Vilken bra tråd, har själv ca 70 kvm pärlspont på ovanvåning som skall målas. Blev i en annan tråd rekommenderad sigma renova trä.

Vi blev rekommenderade Flüggers Isogrund+ 2 lager interiör panel när vi köpte vårt hus för ganska exakt ett år sedan. Vi har målat ALLA tak i hela huset med dessa färger och det lyser genom i en del rum redan. :(

Någon som har testat Woca panellack heltäckande vit? Den skall tydligen räcka att man målar en gång med (utan kvistlack) för en heltäckande vit färg. Den är dyr dock, 700 kr för 2,5 liter. Men funkar det så är det ju värt pengarna...

Jag har använt Sigma Renova Träprimer. Två sprutningar på ett 40 kvm furutak. Det blev riktigt bra, inga tecken på genomslag. Det är dock viktigt att färgen får torka minst 24 timmar mellan gångerna. Kan för övrigt rekommendera sprutmålning, 40 kvm tak tog ca. 30 minuter/sprutning.

Vilken spruta hade du?

Vi hade två unga målare på besök idag som skulle ge offert på hela jobbet á trätak 90 kvm. De avrådde från att skippa kvistlack och sa att jobbet skulle ta en vecka... Är det bara jag eller kändes det som att dom hade noll erfarenhet + att dom ville suga ut oss pengar.
Dom verkade inte ha en susning va sigma renova är för färg + att dom verkade fnysa åt mina påstående.

Beckers panelgrund är en grundfärg med "inbyggt" kvistlack. Vill man ha en helmatt yta så kan man strunta i att måla över den.

Här kommer mitt första inlägg på Byggahus någonsin, men jag tror faktiskt att jag har något att komma med! jag målade ett härligt kvistigt paneltak i höstas med en färg som hette Iso Trägrund. jag köpte den hos caparol. jag har aldrig handlat någon färg hos caparol tidigare men min svåger som är måklare sa att det var det enda som funkade. Färgen var vattenspädd och blev helt vit. Jag målade över den med vattenburen lackfärg för att få lite mer glans. Taket ser helt perfekt ut efter ca 8 månader. Jag ska måla om huset i sommar med akrylatfärg. Det blir Caparol igen via målarsvågern. Det blir ju bra pris oxå:)

Som tidigare skrivet så är Nordsjös Spärrvit den enda som klarar att spärra kvistar med två strykningar då den täcker c:a 90% på första strykningen. Tyvärr med furutak så finns det inga garantier och dessutom så gulnar färgen i sig pga oljan.

Vill man däremot ha ett vattenburet alternativ så kan man även måla med en våtrumsgrund, det fuktspärrande medlet i färgen spärrar även kvistar. Dock så är den blåtonad och måste målas vit.

måla-nisse skrev:
Som tidigare skrivet så är Nordsjös Spärrvit den enda som klarar att spärra kvistar med två strykningar då den täcker c:a 90% på första strykningen. ...
Nu låter du som sminkreklamen. ;)
"- 242% gladare målning med Nordsjö Spärrvit!"

Johan Gunverth skrev:
Nu låter du som sminkreklamen. ;)
"- 242% gladare målning med Nordsjö Spärrvit!"
haha glöm inte mascarapinnen med tre gånger så lång borst.

Flugger ISO-Grund, 2 stryk och sen ett sista lager med valfri matt takfärg, rekomenderar dock Alcros Milltex 2:a. Allt är vattenbaserat, svårt att få bättre resultat utan en massa oljefärger....

Hur långt kommer man med shellack och vanlig takfärg då? Jag har ny panel och är beredd att lägga arbetet att kvistlacka, om det bara funkar.

Brianna skrev:
Hur långt kommer man med shellack och vanlig takfärg då? Jag har ny panel och är beredd att lägga arbetet att kvistlacka, om det bara funkar.
Det funkar, är väl det som rekommenderas. 2 lager schellack och du bör inte få problem med kvistarna, själv har jag inte det tålamodet ;)

Kul tråd. Letade länge efter hjälp om hur man skulle måla mitt 150 kvadrat15- 20 år gamla pärlsponttak. Köpte till slut "Sadolin (nordsjö) vägg och takfärg spärr" Nikotin och fuktfläckspärr - står de på burken. Valet att måla med en vattenbaserad färg trots allt gjordes för att vi bor i huset samtidigt och jag har nu målat cirka 30 kvadrat och är väldigt nöjd. Provade rolla ett av taken och det funkade men det blev klart snyggare när jag penslade. Två gånger målning sen vart det klart om man säger. Visserligen matt men snyggt. har blanka tak i badrummet samt på toaletten men ser trots alla konstens regler med shellack grund och färdigstrykning 90 glans så finns det små genomslag. Nu var dessa taken nya när de målades och jag inbillar mig att kvistarna torkat en aning på 15-20 år.
Färgen "by the way" kostade 800 spänn för 10 liter på Hornbach och skulle täcka 80 kvadrat vilket nog kommer att stämma bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.