
En annan fundering som dök upp; vi kommer ha en Novoferm ISO45 med tillhörande fjärrmanövrering. Har försökt läsa mig till om den går att styra den via någon form av smart lösning, och jag ramlade över detta.
Principen borde ju vara densamma även för Wisers grejer? Man borde ju inte behöva en FIbaro specifikt, utan borde funka med Wiser också, right?
Det här med smart-hem, man kan gräva hur djupt som helst, det slutar aldrig.
En annan fundering som dök upp; vi kommer ha en Novoferm ISO45 med tillhörande fjärrmanövrering. Har försökt läsa mig till om den går att styra den via någon form av smart lösning, och jag ramlade över detta.
Principen borde ju vara densamma även för Wisers grejer? Man borde ju inte behöva en FIbaro specifikt, utan borde funka med Wiser också, right?
Det här med smart-hem, man kan gräva hur djupt som helst, det slutar aldrig.
Lite info för HA, detta ska tydligen funka: https://github.com/asantaga/wiserHomeAssistantPlatform & https://github.com/tomtomfx/wiserSmartForHA
Den stickan kör jag ZigBee på i min Home Assistant. Fungerar fantastiskt bra!R rindler skrev:Saknas stöd i HA för flera av Wisers sensorer exempelvis. Beror nog mest på att de är så dyra jämfört med andra zigbeealternativ så folk har inte köpt på sig dem och utvecklat stöd för dem. Å andra sidan, kör du zigbee2mqtt kan du ju välja vilken zigbeeprodukt som helst som det finns stöd för oavsett märke. Och alla andra integrationsmöjligheter som finns till HA.
Och angående zigstar är det ju samma chip, CC2652, så de är nog helt jämbördiga. Sonoff har också en ny sticka som är prisvärd [länk].
Sonoff-stickan. Kör många olika ZigBee-produkter, dock inga Wiser. Så länge de stödjer ZigBee 3.0 som är standard numera så fungerar alla jag prövat.E enoch85 skrev:
Menade att just Sonoffs sticka har bättre räckvidd än tex Conbee 2 eftersom den levereras med antenn och ändå till ett lägre pris. Den fixar både mqtt och zha out of the box.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
Läser på Schneiders hemsida att både tryckdimmern och vriddimmern utgår 30 april 2022. Någon som vet varför dom utgår och när ersättarna kommer? Är på gång att beställa grejer, men känns dumt att beställa en massa tryckdimmers nu om nya är på gång.
Bra info! Har du länk?C Carl_X skrev:
Ska ringa imorgon och kolla.
Hmm, ok. Jag kikade lite själv och det verkar som att flera produkter kommer utgå: https://www.se.com/se/sv/product-ra...er/?selected-node-id=78272858974&N=2951683748C Carl_X skrev:
Ska ringa imorgon och kolla.