10 015 läst · 90 svar
10k läst
90 svar
Samfällighet Elbilsladdning
Problemet är väl att de ibland inte riktigt tål vad de borde tåla. Schuko är som sagt godkända för 16A och alltså upp till 3700 W. Och någon regel om max en timme finns inte. Det är ingenting ovanligt med element som är anslutna till vägguttag. Motorvärmare är en annan ofta långvarig last. Normalt tål de detta. När de inte tål det är någonting fel. Antingen med skicket, installationen eller kvaliteten. De flesta är nog överens om att CEE är en bättre lösning som man bör välja när det är stora långvariga laster. Men man bör inte lura i sig själv eller någon annan att allt är lugnt bara för att man använder CEE. De uttagen kan också smälta när något är fel med skicket, installationen eller kvaliteten.Hemingway skrev:
Oavsett lösning så kräver du att de övriga i gemensamhetsanläggning "garaget" skall vara med om att betala din batteribilsladdning?Andrzon skrev:Det stämmer med uttagen ja. Bara tänkte om nån skulle börja ropa brandrisk.
De ska vara 20A säkring vet jag för hela garagelängan enligt han som läser av elmätarna. Det är en 3 fas kabel som kommer in i mitt garage. Hur det sen går kan ja inte se. Varav en fas används för mig och också bara den som har en säkring. Om de nu är 3 fas. Varför skulle man annars dra en sån kabel.
Tänker också att de borde räcka med 1 eller 2 som laddar.
1av 14?
om inte styrelsen eller stämman röstar bort detta så vore det väldigt konstigt, det har tagits av daga fler batteribilsägare för mindre...
Vi har separata elmätare så borde vara ok på den bitenreturen skrev:
när jag satt i styrelsen i föreningen där vi bodde innan satte vi stopp för laddning i carport-längan. Jag själv hade laddhybrid vid tillfället.
Dels på grund av debiteringsfrågan, men främst på grund av säkerhets- och försäkringsfrågor.
Vår installation var sen 80-talet och vi gjorde bedömningen att kvalitet på kablage, uttag och så vidare inte kan garanteras. Som andra nämnt är de ledningarna inte ditsatta med tanken om konstant belastning i 6-10 timmar i sträck.
Och om brand skulle uppstå, vem står då med betalningsansvar för övriga bilar, byggnader med mera?
Storstockholms brandförsvar har en del rekommendationer (se särskilt sida 10 i det här fallet): https://www.storstockholm.brand.se/...g_laddplatser-for-elfordon_version_221101.pdf
Dels på grund av debiteringsfrågan, men främst på grund av säkerhets- och försäkringsfrågor.
Vår installation var sen 80-talet och vi gjorde bedömningen att kvalitet på kablage, uttag och så vidare inte kan garanteras. Som andra nämnt är de ledningarna inte ditsatta med tanken om konstant belastning i 6-10 timmar i sträck.
Och om brand skulle uppstå, vem står då med betalningsansvar för övriga bilar, byggnader med mera?
Storstockholms brandförsvar har en del rekommendationer (se särskilt sida 10 i det här fallet): https://www.storstockholm.brand.se/...g_laddplatser-for-elfordon_version_221101.pdf
Ok, ändrade ni i anläggningsbeslutet då? Om ja förstår rätt så måste det i princip stå att det är förbud mot elbilsladdning. Eller kanske att all annan användning än tex motorvärmare är tillåtet.K kosmiq skrev:när jag satt i styrelsen i föreningen där vi bodde innan satte vi stopp för laddning i carport-längan. Jag själv hade laddhybrid vid tillfället.
Dels på grund av debiteringsfrågan, men främst på grund av säkerhets- och försäkringsfrågor.
Vår installation var sen 80-talet och vi gjorde bedömningen att kvalitet på kablage, uttag och så vidare inte kan garanteras. Som andra nämnt är de ledningarna inte ditsatta med tanken om konstant belastning i 6-10 timmar i sträck.
Och om brand skulle uppstå, vem står då med betalningsansvar för övriga bilar, byggnader med mera?
Storstockholms brandförsvar har en del rekommendationer (se särskilt sida 10 i det här fallet): [länk]
Nu vill man självklart inte orsaka nån brand. Och en el-inspektion hade varit positivt. Men i mitt fall tror ja inte de blir av. Ja ska försöka pusha för det om de är så att inget förbud finns.
Gällande försäkring utan förbud så kan ju inte jag eller nån annan som laddar stå till svars?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 744 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 744 inlägg
Ibland är ändamålet i anläggningsbeslutet för elen rätt specificerat, t ex "motorvärmaruttag" eller "belysning" och då är allt som faller utanför detta i strid med anläggningsbeslutet, t ex att ladda sin elbil. Och i princip att koppla in dammsugaren och högtryckstvätten också ska sägas. Ibland är anläggningsbeslutet brett som t ex "elledningar med elmätare i garage" och då har man stor frihet att tolka in laddning av bilen.Andrzon skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 744 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 744 inlägg
Varje bilägare med eventuell försäkring.K kosmiq skrev:
Den granne som har laddat bilen och därmed har agerat vårdslöst eller av oaktsamhet kan ha skadeståndsansvar. Man kan tänka sig att grannen känner till att ansluta laddning till just denna gamla elanläggning riskerar brand. Kanske är det känt i samfälligheten och grannen har informerats om detta.
Även samfällighetsföreningens styrelseledamöter kan ha agerat vårdslöst eller av oaktsamhet och ha skadeståndsansvar. De har en skyldighet enligt samfällighetslagen att underhålla gemensamhetsanläggningen, det är inget ett valfritt uppdrag utan ett måste. Och det finns ovanpå detta krav i elsäkerhetslagen för anläggningen som ligger på samfällighetsföreningen, i praktiken på styrelsens ledamöter. D v s enligt lag måste styrelsen ordna med underhåll så att elanläggningen är säker och inte tar eld och uttaxera vad som krävs för att betala detta på stämma.
Element går ju ofta i intervaller och motorvärmare kanske går 30-60 min, inte sällan under tiden då det ändå är kallt och uttaget sitter i en kyligare miljö. En elbil som endast laddar 10A på en fas kan ju behöva gå 24h, det är stor skillnad i värmeutveckling.A Avemo skrev:Problemet är väl att de ibland inte riktigt tål vad de borde tåla. Schuko är som sagt godkända för 16A och alltså upp till 3700 W. Och någon regel om max en timme finns inte. Det är ingenting ovanligt med element som är anslutna till vägguttag. Motorvärmare är en annan ofta långvarig last. Normalt tål de detta. När de inte tål det är någonting fel. Antingen med skicket, installationen eller kvaliteten. De flesta är nog överens om att CEE är en bättre lösning som man bör välja när det är stora långvariga laster. Men man bör inte lura i sig själv eller någon annan att allt är lugnt bara för att man använder CEE. De uttagen kan också smälta när något är fel med skicket, installationen eller kvaliteten.
men i dag är det ju inte separat debitering om jag förstått detta rätt? du vill ju inte ta upp detta med styrelsen att du laddar i heller`? ökar förbrukningen så bör du ju ta hela smällen?Andrzon skrev:
Och kommer det att behövas en uppgradering av elinstallationen för att klara en elbilsladdning kommer ju debiteras alla även de som inte kan ta nytta av den?
Hela diskussionen här illustrerar väl varför vi satte stopp för laddning. Vi var två som hade bil med laddmöjlighet då. Alla andra var väldigt ointresserade av att bära några kostnader för vår bekvämlighet, vilket jag förstår.
Jag utredde även möjligheter och kostnader för att sätta upp elbilsladdare vilket kom med andra utmaningar. Hur många laddare? Vilken effekt? Dimensionera för nuvarande eller framtida behov?
I slutändan kostade en framtidssäker laddningsuppsättning uppemot 1 miljon efter bidrag. Så inräknat indragning av större elleverans för att hantera flertalet samtidigt laddande bilar, infrastruktur för debitering, laddboxar, elektriker och mycket annat.
Till det även ökade kostnader var månad för elleverans, debiteringssystem med mera. Så mycket som 50 000kr extra per månad i bara driftkostnad.
Med 26 bostäder, många äldre och ökande kostnader i övrigt tack vare pandemi och inflation föll det platt.
Flyttade kort därefter till villa och bland det första elektrikern gjorde var att installera en laddbox.
Jag utredde även möjligheter och kostnader för att sätta upp elbilsladdare vilket kom med andra utmaningar. Hur många laddare? Vilken effekt? Dimensionera för nuvarande eller framtida behov?
I slutändan kostade en framtidssäker laddningsuppsättning uppemot 1 miljon efter bidrag. Så inräknat indragning av större elleverans för att hantera flertalet samtidigt laddande bilar, infrastruktur för debitering, laddboxar, elektriker och mycket annat.
Till det även ökade kostnader var månad för elleverans, debiteringssystem med mera. Så mycket som 50 000kr extra per månad i bara driftkostnad.
Med 26 bostäder, många äldre och ökande kostnader i övrigt tack vare pandemi och inflation föll det platt.
Flyttade kort därefter till villa och bland det första elektrikern gjorde var att installera en laddbox.
Låter som helt orimliga offerter du fått på detta om det låg på en miljon.K kosmiq skrev:Hela diskussionen här illustrerar väl varför vi satte stopp för laddning. Vi var två som hade bil med laddmöjlighet då. Alla andra var väldigt ointresserade av att bära några kostnader för vår bekvämlighet, vilket jag förstår.
Jag utredde även möjligheter och kostnader för att sätta upp elbilsladdare vilket kom med andra utmaningar. Hur många laddare? Vilken effekt? Dimensionera för nuvarande eller framtida behov?
I slutändan kostade en framtidssäker laddningsuppsättning uppemot 1 miljon efter bidrag. Så inräknat indragning av större elleverans för att hantera flertalet samtidigt laddande bilar, infrastruktur för debitering, laddboxar, elektriker och mycket annat.
Till det även ökade kostnader var månad för elleverans, debiteringssystem med mera. Så mycket som 50 000kr extra per månad i bara driftkostnad.
Med 26 bostäder, många äldre och ökande kostnader i övrigt tack vare pandemi och inflation föll det platt.
Flyttade kort därefter till villa och bland det första elektrikern gjorde var att installera en laddbox.
Det går ju ofta bra att starta smått genom att dra en grov kabel runt alla parkeringsplatser och köpa några laddboxar i taget vartefter behovet ökar. Elektrikern kopplar bara in dem i slingan. Lägg på en hudralapp eller liknande i hyra för plats med laddbox för att finansiera avbetalning.
Förutsatt att inga anläggningsbeslut står i vägen dvs.
Den stora kostnaden låg i arbetet med att dra in mer elkabel från elbolaget till föreningen. Existerande 63A fördelat på 26 bostäder med tillhörande carport, områdesbelysning, värmedistribution med mera gav väldigt lite utrymme för elbilsladdning.W witten skrev:Låter som helt orimliga offerter du fått på detta om det låg på en miljon.
Det går ju ofta bra att starta smått genom att dra en grov kabel runt alla parkeringsplatser och köpa några laddboxar i taget vartefter behovet ökar. Elektrikern kopplar bara in dem i slingan. Lägg på en hudralapp eller liknande i hyra för plats med laddbox för att finansiera avbetalning.
Förutsatt att inga anläggningsbeslut står i vägen dvs.
Det innefattade kostnad att dra från närmaste kopplingspunkt till ny leverans ”vid gatan” (här betalar från där elbolaget säger att de kan starta en ny och fram till tomtgräns), grävarbete för att sen dra till 3 st carport-byggnader (1 som ”ingångsbyggnad” och sen till de andra 2), återställning av asfalt, elarbete i respektive carport med säkringar, kablar och så vidare. Sen då såklart arbetet med att sätta upp lämpligt antal laddboxar.
Jag har varit med i liknande situationer och det blir ofta orimligt för det blir alla eller ingen. Säg att det är 20 parkeringar och 2 som vill ha, då blir allt 10 gånger större än det måste och därmed mycket dyrare. De 18 som inte ska ha är inte beredda på några kostnader nu eftersom de inte behöver laddare idag, men om något ska göras så ska det "förberedas" för dem med, men de 2 som vill ha kan ju inte bära kostnaden för att förbereda för 18 andra. Om 2 ska ha så krävs ingen nätförstärkning, men om 20 ska ha så måste det till ny servis mot elnätsbolaget och för att de 18 andra ska godkännda så ska allt göras ordentligt och därmed dyrt. Såhär brukar det snurra ett tag tills det hamnar i frysboxen och inget blir av.
Det är markant enklare i BRF:er där man kan flytta parkeringarna runt och fixa 4-5 platser i ett hörn och låta alla med elbil stå där, men i samfälligheter med fasta platser som ingen vill byta så är det ibland hopplöst.
Det är markant enklare i BRF:er där man kan flytta parkeringarna runt och fixa 4-5 platser i ett hörn och låta alla med elbil stå där, men i samfälligheter med fasta platser som ingen vill byta så är det ibland hopplöst.
Om det endast vore så enkelt... Ska lastbalanseringen och debiteringen fungera så blir det inte så enkelt för en elektriker att slänga på några laddare varefter och kabeln som du ska dra runt kommer inte vara en lampsladd, det kräver sannolikt uppsäkring direkt osv.W witten skrev:Låter som helt orimliga offerter du fått på detta om det låg på en miljon.
Det går ju ofta bra att starta smått genom att dra en grov kabel runt alla parkeringsplatser och köpa några laddboxar i taget vartefter behovet ökar. Elektrikern kopplar bara in dem i slingan. Lägg på en hudralapp eller liknande i hyra för plats med laddbox för att finansiera avbetalning.
Förutsatt att inga anläggningsbeslut står i vägen dvs.
Det är ju så klart ett problem om huvudmatningen till fastigheten inte räcker till. Men vår BRF har gjort precis så här och elektrikern har aldrig sagt att det varit några problem med lastbalanseringen att koppla på fler i kedjan. Vi kopplade på 5 till för några månader sen eftersom alla blivit uthyrda. Avläsningen skickas direkt till Infometric som sen skickar faktureringsunderlag till vår ekonomiska förvaltare.Hemingway skrev:
Nej en lampsladd är det inte. 😁 Kabeln är några cm tjock, det är ett ganska stort garage.