Vi har byggt ett attefallshus, vi lejde bort badrumsjobb. Vi köpte ett tvättställsskåp; Gustavsberg, graphic. Det är grönt, och fått fram NCS-nummer. ( beställde från Bygghemma) Det installerades en stor varmvattenberedare precis bredvid tvättstället. I mina ögon; väldigt fult! Men ibland måste det till lösningar som inte är optimala. Vi pratade med vår " snickare" som skulle bygga in den i samma färg som kommoden. Han fick NCS nummer och lämnade in sidorna ( typ en garderob runt om)
på lackering. Min man satte sedan upp sidorna, vilket inte var det lättaste, då det är väldigt trångt om utrymme. Han satte upp dessa sidor vid ett tillfälle när jag inte var med. Till min besvikelse ser jag nu att det inte alls är samma gröna färg!!!! Vet att jag får skylla mig lite själv eftersom jag inte var med när han byggde in den, men trodde ju så klart att det skulle bli samma nyans med numret. Min man tyckte de såg lika ut vid ditsättande, men har väl inte samma öga för detta. Hade det hjälpt om jag lämnat med en lådfront från kommoden då de blandade färgen? Tråkigt när för övrigt badrummet är väldigt fint. Eftersom det var så svårt att få dit sidorna runt om, så får jag väl försöka leva med detta. Eller törs man ge sig på att måla på befintliga sidor?
Något tips? Är det så att man inte alls säkert får samma nyans på färg, trots NCS nummer?
på lackering. Min man satte sedan upp sidorna, vilket inte var det lättaste, då det är väldigt trångt om utrymme. Han satte upp dessa sidor vid ett tillfälle när jag inte var med. Till min besvikelse ser jag nu att det inte alls är samma gröna färg!!!! Vet att jag får skylla mig lite själv eftersom jag inte var med när han byggde in den, men trodde ju så klart att det skulle bli samma nyans med numret. Min man tyckte de såg lika ut vid ditsättande, men har väl inte samma öga för detta. Hade det hjälpt om jag lämnat med en lådfront från kommoden då de blandade färgen? Tråkigt när för övrigt badrummet är väldigt fint. Eftersom det var så svårt att få dit sidorna runt om, så får jag väl försöka leva med detta. Eller törs man ge sig på att måla på befintliga sidor?
Något tips? Är det så att man inte alls säkert får samma nyans på färg, trots NCS nummer?
NCS ska vara samma. Är du säker på att det är olika nyans och inte glans på färgen som gör att det ser olika ut? Blank mot helmatt kan ge olika intryck… eller olika belysning (dvs ljuset faller olika på olika ytor)…
Posta gärna en bild, om du har möjlighet.
Posta gärna en bild, om du har möjlighet.
Tack för ditt svar. Pratade med en person som jobbar i färgbutik. Han sa att att alla blandar olika? men i så fall är det ju ingen vits med nummer? Däremot om den är matt eller ej vet jag inte. Kan det alltså vara det som gör skillnaden?KristinaRT skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det är helt olika nyanser, kommoden är mycket mer gröngul.
Frågan är om du fått rätt NCS på kommoden eller om de som lackat Vvb gjort fel. Ett tips kan vara att be om ett färgprov någonstans. Det kan ju ha betydelse för evt ersättning
Jag förstår precis hur störigt det är med olika nyanser, jag hade också irriterat mig på det. Det är nog dyrare att byta kommod, så jag hade satsat på att fixa vvb.
Frågan är om du fått rätt NCS på kommoden eller om de som lackat Vvb gjort fel. Ett tips kan vara att be om ett färgprov någonstans. Det kan ju ha betydelse för evt ersättning
Jag förstår precis hur störigt det är med olika nyanser, jag hade också irriterat mig på det. Det är nog dyrare att byta kommod, så jag hade satsat på att fixa vvb.
Synd på ett så påkostat arbete att man inte kontrollerat nyansen tidigare i processen.
Men man kan inte skylla på NCS här, utan antingen har ni fått fel kod från Bygghemma eller så har det blivit fel vid brytningen. Inget av alternativen är väl tyvärr helt osannolikt.
Bra tips att jämföra med ett färgprov eller en NCS-nyckel. Frågan är bara om det är en av standardkulörerna?
Men man kan inte skylla på NCS här, utan antingen har ni fått fel kod från Bygghemma eller så har det blivit fel vid brytningen. Inget av alternativen är väl tyvärr helt osannolikt.
Bra tips att jämföra med ett färgprov eller en NCS-nyckel. Frågan är bara om det är en av standardkulörerna?
Var det NCS 7010-G50Y som ni fick?M Maria Arnbom skrev:
Det är vad Gustavsberg uppger för bättringsfärgen här: https://www.gustavsberg.com/se/prod...gron-ncs-7010-g50y-till-graphic-mobler-i-gron
Nu vet jag ju att man inte ska lita på bilder på nätet men det ser inte ut som den färgen på det egenbyggda.
Ja det är det NCS numret jag gav till snickaren.
Ja man vet aldrig. Har mailat snickaren nu och påvisat bild, få se om han svarar. Tack för tips.
Förargligt när det blir så...
Men även om NCS koderna ska vara pålitliga så är dom inte alltid det i verkligheten.
Fast i det här fallet skiljer det ju jättemycket så man kan nästan tro att någon angett eller blandat fel.
Men även om NCS koderna ska vara pålitliga så är dom inte alltid det i verkligheten.
Fast i det här fallet skiljer det ju jättemycket så man kan nästan tro att någon angett eller blandat fel.
Enligt NCS färgbeteckning/kod så tolkas NCS S7010-G50YBirgitS skrev:
så här:
- Nyansen är 7010, dvs 70 % svarthet och 10 % kulörthet.
- Kulörtonen är G50Y , dvs en grön(G) med 50 % gul(Y).
https://www.ncscolorguide.com/ncs/ncs-s-7010-g50y
Den nya färgen tycker jag liknar mer NCS S7010-G30Y
- Samma nyans 7010, dvs 70 % svarthet och 10 % kulörthet.
- Kulörtonen G30Y är då en grön(G) med 30 % gul(Y).
https://www.ncscolorguide.com/ncs/ncs-s-7010-g30y
Personligen tycker jag det är väldigt tydligt att den gamla färgen har mer gult i sig än den nya färgen.
PS.
"S" i början av färgbeteckningen/koden ex. "S7010-G50Y" står för "second edition", dvs färgen ingår i den aktuella NCS-skalan från 1995. Dessa färger är noggrant definierade för att säkerställa att de kan reproduceras med samma resultat i olika färgaffärer och över tid. Om en färgkod saknar "S", kan det betyda att den inte ingår i den standardiserade skalan, eller att den är från en äldre version av NCS-systemet.
DS.
Fick citrongul istället för herrgårdsgul till fortsatt målning yttervägg.Hade tagit med gamla burklocket med färg och ncskodetikett. Etiketten på nya burken hade samma ncskod. Personalen var lika undrande som jag men tänkte att en central uppdatering kan ha gått snett.
Produkter som diskuteras: "herrgårdsgul"

Linoljefärg Herrgårdsgul Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
Oavsett vilka ursäkter som kommer fram här med koder man inte kan lita på, solen, månen och stjärnor som står fel så ser den som monterade att det skiljer mycket i färgen jämfört med komoden bredvid och då borde han/hon ringt dig innan skåpet monterades....
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Friggebod, När grundmåla och vad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod - vart sätter vi ventilation i denna?
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Mur till växthus
Ruttet längst ner på väggen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus