86 187 läst · 397 svar
86k läst
397 svar
Schneider Wiser Zigbee
Homey Pro har ju såklart en app för Fronius: https://homey.app/sv-se/app/com.thomashoussin.fronius/Fronius/ haha.R Ro36 skrev:Tänk på att kolla om tilltänkta solceller och ev batteri går att få in i Wiser Energy också (ifall du även tänkt ha en uppkopplad central)..
Ser i Wiser Energy att man ska kunna se dessa men har inga solceller själv i dagsläget.
i framtiden så kommer man iaf öppna upp Wigers gateway för partners men först ska Matter lanseras så tror inte du behöver en Homey PRO egentligen..
Vet inte vilket "språk" Fronius pratar, men ska kolla med Schnider idag om Fronius stödjs.
Ringde till Schneider support precis, det känns inte som att Wiser Energy är ett alternativ för mig. Kommer redan ha flera mätpunkter (Fronius Solceller (har egen app), Zappi V2, samt elräkningen) så att ha en till app (ja, Energy blir en separat app) känns överflödigt.
Tack för tips dock!
Tack för tips dock!
jo, separat app fram till vår/sommaren, men annars spelade de ingen roll vilka solceller man har alltså?E enoch85 skrev:
Man sätter ju en "tagg" där man vill mäta. Detta görs i elcentralen. Så nej, det spelar ingen roll så som jag förstod det.R Ro36 skrev:
Det ingår 20 st taggar: https://www.se.com/se/sv/product/EE...107-wiser-energy&selected-node-id=12147001324
Du kan ju titta in home assistant dom har en energy-vy som jag tycker är rätt tjusig. Där kan du koppla ihop alla dina olika system för att få en helhetsbild.E enoch85 skrev:
Jo, men även för mig som jobbar inom IT så känns HA onödigt komplicerad. Det kanske har ändrats sedan jag kollade på det sist, men jag slipper helst pilla med yml-filer.M mrmlz skrev:
Man vill ju ha något som bara funkar efter några klick. Tyvärr så verkar det dock som att det inte finns något som kan mäta sig med HA när det kommer till funktionalitet och kompatibilitet - sen kan man ju välja hårdvara själv.
HA har blivit väldigt mycket "enklare" sista året eller så. Bra mycket mindre .yaml. Så ta och kolla in det - det är smidigt att slippa tjugoelva olika appar!E enoch85 skrev:Jo, men även för mig som jobbar inom IT så känns HA onödigt komplicerad. Det kanske har ändrats sedan jag kollade på det sist, men jag slipper helst pilla med yml-filer.
Man vill ju ha något som bara funkar efter några klick. Tyvärr så verkar det dock som att det inte finns något som kan mäta sig med HA när det kommer till funktionalitet och kompatibilitet - sen kan man ju välja hårdvara själv.
Nu ska vi se. Var det någon här som hade lyckats parkoppla en dimmer (CCT5010-0001) med Homey Pro?
Har införskaffat dimmern nu men får inte in den i Homey Pro. Ingen reaktion alls där när jag försöker sätta dimmern i parkopplingssläget (3x klick) enligt instruktion.
Körde först eSetup-appen som rapporterar att "dimmerpucken konfigurerats framgångsrikt och att den nu kan kopplas ihop med Zigbee-gatewayen"
Har även provat 3x klick + 20 sekunder som tydligen ska toggla mellan BT/Zigbee. Flera gånger.
Har införskaffat dimmern nu men får inte in den i Homey Pro. Ingen reaktion alls där när jag försöker sätta dimmern i parkopplingssläget (3x klick) enligt instruktion.
Körde först eSetup-appen som rapporterar att "dimmerpucken konfigurerats framgångsrikt och att den nu kan kopplas ihop med Zigbee-gatewayen"
Har även provat 3x klick + 20 sekunder som tydligen ska toggla mellan BT/Zigbee. Flera gånger.
Om zigbeeläget är aktiverat ska det bara vara att klicka tre gånger på setup-knappen eller strömbrytaren. Kolla annars om du kan uppdatera firmware på pucken och försök sedan igen. Och se till att bluetoothkopplingen till telefonen är glömd.J joob skrev:Nu ska vi se. Var det någon här som hade lyckats parkoppla en dimmer (CCT5010-0001) med Homey Pro?
Jag har nu efter ett dygns efterforskning landat i att köra Home Assistant på en Asus PN 52 (kommer kvartal 1). Lite overkill jag vet, men framtidssäkert.
Nu till frågan: Räcker det med bara PN52 för att prata Zigbee, eller behöver man någon annan hårdvara? Min tanke är att bygga en egen "Homey" och noterade att dem hade lagt till viss hårdvara för bättre protokoll-stöd.
EDIT: Kanske att man kan låta Wiser-gateway prata Zigbee, och koppla Gatewayen till Home Assistant? Ser nu också att det finns adaptrar man kan köpa: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Nu till frågan: Räcker det med bara PN52 för att prata Zigbee, eller behöver man någon annan hårdvara? Min tanke är att bygga en egen "Homey" och noterade att dem hade lagt till viss hårdvara för bättre protokoll-stöd.
EDIT: Kanske att man kan låta Wiser-gateway prata Zigbee, och koppla Gatewayen till Home Assistant? Ser nu också att det finns adaptrar man kan köpa: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Redigerat:
Tror inte att det finns något API för Wiser-gatewayen så att du kan koppla den till ex Home assistant. Däremot kan du koppla enheterna direkt till någon av stickorna du länkade till. Rekommenderar den här https://shop.electrolama.com/collections/usb-rf-sticks/products/zzh-multiprotocol-rf-stickE enoch85 skrev:Jag har nu efter ett dygns efterforskning landat i att köra Home Assistant på en Asus PN 52 (kommer kvartal 1). Lite overkill jag vet, men framtidssäkert.
EDIT: Kanske att man kan låta Wiser-gateway prata Zigbee, och koppla Gatewayen till Home Assistant? Ser nu också att det finns adaptrar man kan köpa: [länk]
Hmm, då kanske Wiser-gateway blir överflödig? Jag tänker om man ändå ska styra allt via Home Assistant...R rindler skrev:
Gatewayen ger väl "publik" åtkomst via deras app? Vill man köra lokalt och ändå Zigbee så är ju en adapter att föredra.
Frågan är bara hur bra stödet för Wiser är i HA...? Kan man göra allt med HA som man kan göra med deras egen app?
@rindler Hittade denna: https://community.home-assistant.io/t/zigstar-zigbee-coordinators-and-routers/338586
Mest FYI. Ska tydligen vara den bästa för HA.
Mest FYI. Ska tydligen vara den bästa för HA.