9 502 läst · 90 svar
10k läst
90 svar
Samfällighet Elbilsladdning
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 722 inlägg
Jag har förståelse för om styrelsen instinktivt kan vara emot och besluta att man inte får ladda bilen i schukouttagen.
Det finns flera anledningar till det:
Det finns flera anledningar till det:
- Vissa är oroliga att det kan leda till brand.
- Ny debiteringsmodell måste tas fram.
- Elledningarna kanske är halvrisiga.
- Matningen räcker sannolikt inte till att alla laddar samtidigt så effektvakt/-fördelning kan behövas.
Brf är inte delägare nej. Har svårt att tro just nu att de vill göra den investeringen då det är jag och en till som kör elbil av 16 st.Claes Sörmland skrev:Kan vara BRFens mark, spelar ingen roll egentligen. BRFen har ingen beslutandemakt angående gemensamhetsanläggningen i alla fall om den inte är delägare.
Precis, det är styrelsen för samfällighetsföreningen som ansvarar för underhållet och t ex kan besluta om att ändra elinstallationen, t ex nya kablar eller större huvudsäkringar. Eller effektfördelare så att ni kan installera laddboxar i era garage.
De lägger då fram en debiteringslängd på en föreningsstämma och uttaxerar vad som behövs enligt andelstalen för gemensamhetsanläggningen. En smart och rimlig styrelse förankrar givetvis större investeringar genom ett stämmobeslut för att få social acceptans för beslutet men det är inget krav att göra det.
Det med att läsa av elmätarna kan nog stämma till viss del. Det har oftast betalats samma avgift till föreningen hittills. Eget abonnemang vet ja inte om de är möjligt men gissar det skulle ge en hel del motstånd också. Tror de hellre läser av mätarna.A Avemo skrev:Det är ditt garage. Men som jag förstår är du bara delägare via samfälligheten till elinstallationen. Och sedan är det i praktiken även intressant varför grannarna blir sura. Är det en lat styrelse som inte vill ha merjobbet av att läsa av elmätarna före debitering och därför inte vill att garagen uppenbart har markant olika förbrukning? Eller är det så att matningen ligger på gränsen så att det regelbundet löser säkringar när flera bilar står på laddning?
En samfällighet har normalt inga andra inkomster än medlemsavgifter. Så om det inte finns några fonderade pengar är det med höjda medlemsavgifter som förbättringar måste finansieras.
Finns möjligheten att starta ett eget abonnemang? Gör du det finns ju inget underlag för bråk från andra i föreningen.
Ja kan också förstå det. Visst att de inte är samma som en laddbox. Men en typ 2 schuko är ändå mycket säkrare än typ 1 schuko.Nötegårdsgubben skrev:Jag har förståelse för om styrelsen instinktivt kan vara emot och besluta att man inte får ladda bilen i schukouttagen.
Det finns flera anledningar till det:
Det betyder inte att argumenten håller, det beror på anläggningsbeslutet, inte styrelsens bekvämlighet. Men man kan ändå förstå om reaktionerna blir sådana och välja sina argument därefter.
- Vissa är oroliga att det kan leda till brand.
- Ny debiteringsmodell måste tas fram.
- Elledningarna kanske är halvrisiga.
- Matningen räcker sannolikt inte till att alla laddar samtidigt så effektvakt/-fördelning kan behövas.
De flesta har bilarna utanför garaget och har andra saker i garaget istället. Så ja skulle tro att de hade funkat bra att ladda än så länge. Ja har inte sett någon huvudcentral så vet inte hur det är gjort. Ja vet bara att det är 3fas 20A. Elen och elmätaren i mitt garage är gammal men ser ändå ok ut. Ja funderar också på elen. Så länge de inte är nåt som hindrar i anläggningsbeslutet så måste ja också kunna låta elektriker dra dit nya uttag tex?
Har beställt anläggningsbeslutet och får de nästa vecka hoppas ja.
Vad skulle skillnaden bli där? Det är ju schuko-uttagen som är ifrågasatta. Inte typ 1-kontakten.Andrzon skrev:
Är det trefas 20A till hela garaget eller till din plats? Är det till hela garaget så är det troligen inte några problem så länge det bara är två laddbara bilar. Men om det skulle bli fyra så börjar det slå i taket. Så det kanske inte är helt ogrundat motstånd.Andrzon skrev:
Det stämmer med uttagen ja. Bara tänkte om nån skulle börja ropa brandrisk.A Avemo skrev:Vad skulle skillnaden bli där? Det är ju schuko-uttagen som är ifrågasatta. Inte typ 1-kontakten.
Är det trefas 20A till hela garaget eller till din plats? Är det till hela garaget så är det troligen inte några problem så länge det bara är två laddbara bilar. Men om det skulle bli fyra så börjar det slå i taket. Så det kanske inte är helt ogrundat motstånd.
De ska vara 20A säkring vet jag för hela garagelängan enligt han som läser av elmätarna. Det är en 3 fas kabel som kommer in i mitt garage. Hur det sen går kan ja inte se. Varav en fas används för mig och också bara den som har en säkring. Om de nu är 3 fas. Varför skulle man annars dra en sån kabel.
Tänker också att de borde räcka med 1 eller 2 som laddar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 722 inlägg
Säkerligen är ni inkopplade successivt på faserna, så att var tredje garage ligger på samma fas som du. Är det exempelvis bara sex garage torde du kunna ladda säg 8 A enfas utan problem, men är det tolv eller fler krockar snabbt behoven.
Schuko är "2 hål i väggen"Andrzon skrev:
Det finns ingen 1 eller 2.
På din bil finns typ1 eller typ2 anslutning.
Mer troligen typ2.
För att komma runt problematiken med varmgång i schuko så kan du sätta cee blå uttag eller röd 3fas( men bara använda 1 fas)
Rimligen ställer du laddningen till att ladda på natten ( efter att du laddat med mer ampere än du tänkt dagtid och känt över ledningarna efter 30 och 60min).
Hur långt kör du dagligen?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Frågan är ju var gränsen går för gemensamhetanläggningen. Är det bara distributionen med elmätaren som är samfälld eller är det all elinstallation i garagen? Om det är det första fallet finns ju möjligheter att byta uttag utan att blanda in samfälligheten.
Redigerat:
Om krånglet att läsa av mätarna verkar vara ett argument föreslår jag att du, TS, erbjuder dig att ingå i styrelsen och sköta den sysslan. Det är nog bra oavsett att ingå i styrelsen för att driva på utvecklingen i den riktning du vill.
Tyvärr så är det 16 stycken. Men långt ifrån alla använder det. De flesta har bilarna utanför garaget. Så de kanske skulle gå ändå.Nötegårdsgubben skrev:
Ah det var en portabel laddare för typ 2 ja menade. Schukouttag-portabel laddare typ2-Bilen. Som den här: https://www.kjell.com/se/produkter/...charge-schuko-till-typ-2-laddkabel-5-m-p45028A Alexn72 skrev:Schuko är "2 hål i väggen"
Det finns ingen 1 eller 2.
På din bil finns typ1 eller typ2 anslutning.
Mer troligen typ2.
För att komma runt problematiken med varmgång i schuko så kan du sätta cee blå uttag eller röd 3fas( men bara använda 1 fas)
Rimligen ställer du laddningen till att ladda på natten ( efter att du laddat med mer ampere än du tänkt dagtid och känt över ledningarna efter 30 och 60min).
Hur långt kör du dagligen?
Eller är de bättre som du föreslår blå cee uttag-bilen? Eller förstod ja fel?
Ja kör inte så mycket högst 1000 mil per år. Ja laddar i huvudsak på jobbet. Men jobbar stötvis med uppehåll 1 vecka. Så om man ska på längre turer hade man ju velat haft möjlighet att toppa upp lite i förväg. Annars kan ja i princip klara mig på jobbets laddning. Men sen när de slutar bli förmånsfritt vet ja inte hur de kommer göra än. Så vill va förberedd på om de blir dyrare på jobbet vs hemma.
sunnis skrev:
Ja precis. Ja ska försöka få tag i anläggningsbeslutet nästa vecka. Beroende på hur lång tid de tar för lantmäteriverket.Claes Sörmland skrev:
Redigerat:
Ett schuko-uttag är specificerat att kunna belastas med 16A när det är nytt och i bra skick. Tyvärr finns det många schuko-uttag som är slitna och / eller av dålig kvalitet. Så om du säkerställer att befintligt uttag är av god kvalitet och i bra skick skall det inte vara några problem att ladda bilen via det. Med detta sagt 'är CEE ett bättre uttag för den belastningen.
I bostadsområdet där mina föräldrar bor brann en garagelänga ned, sannolikt på grund av ett elfel kopplat till laddning av fordon via ett vanligt eluttag. Tråkigt nog hyrde en person flera garage av sina grannar där han förvarade sina fina amerikanska bilar, som var oförsäkrade när de inte var i bruk. Jag vet inte om felet låg i ledningarna, i det laddade fordonet, eller hur det hela slutade. Samfälligheten fick bygga en ny garagelänga, och den blev troligen betydligt dyrare än den ursprungliga från mitten av 70-talet.Andrzon skrev:
Vanliga vägguttag (schuko) är dimensionerade för hushållsel. Dvs, de är tänkta att gå på effekter upp till 2300 W men inte i längre perioder, maximalt någon timme. Så att säga att det är "lugnt" för att de är nya eller "ser bra ut" är lite förrädiskt. Att det sedan kan gå bra är ju som att köra bil utan bilbälte, det kommer nog gå bra tills det inte gör det längre...
Hos en tidigare arbetsgivare ställde några medarbetare in en byggfläkt i omklädningsrummet för de tyckte det var kallt. Så den gick ofta morgon och eftermiddag. Det tog ungefär 2 år (från installation av uttaget) tror jag tills uttaget smält och det är ju sånt som händer när det belastas så mycket hårdare än tänkt. CEE uttag är på ett annat sätt dimensionerade för mer kontinuerlig och även högre last.
Men man kan ju testa att ladda och göra det med 6A och var uppmärksam om det blir varmt. Om garaget är kallt så minskar ju risken för varmgång vintertid, sommartid krymper däremot marginalerna.
Hos en tidigare arbetsgivare ställde några medarbetare in en byggfläkt i omklädningsrummet för de tyckte det var kallt. Så den gick ofta morgon och eftermiddag. Det tog ungefär 2 år (från installation av uttaget) tror jag tills uttaget smält och det är ju sånt som händer när det belastas så mycket hårdare än tänkt. CEE uttag är på ett annat sätt dimensionerade för mer kontinuerlig och även högre last.
Men man kan ju testa att ladda och göra det med 6A och var uppmärksam om det blir varmt. Om garaget är kallt så minskar ju risken för varmgång vintertid, sommartid krymper däremot marginalerna.
Ja tror att om ja får ändra i elen där så blir de nog ett blå cee i så fall. Säkra före de osäkra.Hemingway skrev:Vanliga vägguttag (schuko) är dimensionerade för hushållsel. Dvs, de är tänkta att gå på effekter upp till 2300 W men inte i längre perioder, maximalt någon timme. Så att säga att det är "lugnt" för att de är nya eller "ser bra ut" är lite förrädiskt. Att det sedan kan gå bra är ju som att köra bil utan bilbälte, det kommer nog gå bra tills det inte gör det längre...
Hos en tidigare arbetsgivare ställde några medarbetare in en byggfläkt i omklädningsrummet för de tyckte det var kallt. Så den gick ofta morgon och eftermiddag. Det tog ungefär 2 år (från installation av uttaget) tror jag tills uttaget smält och det är ju sånt som händer när det belastas så mycket hårdare än tänkt. CEE uttag är på ett annat sätt dimensionerade för mer kontinuerlig och även högre last.
Men man kan ju testa att ladda och göra det med 6A och var uppmärksam om det blir varmt. Om garaget är kallt så minskar ju risken för varmgång vintertid, sommartid krymper däremot marginalerna.