K karlmb skrev:
Det minsta man kan begära är att det står att full genomhärdning krävs.
Sedan borde varje seriös tillverkare ge uppgifter om hur den går och hur lång tid det tar vid olika förhållanden. Det brukar alltid stå torktider mm vid olika förhållanden. ..
Håller med, men så är det alltså inte idag och många målar därför rean när det är övermålningsbart, och då blöder det igenom.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vår erfarenhet har varit följande:
Beckers Panelgrund - Oduglig
Jotun Spärr rund - bra
Zinsser B-I-N - Bäst
Vill bara instämma i att Beckers panelgrund är oduglig och bisarr när man sprutar. Sprutdimma är total även om jag är megaproffs på väggsprutor och även med litet munstycke och värme så är ett sjukaste jag varit med om. Bland det sämsta jag stöt på...
 
Bra fråga!!!
Spika den i forumet.

Jag har målat ett par tak själv och endast blivit nöjd med schellack först och bra takfärg efter.
har testat både lösningsmedelsbaserad färg och ”specialfärg” tidigare men det slår iallafall igenom efter två år.

De målare jag pratat med säger att det är säkrast med schellack.
De som inte har möjlighet med schellackduttandet har rekommenderat Sigmas takfärg som den enda som täcker både tjära och kvistar. Du kan ju iallafall kolla med Sigma vad de säger. Fråga efter deras storkunder och ring några av dem. Fråga om du får ringa någon av deras kunder från tre år tillbaka.

Skulle vara så skönt att få veta ”sanningen” nån gång!
 
Jag körde ju både råspont i tak o furudörrar med foder och övriga lister för 3 år sedan.
(Se tidigare i tråden)
Först utspätt trälim, PVA sedan Byggmax Midun trägrund följt av två lager vit Midun lackfärg 30.
Sitter och tittar nu och det enda stället där jag ser genomslag är där jag missade att först köra PVA färgen.
Den andra missen som jag nu ser är att jag spädde lackfärgen lite gör mkt inför sprutningen så den täcker lite sämre än på nedervåningen där jag gjorde likadant men mindre vatten i färgen.
Enda nackdelen med PVA som jag upptäckt är att den blir extremt hård direkt så ev rinningar är nästan omöjliga att slipa ned, måste spacklas över.

Men eftersom det går så smidigt att spruta på alla skikten med en Wagner så har man ju tid till det om det skulle behövas...

Jag förstår nu varför man ibland ser folk på Byggmax bärandes 10 flaskor trälim...
Billigt och bra.
 
K karlmb skrev:
Jag körde ju både råspont i tak o furudörrar med foder och övriga lister för 3 år sedan.
(Se tidigare i tråden)
Först utspätt trälim, PVA sedan Byggmax Midun trägrund följt av två lager vit Midun lackfärg 30.
Sitter och tittar nu och det enda stället där jag ser genomslag är där jag missade att först köra PVA färgen.
Den andra missen som jag nu ser är att jag spädde lackfärgen lite gör mkt inför sprutningen så den täcker lite sämre än på nedervåningen där jag gjorde likadant men mindre vatten i färgen.
Enda nackdelen med PVA som jag upptäckt är att den blir extremt hård direkt så ev rinningar är nästan omöjliga att slipa ned, måste spacklas över.

Men eftersom det går så smidigt att spruta på alla skikten med en Wagner så har man ju tid till det om det skulle behövas...

Jag förstår nu varför man ibland ser folk på Byggmax bärandes 10 flaskor trälim...
Billigt och bra.
Utspädd med vatten?
Är det verkligen värt att blanda egen kvistlack, riktig kvistlack är väl inte så dyrt iom att burken är dryg?
 
N nochl skrev:
Utspädd med vatten?
Är det verkligen värt att blanda egen kvistlack, riktig kvistlack är väl inte så dyrt iom att burken är dryg?
När man sprutar måste man späda ut färgen lite.
De två nackdelarna med shellack som gjorde att jag tittade efter alternativ är att det tar mkt tid att handpensla på varje kvist och att detta sedan kommer att synas igenom täckskiktet (annan struktur).
 
K karlmb skrev:
När man sprutar måste man späda ut färgen lite.
De två nackdelarna med shellack som gjorde att jag tittade efter alternativ är att det tar mkt tid att handpensla på varje kvist och att detta sedan kommer att synas igenom täckskiktet (annan struktur).
Aha, du sprutade alltså trälim med vatten. Var det inte några problem med igensättning av filter och rengöring? Har själv en Wagner control pro 250 så är insatt med spädningen men hade inte tänkt tanken att spruta kvistlack. :)
 
N nochl skrev:
Aha, du sprutade alltså trälim med vatten. Var det inte några problem med igensättning av filter och rengöring? Har själv en Wagner control pro 250 så är insatt med spädningen men hade inte tänkt tanken att spruta kvistlack. :)
Japp också limmet måste ju späda ut till sprutbar viskositet . Enda att tänka på är att göra rent ordentligt när man sprutat klart limmet.
Här för mig att jag väntade till nästa dag innan jag gick på med grundfärgen.
Men har haft mer problem med insättning av filtret när jag växlade mellan lösningsmedelsburen färg och vattenbaserad en annan gång..
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Har målat två lager med jotun spärrfärg. Själva spärrfärgen ser lite gulnad ut i dags läget måste man fortsätta stryka fler lager tills man inte ser något gult igenom spärrfärgen. Eller kan man gå på med ”vanlig takfärg” ?
 
Jag antar att det är panel i så fall bör du måla med en snickerifärg inte vanlig takfärg spärrfärgen är nog inte helt vit så det är nog inget problem att måla
 
B
K karlmb skrev:
i tråden)
Målat tre furutak och två furupanel med Jotun Kvist och Spärrfärg två lager. Sedan två lager med Rusta Takfärg Pro till taket och två lager med Teknos Aqua Fönsterfärg till furupanelerna. Det äldsta är tre år sedan och det nyaste målade jag för ett år sedan. Så har inte suttit uppe så länge. Men noll genomslag än så länge. Tiden får utvisa hur det går.
 
B
M Mixier skrev:
Har målat två lager med jotun spärrfärg. Själva spärrfärgen ser lite gulnad ut i dags läget måste man fortsätta stryka fler lager tills man inte ser något gult igenom spärrfärgen. Eller kan man gå på med ”vanlig takfärg” ?
Jotun kvist och spärrfärgen är ganska gul. Det är nog normalt. Kör två lager med täckfärg så blir det nog bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.