Varför sprutar ni inte riktigt shellack för att försegla? Snabbt, smidigt och fungerar. Alternativet är Zinsser BIN som då även ger en vit kulör som grund.

Målar en del gamla paneltak i jobbet och tycker inte vattenspädbara alternativ fungerar något vidare. Har därför återgått till att oljefärgsgrunda 2x med rejäl tork emellan för att sedan lägga ett lager finish med vattenspädbar produkt. Sprutmålar det mesta. En van målare sprutar 100m2 på ett litet kick.
Det är bättre jobba över några timmar och leja bort tråkiga jobb än att lida i onödan.

Kul tråd. Jag har 100 m2 furupanel i taket (208mm bredd) i mitt nybygge som jag har:

- kvistlackat två varv
- grundat med Nordsjö Spärrvit

Just nu på väg upp på taket där det ska målas två varv med Nordsjö träfärg supermatt...

Det var inga problem att grunda på mark då jag hade US Open att titta på, men när det är uppe i taket och vi ska köra de två varven vet jag inte om jag kommer ha så mycket motivation :)

M
För några år sen målade jag med någon form av latexfärg direkt på gammal träpanel utan att grunda. Två strykningar blev det och inga av de bruna kvistarna syns igenom ännu. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken färg det var - det var en överbliven burk okänt (för mig) märke jag fick från några byggare på jobbet.

takpanel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takpanel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
Har målat taket hemma med Beckers Panelgrund. Målade dock tre lager innan vi blev nöjda, inte två som det står på förpackningen. Ett år senare så syns inga genomslag av kvistar. Vet dock inte hur lång tid det brukar ta innan det slår igenom?

Spettet skrev:
Har precis målat 40 kvm pärlspont hemma med en ny produkt på marknaden som heter BIN
Värt att nämna är dock att den "sätter sig" väldigt fort.
Löst i rödsprit, som dunstar illa kvickt. Så man har begränsat med tid till att få bra finish.
Funktionen i övrigt är det dock inget fel på! Isolerar banne mig det mesta. :)

Frågan är hur mycket man vill chansa. Vi har precis gått igenom samma process då ALLA tak i ett helt hus skulle målas, av mig som är amatör med onda axlar. Ingen tillverkare lämnar garantier och vi vill inte göra om så efter mycket tandagnissel och förtvivlan har vi provat oss fram till detta:

- en pensling med ren shellack enbart på kvistar, valde Kulturhantverkarna. Gick snabbt att pensla bara kvistar och torkar mycket snabbt. Enkelt.
- en strykning av BIN vitpigmenterad shellack på hela taket. Täcker bra, isolerar kvistar bra. Torkar dock supersnabbt så man måste stryka ut färgen snabbt och inte gå tillbaka och peta i färgen. Torkar som sagt på direkten.
- två strykningar med Milltex Takfärg 2 plus. Väldigt lätt att måla med men täcker inte så fantastiskt som utlovat. Bra slutresultat dock.

Kallar detta 3,5 strykningar och mindre än så chansar vi inte med ett helt hus. Fast inte är det roligt!

Kul tråd :) haha sa ja väl för tre år sedan med.. jaja men jo jag tänkte bara uppdatera att min målning hösten 2010 av alla mina pärlsponttak fortfarande är exakt lika fina och det var två strykningar med grov pensel. Köket var det enda jag tvättade först.Taken är helmatt vita och jag är "hel"nöjd än idag..Inga genomsläpp någonstans som det faktiskt blivit i badrummet där jag körde shellack samt grund och högblankt efter konstens alla regeler och det finns bruna fläckar idag - dock var detta sisådär 15-20 år sedan nu men har för mig att de där fläckarna funnits länge..

Redigerat:
Håller på med renovering av rum som ska bli gästrum/extrarum/kontor. Där finns en furupanel i taket som är uppsatt ungefär mitten av 80-talet. Antagligen "kvistig furu". Obehandlad. Ful.

Tanken är att taket ska bli vitt, alltså täckande vitt.

Rekommendationen från färgaffären var Jotun Kvist- och spärrlack. Därefter Jotun Butinox Snickerifärg silkesmatt.

Hittills har det kommit på ungefär 1,5 lager kvist-och-spärr. Jag har en ny färgspruta och är inte alldeles kompis med den. Så första lagret är sprutat. Vissa ställen mycket färg, andra ställen täckte det inte. Så jag penselmålade ett andra lager. Där är jag nu.

Någon som erfarenhet av denna kombination? Är det tillräckligt med kvist-och-spärr? Hur funkar det med genomslag av kvistar efter x tid?

Jag funderar nog på att penselmåla snickerifärgen också. Sprutmåla på släta väggar är ganska enkelt, men att spruta ett paneltak är betydligt svårare om man ska få lagom mycket färg på alla sidorna av panelen.

Vi använde Kulturhantverkarnas shellack men fick höra att Jotuns var riktigt bra också. Två lager schellack + BIN har funkat fint på våra färska tak och snickerier, dock har det ju bara gått ett år som längst så det kanske inte säger så mycket. Tyvärr är det ingen av tillverkarna som lämnar någon garanti mot genomsläpp, så vi körde ett lager vitt (under slutliga takfärgen) med BIN på alla tak också, ovanpå två lager schellack. Så det blev alltså tre lager totalt eftersom BIN innehåller riktigt schellack. Supersvår att måla med dock, torkar omedelbart och svår att stryka ut.

Magasinetblogg skrev:
Vi använde Kulturhantverkarnas shellack men fick höra att Jotuns var riktigt bra också. Två lager schellack + BIN har funkat fint på våra färska tak och snickerier, dock har det ju bara gått ett år som längst så det kanske inte säger så mycket. Tyvärr är det ingen av tillverkarna som lämnar någon garanti mot genomsläpp, så vi körde ett lager vitt (under slutliga takfärgen) med BIN på alla tak också, ovanpå två lager schellack. Så det blev alltså tre lager totalt eftersom BIN innehåller riktigt schellack. Supersvår att måla med dock, torkar omedelbart och svår att stryka ut.

Kör man både med bin och shellack? Jag trodde bin var i stället för??
Vart köper man bin? Bin är den slipbar? När man målar trä så finns risken att det reser sig lite så man måste slipa efter första varvet, hur funkar det med bin?

Vi är nu i färd med att måla 15st innerdörrar i furu. sen kommer paneltaken.. ca 150kvm + foder lister mm.. Jag körde förut med Beckers ute oljegrund som jag tyckte var lätt struken och lätt slipad och sen elegant olje lackfärg nu finns ingen av dom här kvar längre så nu är jag lite villrådig jag måste fatta ett beslut på vilken färg jag skall gå vidare med. HJÄLP

Krillew skrev:
Kör man både med bin och shellack? Jag trodde bin var i stället för??
Vart köper man bin? Bin är den slipbar? När man målar trä så finns risken att det reser sig lite så man måste slipa efter första varvet, hur funkar det med bin?

Jo visst är BIN istället för shellack men istället för att chansa med innertak i ett helt hus ville vi vara säkra. Sambon har sett så många nya tak som är fläckiga redan efter ett år eller två.

Vi körde två lager shellack för att säkra alla kvistar, och så ett lager BIN för att slippa att hela taket gulnar. Vi upplevde ingen som helst resning i träet av BIN utan tvärtom, det blev som förseglat. Ska tydligen funka på exempelvis brand- och rökskadat trä också.

Köpte BIN i vanliga färgaffären, dock STOR prisskillnad i olika butiker.

Hur blir ytan efter att man målat med BIN, den torkar tydligen på 45 min. Blir det inte väldigt randigt den kan inte flyta värst mycket. Kör man med jetstrykare? eller funkar det med pensel?

Krillew skrev:
Hur blir ytan efter att man målat med BIN, den torkar tydligen på 45 min. Blir det inte väldigt randigt den kan inte flyta värst mycket. Kör man med jetstrykare? eller funkar det med pensel?
Vi använde pensel, men vill man ha ett slätare intryck är nog någon strykare bättre, tänk bara på att det är så starkt att vissa materiel "smälter" av BIN. Vi upplevde inte ränder, men det var stor skillnad på täckförmågan om man inte blandat burken tillräckligt, fick hålla på en bra stund... Flyter inte ut alls utan måste strykas ut ordentligt, blev tungt efter ett par rum!

Jag upplevde att BIN torkar på mindre än 5 minuter, övermålningsbart efter 45 har jag för mig att det står på burken.

tack Magasinetblogg man skall kanske spruta då. lägga ut panelen på bockar och dra på ett lager innan man sätter upp dom. då får man även färg på fjädern. Är det någon som har erfarenhet från att spruta på B-I-N?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.