Jonas Persson
E enoch85 skrev:
Jag kör bara trådat. Räknade precis, har 57 punkter på 152 kvm. Täckningen är inte problemet. Bor i nytt hus (1 månad gammalt) där installationen är gjord by the book av elektriker.

Det jag tycker funkar dåligt är begränsningen i att inte kunna dimma t.ex. fönsterspottar på 1W om man inte kör med ett motstånd (läs workarounds) eller liknade, samt problemen jag nämnt ovan. Utöver det så stör jag mig att man inte kan ha en knapp på olika belysning, typ 3 knappar på en knapp för ett rum. Det blir en jäkla massa knappar med Wiser, så är det inte med Plejd (som jag fattat det).

Plejd är specifikt gjord för belysning och gör det 100%, utan lagg.

Tycker även Wiser-appen har sina begränsningar. Typ att inte kunna ha alla rum i en lista eller rutnät, är störigt. Har man många rum blir det mycket sidoscroll och svårt att hitta.

Jag är nöjd med Wiser, men kunde varit bättre.
Ok, lite specialfall, men jag kan hålla med om att appen möjligheter till att sortera är begränsad, varför kan en enhet bara taggas till en grupp te x?

Men det jag däremot ser är att det hela tiden kommer nya programvaror: Vet inte om du gått in på alla enheter och aktiverat automatisk uppdatering. Det har jag gjort och trots att en uppdatering inte tar lång tad har jag flera gånger sett i appen hur enheter startar om pga uppdateringar.

Hänger inte med på denna:

"Utöver det så stör jag mig att man inte kan ha en knapp på olika belysning, typ 3 knappar på en knapp för ett rum."

Hur skulle det fungera, från en som bara haft Wiser.
 
Jonas Persson
Fråga, varför en LED på bara 1W, den kan inte ge mycket ljus nerdimrad. Fungerar det inte med att dimra ned lite starkare lampor?
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
E
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ok, lite specialfall, men jag kan hålla med om att appen möjligheter till att sortera är begränsad, varför kan en enhet bara taggas till en grupp te x?

Men det jag däremot ser är att det hela tiden kommer nya programvaror: Vet inte om du gått in på alla enheter och aktiverat automatisk uppdatering. Det har jag gjort och trots att en uppdatering inte tar lång tad har jag flera gånger sett i appen hur enheter startar om pga uppdateringar.

Hänger inte med på denna:

"Utöver det så stör jag mig att man inte kan ha en knapp på olika belysning, typ 3 knappar på en knapp för ett rum."

Hur skulle det fungera, från en som bara haft Wiser.
Det jag menar med knappen är en sådan här:
643260_1.jpg
Mig veterligen är det inte möjligt med Wiser, då varje knapp kräver egen "puck".

Jag kör auto update på alla mina enheter, såklart. Lite drygt att hålla kolla när man har så många. :)

Jag minns inte vad lösningen var på 1W, tror det landade i att vi körde mer W på spoten bara, men kändes sådär att behöva öka styrka på LED bara för att det skulle funka med Wiser (=begränsning).
 
Man man vill styra Wiser delarna med en Athom Homey, räcker själva hommeyn eller behöver man Gatewayen ändå??

(Vill kunna köra lite Ikea Trådri etc.)
 
Jonas Persson
E enoch85 skrev:
Det jag menar med knappen är en sådan här:
[bild]
Mig veterligen är det inte möjligt med Wiser, då varje knapp kräver egen "puck".

Jag kör auto update på alla mina enheter, såklart. Lite drygt att hålla kolla när man har så många. :)

Jag minns inte vad lösningen var på 1W, tror det landade i att vi körde mer W på spoten bara, men kändes sådär att behöva öka styrka på LED bara för att det skulle funka med Wiser (=begränsning).
Kikade på Plejds sortiment och hittade inget som gör det du beskriver. Plejd har kronpuckar, men det är bara två och inte tre funktioner. Både Plejd och Wiser har dubbla trådlösa knappar. Hittar inget för trippla lösningar.

Enligt spec kan Plejd kontrollera från 0VA, men inte Wiser. Det är en klar brist, men varför kan man undra då pucken matas med nolla och fas.
 
Jonas Persson
M masterjohn skrev:
Man man vill styra Wiser delarna med en Athom Homey, räcker själva hommeyn eller behöver man Gatewayen ändå??

(Vill kunna köra lite Ikea Trådri etc.)
Schneider Electric har valt att inte ha en öppen lösning för att få en bra driftstabilitet. Du måste använda deras hubb och än så länge kan den i sin tur styras från Google Assistant och Amazon Alexa. Tidigare såg jag Philips Hue som beta, men nu är det borta.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Schneider Electric har valt att inte ha en öppen lösning för att få en bra driftstabilitet. Du måste använda deras hubb och än så länge kan den i sin tur styras från Google Assistant och Amazon Alexa. Tidigare såg jag Philips Hue som beta, men nu är det borta.
åfasen, trodde i min enfald att Wiser var fullt kompatibel med alla Zigbee produkter…
 
M masterjohn skrev:
åfasen, trodde i min enfald att Wiser var fullt kompatibel med alla Zigbee produkter…

Nu har jag inte så många wiser prylar men deras eluttag funkar utmärkt med home assistant utan deras gateway.. Så jag vet inte riktigt vad han syftar på..

Edit: Jag använder alltså en generisk zigbee-antenn (conbee2)
 
Redigerat:
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Det finns en app till Homey som inte kräver Schneiders hubb, men misstänker att det saknas support för en hel del av sortimentet. Är det någon speciell produkt som saknas kan man ju ta en dialog med utvecklaren.
 
Okej
A alfista skrev:
Det finns en app till Homey som inte kräver Schneiders hubb, men misstänker att det saknas support för en hel del av sortimentet. Är det någon speciell produkt som saknas kan man ju ta en dialog med utvecklaren.
Okej, najs. Det verkar ju lösa det jag är ute efter. Styra lite belysning hemma, spotar, fönsterbelysning, köksbelysning m.m. samt lite Ikeas Trådfri. Vill ju köra ett system som går att bygga vidare på om andan skulle falla på.
 
Man får se upp lite med Homey, den har ju "alla" standarder, men det hänger ofta på att någon frivillig har byggt en app för just det fabrikat man vill använda och även om det finns stöd för rätt fabrikat släpar det ofta innan nya produktvarianter supportas. Officiella appar täcker en ganska liten del av marknaden och dessutom är det bara Homey Pro som kan köra "community apps". Schneider-appen är alltså inte en officiell app.
 
A alfista skrev:
Man får se upp lite med Homey, den har ju "alla" standarder, men det hänger ofta på att någon frivillig har byggt en app för just det fabrikat man vill använda och även om det finns stöd för rätt fabrikat släpar det ofta innan nya produktvarianter supportas. Officiella appar täcker en ganska liten del av marknaden och dessutom är det bara Homey Pro som kan köra "community apps". Schneider-appen är alltså inte en officiell app.
Så bästa i nuläget är att köra Schneiders egna gateway? Då får jag köra Ikeas via Ikeas egna app med eller hur löser man detta enklast?
 
Det sa jag inte, jag sa bara att du får kolla så att de produkter du vill ha stöds av Homey. Har du Homey Pro så finns det t ex helt OK stöd för IKEAs produkter utan deras gateway.
 
A alfista skrev:
Det sa jag inte, jag sa bara att du får kolla så att de produkter du vill ha stöds av Homey. Har du Homey Pro så finns det t ex helt OK stöd för IKEAs produkter utan deras gateway.
Jag har inget förutom Trådfri i nuläget så jag försöker ta till mig vad jag bör satsa på. Tycker Wiser verkar najs men skulle vilja ha lite snajsiga flöden som aktiverar olika lampr vid vissa tillfällen men utan för stora programerings skills. :)
 
Du ser ju under Supported devices på Homeys appsida vilka enheter som det finns stöd för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.