9 470 läst · 90 svar
9k läst
90 svar
Samfällighet Elbilsladdning
Som jag skriver är det enklare i BRF:er. Där tar styrelsens ett beslut och genomför det. Samfälligheter är inte helt likadana utan alla pengar som går åt måste respektive boende pynta in. Elektrikern ska ju också ha dosat av vid varje kommande plats för att det ska vara smidigt att koppla på fler.
Kabelns ledningstjocklek styr ju hur mycket ström den kan överföra, men även längden påverkar så att dimensionera den rätt från början är bra, men också dyrt om man direkt dimensionerar för slutstadiet när bara 1-2 vill ha i början, speciellt för en samfällighet som inte likt en BRF kan ta det på föreningens räkning.
Är det ett stort garage så är det också enklare att svälja 10-20 platser. Det kan då gå in på existerande el-infrastruktur och besparar mycket kostnader. Men säg att ni ska elektrifiera varenda plats, då får ni uppleva hur en samfällighet som ska elektrifiera alla sina platser kan få det. Små garage har ju oftast bara varit förberedda för belysning och ev motorvärmare.
Kabelns ledningstjocklek styr ju hur mycket ström den kan överföra, men även längden påverkar så att dimensionera den rätt från början är bra, men också dyrt om man direkt dimensionerar för slutstadiet när bara 1-2 vill ha i början, speciellt för en samfällighet som inte likt en BRF kan ta det på föreningens räkning.
Är det ett stort garage så är det också enklare att svälja 10-20 platser. Det kan då gå in på existerande el-infrastruktur och besparar mycket kostnader. Men säg att ni ska elektrifiera varenda plats, då får ni uppleva hur en samfällighet som ska elektrifiera alla sina platser kan få det. Små garage har ju oftast bara varit förberedda för belysning och ev motorvärmare.
Vi är ju överens om slutsatsen att ett CEE-uttag är bättre än ett schuko vid stora långvariga laster. Så varför börja bland om på det viset? Det är ingenting onormalt eller otillåtet om ett element går med full effekt i ett par dygn. Eller att en kupé-värmare och motorvärmare lämnas inkopplade under lång tid. Jag litar på att du vet under vilka omständigheter det sker.Hemingway skrev:
Ett schuko-uttag skall tåla långvarig belastning med 16A. Tål det inte det är något fel. Och eftersom dessa fel är ovanligare för CEE-don så är dessa en bättre lösning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
Samfälligheter sitter ofta i rävsaxen att det inte omfattas av anläggningsbeslutet heller. I sådana fall hjälper det inte ens om man kan göra det etappvis, för det måste till en förrättning först. Alternativt måste man hitta en annan lösning, som en ekonomisk förening som hyr in sig.Hemingway skrev:
För svårt är det i alla fall ofta.
Ja det verkar helt klart vara besvärligare att få till det i en samfällighet än i en brf! Löser sig väl den dagen majoriteten har elbil och därmed incitament.Hemingway skrev:Som jag skriver är det enklare i BRF:er. Där tar styrelsens ett beslut och genomför det. Samfälligheter är inte helt likadana utan alla pengar som går åt måste respektive boende pynta in. Elektrikern ska ju också ha dosat av vid varje kommande plats för att det ska vara smidigt att koppla på fler.
Kabelns ledningstjocklek styr ju hur mycket ström den kan överföra, men även längden påverkar så att dimensionera den rätt från början är bra, men också dyrt om man direkt dimensionerar för slutstadiet när bara 1-2 vill ha i början, speciellt för en samfällighet som inte likt en BRF kan ta det på föreningens räkning.
Är det ett stort garage så är det också enklare att svälja 10-20 platser. Det kan då gå in på existerande el-infrastruktur och besparar mycket kostnader. Men säg att ni ska elektrifiera varenda plats, då får ni uppleva hur en samfällighet som ska elektrifiera alla sina platser kan få det. Små garage har ju oftast bara varit förberedda för belysning och ev motorvärmare.
De har varit rätt lika i förbrukningen så därför har de dragit samma av bekvämlighet. Förmodligen har ja betalat mer än andra hittils då ja inte haft bil med motorvärmare innan. Mätare finns ju i varje garage och de kan ju i så fall fördela det. Det är deras uppdrag. Ja betalar gärna mer om ja har möjlighet att ladda.returen skrev:men i dag är det ju inte separat debitering om jag förstått detta rätt? du vill ju inte ta upp detta med styrelsen att du laddar i heller`? ökar förbrukningen så bör du ju ta hela smällen?
Och kommer det att behövas en uppgradering av elinstallationen för att klara en elbilsladdning kommer ju debiteras alla även de som inte kan ta nytta av den?
Majoriteten måste ju vara överens för en uppgradering av elen i föreningen i vilket fall. tror inte så just nu då jag och en till kör el av 16 st.
Det här hade ja föredragit men där får man noll respons än så länge. "Det finns inte plats". Snart dags för villa tror ja🫤.W witten skrev:Låter som helt orimliga offerter du fått på detta om det låg på en miljon.
Det går ju ofta bra att starta smått genom att dra en grov kabel runt alla parkeringsplatser och köpa några laddboxar i taget vartefter behovet ökar. Elektrikern kopplar bara in dem i slingan. Lägg på en hudralapp eller liknande i hyra för plats med laddbox för att finansiera avbetalning.
Förutsatt att inga anläggningsbeslut står i vägen dvs.
Ja exakt, det går ofta från ett litet installationsärende för en person till en mycket större sak som berör ekonomi, teknik och juridik och som extra krydda på spelar det stor roll vilka andra individer och åsikter som finns i samfälligheten...Nötegårdsgubben skrev:Samfälligheter sitter ofta i rävsaxen att det inte omfattas av anläggningsbeslutet heller. I sådana fall hjälper det inte ens om man kan göra det etappvis, för det måste till en förrättning först. Alternativt måste man hitta en annan lösning, som en ekonomisk förening som hyr in sig.
För svårt är det i alla fall ofta.
Jag är inte helt med på vad du menar med "blanda om".A Avemo skrev:Vi är ju överens om slutsatsen att ett CEE-uttag är bättre än ett schuko vid stora långvariga laster. Så varför börja bland om på det viset? Det är ingenting onormalt eller otillåtet om ett element går med full effekt i ett par dygn. Eller att en kupé-värmare och motorvärmare lämnas inkopplade under lång tid. Jag litar på att du vet under vilka omständigheter det sker.
Ett schuko-uttag skall tåla långvarig belastning med 16A. Tål det inte det är något fel. Och eftersom dessa fel är ovanligare för CEE-don så är dessa en bättre lösning.
Vad är din källa på att schuko är dimensionerat för långvariga höga laster (16A) och ska tåla det?
Elsäkerhetsverket skriver: "Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är integjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande högbelastning under lång tid - laddningen bör därför begränsastill 8-10A"
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
Vår garagesamfällighet uppgraderar nu p-platserna i garaget med möjlighet till elbilsladdning. Vi har för närvarande 43 laddare med 3,6 kW effekt och utökar det till 100 laddare med 22 kW effekt. Garaget har tillräcklig kapacitet för uppgraderingen, så ingen extra kostnad för att dra in mer ström behövs.W witten skrev:Låter som helt orimliga offerter du fått på detta om det låg på en miljon.
Det går ju ofta bra att starta smått genom att dra en grov kabel runt alla parkeringsplatser och köpa några laddboxar i taget vartefter behovet ökar. Elektrikern kopplar bara in dem i slingan. Lägg på en hudralapp eller liknande i hyra för plats med laddbox för att finansiera avbetalning.
Förutsatt att inga anläggningsbeslut står i vägen dvs.
Projektets kostnad är ca 1.2 - 1.7 miljoner kronor (beroende på vilken leverantör vi väljer och minus eventuella bidrag från Naturvårdsverket).
Det är dock en riktig utmaning att navigera mellan olika lösningar. Laddboxarna följer OCPP-protokollet i olika grad; även om leverantörerna hävdar att de följer det öppna OCPP-protokollet, använder flertalet av dem en 'molnproxy' för administration. Detta gör det svårt att byta administratör utan godkännande – och eventuella avgifter.
Ok, jag har inte koll på hur Infometric läser av boxarna hos oss men eftersom vi byggt ut under flera år har vi två olika märken och 3-4 olika modeller på boxar pga att gamla modeller utgår mm.Marcus_L skrev:Vår garagesamfällighet uppgraderar nu p-platserna i garaget med möjlighet till elbilsladdning. Vi har för närvarande 43 laddare med 3,6 kW effekt och utökar det till 100 laddare med 22 kW effekt. Garaget har tillräcklig kapacitet för uppgraderingen, så ingen extra kostnad för att dra in mer ström behövs.
Projektets kostnad är ca 1.2 - 1.7 miljoner kronor (beroende på vilken leverantör vi väljer och minus eventuella bidrag från Naturvårdsverket).
Det är dock en riktig utmaning att navigera mellan olika lösningar. Laddboxarna följer OCPP-protokollet i olika grad; även om leverantörerna hävdar att de följer det öppna OCPP-protokollet, använder flertalet av dem en 'molnproxy' för administration. Detta gör det svårt att byta administratör utan godkännande – och eventuella avgifter.
Det blir ju en stor kostnad att ta 100 boxar på en gång om många kanske kommer att stå oanvända i flera år? Hur har ni resonerat där?
Vi har haft samma diskussioner där jag bor. VI bor dock i en samfällighet så det kanske är skillnad, . Styrelsen har bombat på med att laddning inte står i anlägningsbeslutet. Däremot hävdar villaägarna att det inte spelar någon roll. Grundiden är att varje medlem ska kunna använda det samfällda som den önskar så länge man inte skadar eller förhindrar att någon annan använder den enl det syfte som finns. Så man kan inte vidta åtgärder mot någon som laddar. Så som jag förstått det är enda sättet de juridiskt sett kan sätta stopp för det genom att införa ordningsregler. Sådan måste röstas igenom på en stämma. Dock ska man vara medveten om att försäkringsbolagen vanligtvis inte täcker en sådan skada, så om något skulle hända så kan det bli dyrt för den som laddar.Andrzon skrev:Hej
Vet ej om det här ligger i rätt forumsdel.
Jag bor i ett radhus och med det så fick jag en ägarandel i en garagelänga. Garagen har gemensamt el dragen till garagen. Men varje garage har en egen elmätare. Årskostnaden för garagen fördelas årsvis. Trots att det går att se individuell förbrukning har det dragits samma belopp för alla. För att det ska vara enkelt antar jag.
Ja tänkte höra om någon har erfarenhet av detta. Kan BRF hindra på nåt vis att jag använder el för att ladda min elbil i ett 230v uttag med en portabel laddare typ 2?
Brf är väldigt passiva i den här frågan och skyller på att det inte finns plats för laddstolpar. Med frågan om ja får ladda i uttaget får ja bara till svar vi får undersöka det. Hur kan jag pusha det här på bästa sätt? Ja har läst på lite och va ja förstår måste det finnas ett anläggningsbeslut för garaget? Där eventuella regler står med? I så fall kanske ja bör fråga efter det. Ja tycker de känns rimligt att jag får ladda så länge ja håller mig till säkringsstorlek 10A?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
Hos flera leverantörer kan man börja med att bara sätta upp en bottenplatta och dra fram ström till den. Då slipper man iaf. kostnaden för själva boxen initialt. Men då ska det ju finnas boxar som passar bottenplattorna också när det väl är dags.W witten skrev:
Svårt att se hur man ska få till en fullt rationell utbyggnad i samfällighet om alla har fasta platser/garage. Lättare om man kan byta platser med varandra allt eftersom man bygger ut.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 108 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 108 inlägg
En god beskrivning, en samfällighetsförening förvaltar en gemensamhetsanläggning som ger nyttigheter till delägarna enligt ett visst ändamål. Delägarna har rätt att bruka gemensamhetsanläggningen i enlighet detta ändamål och samfällighetsföreningen kan inte förbjuda det.M MangeH skrev:Vi har haft samma diskussioner där jag bor. VI bor dock i en samfällighet så det kanske är skillnad, . Styrelsen har bombat på med att laddning inte står i anlägningsbeslutet. Däremot hävdar villaägarna att det inte spelar någon roll. Grundiden är att varje medlem ska kunna använda det samfällda som den önskar så länge man inte skadar eller förhindrar att någon annan använder den enl det syfte som finns. Så man kan inte vidta åtgärder mot någon som laddar. Så som jag förstått det är enda sättet de juridiskt sett kan sätta stopp för det genom att införa ordningsregler. Sådan måste röstas igenom på en stämma. Dock ska man vara medveten om att försäkringsbolagen vanligtvis inte täcker en sådan skada, så om något skulle hända så kan det bli dyrt för den som laddar.
Så man får fundera på vad som utgör gränsen för gemensamhetsanläggningen, d v s vad den slutar och den enskilde delägarfastighetens fastighetstillbehör tar vid samt man får fundera på ändamålet. Slutar gemensamhetsanläggningen i TS fall med elmätaren och ändamålet är att förse garagen med el så har TS stor frihet att installera alla möjliga pryttlar efter elmätaren. Ingår samtlig elinstallation i garagen och ändamålet är t ex belysning och motorvärmaruttag så finns inte samma frihet, hela elanläggningen är ju då samfälld, inklusive belysningsarmaturer och schukouttag och ändamålet är just bara detta.
(Egentligen kan nog inte ens ett stämmobeslut om regler minska delägarens rätt att använda gemensamhetsanläggningen. Ett undantag är gemensamhetsanläggningar i flerbostadshus med tredimensionell fastighetsbildning, alltså ägarlägenheter. Där finns krav i 19a § samfällighetslagen: "En medlem i föreningen ska följa de regler som kan finnas i stadgarna för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom samfälligheten.")
Redigerat: