Jonas Persson
R Ro36 skrev:
Vi bytte panel för något år sedan så dessa skulle ha funnits då för enklast möjliga dragning..

Vad är de ja behöver för att förlänga kabeln med egentligen?

Ja jag vet att de är enklast att köpa kameran först och se vad man behöver för något mer..

Går ju montera kameran på knutbrädan och få kabeln innanför men sen ska den ju komma till ett uttag också.
Du kan koppla med vanlig kabel för 12V, t ex denna. 1,5 mm2 räcker mer än väl om du inte tänker förlägga flera tiotals metrar. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550

Vet inte hur ditt hus ser ut, men jag skulle försöka ta mig in i huset och där ansluta till 230V. Klipp loss kontakten inklusive 30 cm kabel från nätaggregatet. Därefter ansluter du den nya kabeln till kontakten som du kopplar ihop med kamerans kontakt. Då kan du fortfarande enkelt lossa på kameran.

Skarvar gör du enklast med vanliga röda skarvhylsor som även finns med krympplast så att det tål väta.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888. (sockerbit och eltejp fungerar säkert lika bra, men blir mindre snyggt)

Inne i huset skarvar du ihop nätaggregatet med den inkommande röd/svarta kabeln. Använd skarvhylsa, vanlig skruvplint, Wago eller någon lämplig kontakt som är polariserad så att du inte av misstag kastar om plus och minus.

Någon som vet om man med Wiser dimmerpuck kan dimra samma lampa från två olika brytare/rattar? Jag har alltså två ingångar till ett rum som jag vill kunna dimra från.

någon som vet om det är möjligt med två st wiser dimmers, eller måste ena då vara enbart brytare på/av?

hur kopplar man isf?

4 4väggarochtak skrev:
Någon som vet om man med Wiser dimmerpuck kan dimra samma lampa från två olika brytare/rattar? Jag har alltså två ingångar till ett rum som jag vill kunna dimra från.

någon som vet om det är möjligt med två st wiser dimmers, eller måste ena då vara enbart brytare på/av?

hur kopplar man isf?
Kanske missuppfattade din fråga, men det är väl bara att synka de två dimrarna i appen?

Det är väl bara att parallellkoppla 2 st brytare med impulsfjäder

Det är möjligt. Så har jag det i kök och hall. En dimmerpuck med två återfjädrande brytare. Se instruktion bild 3. Jag har dock inte installerat själv utan anlitade elektriker.

https://download.schneider-electric...0-xxx2_2W_HW.pdf&p_Doc_Ref=CCT5xx0-xxx2_2W_HW

4 4väggarochtak skrev:

hur kopplar man isf?

Jonas Persson
4 4väggarochtak skrev:

hur kopplar man isf?
Går som sagt var utmärkt. Men det är knappar som gäller, inte ratt. Köper du en dimmer med ratt, så blir övriga platser knapp.

Ok, men alltså inte med två rattdimmrar? Ena måste bli med återfjädrande? Tänkte om det var ngn smart mjukvara som möjliggjorde det men verkar inte så då.

Jonas Persson
4 4väggarochtak skrev:
Ok, men alltså inte med två rattdimmrar? Ena måste bli med återfjädrande? Tänkte om det var ngn smart mjukvara som möjliggjorde det men verkar inte så då.
Se ratt som bonus, knapp är vad det oftast blir.

Tekniskt går det säkert att utveckla en batteridriven ratt för att styra dosdimrar eller en dimmer med ratt. Men jag har aldrig sett en sådan och Wiser har det inte.

• Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Går som sagt var utmärkt. Men det är knappar som gäller, inte ratt. Köper du en dimmer med ratt, så blir övriga platser knapp.
Sitter i samma sits nu. Men jag tänkte köpa 2 st wisers vriddimer som går till samma lampa. Det blir alltså inbyggd puck i bägge vriddimmers. Funkar inte det?

Om inte, funkar det att ena är en vriddimmer och den andra är en tryckdimmer? Fortfarande med inbyggda puckar i vardera brytare.

Tack på förhand.

Jonas Persson
Fungerar lika dåligt som om du monterar två vanliga dimrar till en lampa, det kommer att smälla då de inte går att koppla ihop.

Du kan ha en Wiser vriddimmer och en eller flera knappar:
...samt styra från appen i telefonen.

Fungerar lika dåligt som om du monterar två vanliga dimrar till en lampa, det kommer att smälla då de inte går att koppla ihop.

• En eller flera trådlösa [länk]
  • En eller flera momentana knappar som ansluter till fas samt en plint på vriddimmern

• En eller flera trådlösa [länk]
  • En eller flera momentana knappar som ansluter till fas samt en plint på vriddimmern
Tack för info. En elektriker ska koppla allt men jag ska beställa grejerna. Så jag kan inte ha en vriddimmer och en tryckdimmer? Funkar två tryckdimmer eller är det samma problem?

Idag är det två vanliga brytare på varsitt håll. Det går att tända och släcka hur som helst. Alltså båda kan både tända och släcka även om den andra också tänt emellan om du förstår. Trappkoppling kanske det heter.

R
H HAJST skrev:
Tack för info. En elektriker ska koppla allt men jag ska beställa grejerna. Så jag kan inte ha en vriddimmer och en tryckdimmer? Funkar två tryckdimmer eller är det samma problem?

Idag är det två vanliga brytare på varsitt håll. Det går att tända och släcka hur som helst. Alltså båda kan både tända och släcka även om den andra också tänt emellan om du förstår. Trappkoppling kanske det heter.
I så fall kan du kanske utnyttja de befintliga kablarna och ha en dimmer med två återfjädrande knappar.

Nuvarande knappar kan till och med användas om det går att förse dem med fjäder.

Två dimmers till samma lampa går inte.

Om man inte gillar tryckknappsdimmerhandhavandet... så finns det tex dimmervred som skickar radiosignal till dimmerpucken. En lampa en dimmerpuck, men man kan ha flera knappar och vred

Återfjädrande brytare är ju enklare att installera och det är driftsäkert med kabel.

Smarta prylar kanske man gillar eller så vill man undvika dessa.

Batteridrivna vred och knappar ger flexibitet.
Det finns ju Nexa dimmervred, enkel programmering, men nexas dosdimrar tycks ha lite begränsad livslängd., Iaf de gamla.

Ok men nu är det Wiser som ska användas.

Jag har alltså en lampa som är trappkopplad till två uttag. Jag vill kunna dimra, helst från båda men det går alltså inte, oavsett om jag köper vrid- eller tryckdimmer.

Det får helt enkelt bli så att jag sätter Wisers vriddimmer på ena och en vanlig dum återfjädrande brytare på andra.

Redigerat:
Jonas Persson
H HAJST skrev:
Jag vill kunna dimra, helst från båda men det går alltså inte, oavsett om jag köper vrid- eller tryckdimmer.
Har det någon betydelse att knappen är "dum" om den gör sitt jobb och dimmrar lampan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.