156 086 läst · 101 svar
156k läst
101 svar
Sammanställning över täckande vita färger till tak som ej behöver kvistlackas
Hur länge fick färgen härda innan du målade nästa lager? Har för mig att det står övermålningsbar efter 6 timmar, men ska den duga som spärrgrund måste den även härda innan man målar nästa lager, vilket innebär minst 24 timmar. Står tyvärr inte på burken.
Åter igen, vart kommer denna information ifrån?Anna_H skrev:
Minns tyvärr inte exakt Hur många timmar jag väntade. Målade dock myyycket panel och innerdörrar på 2 plan så jag tror inte jag målat jättetätt mellan överallt. Använde spruta men efterdrog med pensel.Anna_H skrev:
En sak med fläck/kvistspärr på sprayburk var att man blev så sjukt slut i avtryckarfingret när man gjort slut på några burkar..huva
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Tjaa du... Visst tycker man det borde stå (tydligare) på burken, men det är kanske ordet "övermålningsbar" man får fundera över vad det betyder. Det verkar bara betyda "efter den tid färglager under torkat nog för att inte dras runt om du lägger på ett lager till", inte "efter den tid färglagret härdat helt och fått alla egenskaper, som spärrförmåga". Det brukar ju finnas info om tid tills den är genomtorr/härdad också på burken, och det brukar väl vara något dygn. Så att de undervärderade härdningstiden tror jag inte, bara att de uttrycker sig på ett sätt som generellt missförstås.R Ragganof skrev:
Vad det är kemiskt som skiljer som man väntar tills den härdat helt får en kemist svara på, och färgtillverkaren får väl svara på varför de skriver som de gör och inte har tydligare instruktioner. Inom "färgbranchen" verkar det ju dock vara välkänt att det är så, eftersom man får den infon muntligt om man köper färgerna i en bra färgaffär.
De undervärderar den inte. Härdingstiden står helt enkelt inte på burken. Det står bara dammtorrt och övermålningsbart.R Ragganof skrev:
Blir färglagret tillräckligt tjock om du sprayar på färgen?
Jag fick också infon i färgaffären: "Tänk på att det måste härda minst ett dygn innan du målar nästa lager om det är färggenomslag eller nikotin det handlar om."
Gäller alla spärrfärger.
Jag använder en Wagner Control Pro 250 M så det blir väldigt lite spill/sprutdimma.Anna_H skrev:
Kanske är för tunnt eller för lite torktid, det kan vi bara gissa om. Enda jag vet är att det inte fungerade trots att jag faktiskt försökte göra det så bra jag kunde, vilket i mitt fall brukar vara ganska bra om jag får säga det själv. Nästa gång kommer jag ivf använda det som har fungerat, 2 strykningar kvistlack med pensel.
Är det så så ska ju tillverkaren stå för extrakostnader, man kan inte utelämna väsentlig information och hänvisa till att "det säger de alltid i butiken". Finns det kanske datablad på nätet som berättar dessa hemligheter?windestal skrev:Tjaa du... Visst tycker man det borde stå (tydligare) på burken, men det är kanske ordet "övermålningsbar" man får fundera över vad det betyder. Det verkar bara betyda "efter den tid färglager under torkat nog för att inte dras runt om du lägger på ett lager till", inte "efter den tid färglagret härdat helt och fått alla egenskaper, som spärrförmåga". Det brukar ju finnas info om tid tills den är genomtorr/härdad också på burken, och det brukar väl vara något dygn. Så att de undervärderade härdningstiden tror jag inte, bara att de uttrycker sig på ett sätt som generellt missförstås.
Vad det är kemiskt som skiljer som man väntar tills den härdat helt får en kemist svara på, och färgtillverkaren får väl svara på varför de skriver som de gör och inte har tydligare instruktioner. Inom "färgbranchen" verkar det ju dock vara välkänt att det är så, eftersom man får den infon muntligt om man köper färgerna i en bra färgaffär.
Redigerat:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Det kanske det gör. Härdningstiden är iallafall det som är det viktiga här. Och man ska ha ett tjockt färglager, vilket ju ökar härdingstiden. Det var nån färg i en annan tråd någon frågade om den funkar mot kvistgenomslag, på den stod det "Härdningstid: flera dygn". den färgen behöver alltså härda flera dygn för att kunna fungera som spärrfärg, om den nu gör det.K karlmb skrev:
Just att härdning krävs för att det ska fungera mot genomblödning står ju inte på burkarna heller, det är tydligen sådant man förväntas ha kunskap om.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Det minsta man kan begära är att det står att full genomhärdning krävs.Anna_H skrev:Det kanske det gör. Härdningstiden är iallafall det som är det viktiga här. Och man ska ha ett tjockt färglager, vilket ju ökar härdingstiden. Det var nån färg i en annan tråd någon frågade om den funkar mot kvistgenomslag, på den stod det "Härdningstid: flera dygn". den färgen behöver alltså härda flera dygn för att kunna fungera som spärrfärg, om den nu gör det.
Just att härdning krävs för att det ska fungera mot genomblödning står ju inte på burkarna heller, det är tydligen sådant man förväntas ha kunskap om.
Sedan borde varje seriös tillverkare ge uppgifter om hur den går och hur lång tid det tar vid olika förhållanden. Det brukar alltid stå torktider mm vid olika förhållanden. ..