86 190 läst · 397 svar
86k läst
397 svar
Schneider Wiser Zigbee
nu är de bara dagar innan brandvarnaren börjar säljas, innan våren kommer radiatortermostaterna tydligen och sen under våren ska det tydligen komma en hel drös med produkter inom Wiser som vi inte ens idag ser under ”beta” i appen, så den som väntar på nå roligt väntar aldrig för länge. Sist ut blir iaf att Wiser Energy flyttar in i nya appen till sommaren i denna fas av lanseringen, efter sommaren kommer ju Matter..J Jpettersson_ skrev:
Jag har fått upp ögonen för Wiser-systemet när jag surfat runt på smarta dimmers. Sett tidigare här i tråden att det finns en äldre och en nyare version. Den äldre verkar ha marknadsförts som "bluetooth" medan den nya är Zigbee. Har även sett nämnas att den äldre generationens wiser-enheter går att ställa om/uppgradera till Zigbee-protokollet. Nu undrar jag om någon vet vad som behövs för att ändra till Zigbee för tex CCT5010-0001? Gör man det i "appen" eller krävs något annat?
Jag har ingen lust att köpa en wiser-controller då jag redan har en Homey som smarthemskontroller. Mitt mål är att kunna styra dimmern i min Homey, förutom med vanliga tryckknappar.
Jag har ingen lust att köpa en wiser-controller då jag redan har en Homey som smarthemskontroller. Mitt mål är att kunna styra dimmern i min Homey, förutom med vanliga tryckknappar.
tidigare generationen har både zigbee och blåtand, och i appen eSetup så ändrar du så den hamnar i zigbee och den uppdateras då också. Jag använde den appen iaf eftersom jag hade den på blåtand innan jag fick deras nya gateway.J joob skrev:Jag har fått upp ögonen för Wiser-systemet när jag surfat runt på smarta dimmers. Sett tidigare här i tråden att det finns en äldre och en nyare version. Den äldre verkar ha marknadsförts som "bluetooth" medan den nya är Zigbee. Har även sett nämnas att den äldre generationens wiser-enheter går att ställa om/uppgradera till Zigbee-protokollet. Nu undrar jag om någon vet vad som behövs för att ändra till Zigbee för tex CCT5010-0001? Gör man det i "appen" eller krävs något annat?
Finns det någon fördel med Homey Pro när man bara kommer ha Wiser?
Som ni kan se ovan så bygger vi nytt hus, där vi planerar Wiser på allting. Kommer dock ha Nibe-panna, Solceller (Fronius/LG), samt Siemens vitvaror.
Som ni kan se ovan så bygger vi nytt hus, där vi planerar Wiser på allting. Kommer dock ha Nibe-panna, Solceller (Fronius/LG), samt Siemens vitvaror.
Jag tolkar det som att du då kan köpa sensorer som inte nödvändigtvis är Wiser-sensorer men ändå få dem att styra belysning osv..E enoch85 skrev:
Dvs, du får ett betydligt större utbud..
om jag förstått allt ett dvs
Aah ok, nej det blir bara Wiser överallt, t.o.m. eluttag. Men tänkte mest om man kunde koppla ihop alla system i en hubb, det hade ju varit nice! Då hade man kunnat ha en "kontrollpanel" i typ sovrummet för att kolla allt innan man går och lägger sig utan att behöva logga in i olika appar.hoffret skrev:
Nibe pratar med modbus t.ex. (vet inte ens vad det är), och Siemens har vill sitt egna o.s.v.
Lite sidospår men ändå.
Tänk på att kolla om tilltänkta solceller och ev batteri går att få in i Wiser Energy också (ifall du även tänkt ha en uppkopplad central)..
Ser i Wiser Energy att man ska kunna se dessa men har inga solceller själv i dagsläget.
i framtiden så kommer man iaf öppna upp Wigers gateway för partners men först ska Matter lanseras så tror inte du behöver en Homey PRO egentligen..
Ser i Wiser Energy att man ska kunna se dessa men har inga solceller själv i dagsläget.
i framtiden så kommer man iaf öppna upp Wigers gateway för partners men först ska Matter lanseras så tror inte du behöver en Homey PRO egentligen..