M
ullberg skrev:
Uscados?

Ska allt vara skiljt ekonomiskt behöver man faktiskt nästan något sådant ;)

/U
Fy f*n, for real? Är man bättre än sin partner om man får mer Uscado-pengar då? Får man olika Uscado-pängar beroende på ställningen i sänghalmen? ;)... Ja... jag finner inga ord längre.

ullberg
Micke64 skrev:
Fy f*n, for real? Är man bättre än sin partner om man får mer Uscado-pengar då? Får man olika Uscado-pängar beroende på ställningen i sänghalmen? ;)... Ja... jag finner inga ord längre.
Altså, jag är absolut inte för uscados, utan ville bara stödja ditt resonemang (eller visa på orimligheten i det fullständigt rättvisa).

Dessutom är väl uscados ett skämtprojekt (även om det säkert finns en och annan som kör det i sina förhållanden), sök på uscados och solsidan för lite underhållning.

/U

Kom bara ihåg att markservicen hemma också ingår i inpyttsning av "pengar o tid" i ett hus (oavsett vem som äger det).. de går ofta hand i hand om man bor fler i huset!

Tyvärr ser inte alla det så.. och det kan kännas grymt värdelöst ibland när man sliter med andra saker för att få hushållet att gå runt medan "den andra halvan" renoverar (oavsett man eller kvinna.. och oavsett vem som gör vad - såklart)... och alla runt om tycker att "h*n gör så mycket och vad gör du.. ligger på soffan o äter praliner?! "

Sedan finns det ju en sida till av ensidigt ägande.. den andra parten får ju ingen chans att känna sig viktig/delaktig i ert boende för framtiden (när jag gör saker hemma, gör jag ju dem för det behövs.. för att vi ska kunna bo bra "resten av livet").. jag skulle inte vilja investera varken min tid eller pengar i ett boende som jag inte ägde (till nån del iaf).. det kommer ju bara gynna den "andra parten" om det skulle gå åt helskotta i framtiden..!

Givetvis ska man försöka göra det (uppdelningen) på ett så bra sätt som möjligt.. så det känns bra för er båda!! (..och för att inte få onödiga konflikter hos er.. kan en jurist vara bra o prata med.. som står helt utanför ert förhållande så att säga)

.. och de pengar du pyttsat in i huset (innan ni blev sambor) ska givetvis vara dig tillgodo på nått vis.. men betalningen för tiden är ju inte lika självklar.. den är mer svårdefinierad och ska jämföras med den tiden som den andra parten spenderat på att laga mat, skura, städa, gå ut med hunden osv osv.. för oavsett om den andra parten inte kan lika mycket om husbyggeri (eller vad det nu handlar om..).. så är tiden lika värdefull för bägge.. oavsett hur man spenderat den!

Och börjar man räkna efter.. brukar timmarna på dygnet gå jämnt upp ;)

Lycka till!
MVH Sandra

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M
ullberg skrev:
Altså, jag är absolut inte för uscados, utan ville bara stödja ditt resonemang (eller visa på orimligheten i det fullständigt rättvisa).

Dessutom är väl uscados ett skämtprojekt (även om det säkert finns en och annan som kör det i sina förhållanden), sök på uscados och solsidan för lite underhållning.

/U
:D ok. Missat senaste/andra säsongen av Solsidan (kul serie för övrigt!).

ullberg
Den här tråden börjar glida iväg och innan det är helt kört vill jag gärna poängtera att jag tycker det viktigaste är att TS tänker igenom detta, valet av lösning kommer inte bara påverka den ekonomiska situationen, utan också förhållandet som sådant vill jag hävda.

Det finns inget rätt eller fel, vi har sett resonemang som är giltiga från båda (eller hur många det nu är) sidor, bara för att jag står på en sida betyder det inte att jag inte förstår den andra. Jag har full förståelse för att man vill säkra sin ekonomi, speciellt om man gått på en ekonomisk eller känslomässig nit tidigare.

Det kan verka som att det är en debatt mellan de generösa och de snåla, men jag tycker inte man ska se det så. Ni får inte se mig (mfl.) som någon altruistisk hjälte (nej jag fattar att ingen tagit det så långt ;) ) som ger bort mina pengar och ser ner på de som håller hårt i dem. Det är helt enkelt så att jag råkar vara lyckligt lottad med både få och ganska smärtfria avsked, och detta påverkar min åsikt. Men de som håller hårdare i sina pengar har säkert sina anledningar, det måste vi acceptera.

Så: tänk noga igenom konsekvenserna (inte bara ekonomiska) av olika upplägg, det är ett viktigt beslut låt det ta den tid och ansträngning som behövs TS!

/U

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag hade inte velat ha det så att vara inneboende i en villa som hon hade ägt.
Speciellt jag som snickare som grejar ganska mycket hela tiden med huset.

hur kul hade det varit att lägga tid och ork på renovering och inte ha med sig i ryggen att jag kan få ut något av det.
Jag förstår precis hur min kära sambo känner, hon har hjälpt till en hel del här hemma och givetvis ska det tas med i kalkuleringen med vad som har ökat vad.. :)

Hon är en väldigt driftig kvinna =D

KnockOnWood skrev:
Ja, Göta Petter vad med papper man har fått skriva under i sina dar... :p

Eller vänta nu, två var det väl bara :)
Plus alla försäkringar, testamente etc. Om ni inte skrivit sådana är det era barn som är förmånstagare. Så om en av er dör ärver BARNEN, inte sambon och plötsligt står en förmyndare där och bestämmer över huset och dina övriga tillgångar, och avgör hur din sambo ska använda det i barnens bästa intresse.

• Gilla
TorpSara och 3 till
  • Laddar…
Men vänta lite här nu. Är det inte så att så fort man blir sambor så räknas det som ett gemensamt boende och hon redan nu äger havla huset vid separation??? Har ni inte skrivit något innan hon flyttade in, så är jag ganska säker på att så är fallet!

5 § Med sambors gemensamma bostad avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §,
1. fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål,

//Anders

Det är möjlig , fick upp denna när jag kollade det du skrev i inlägget innan.
Hade för mig att sambolagen trädde i kraft efter 5år , har ingen koll på detta då jag är gift.

Den springande punkten enligt sambolagen är om man tolkar fastigheten som enskild eller inte. Jag är dålig på juridiken gällande sambolagen, för det är en besvärlig djungel. Kontakta en duktig jurist för att få klarhet.

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
M
Om ni ändå täcker worst case och ni får en otrevlig separation, så lär din sambo hävda att bostaden var gemensam osv....

Den gemensamma bostaden är bara samboegendom om följande paragraf är uppfylld:

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om
egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat
följer av 4 eller 9 §.

Det man äger innan förhållandet är aldrig samboegendom (som ska delas vid en separation), eftersom det inte "förvärvats för gemensam användning".

M
b_hasse skrev:
Det man äger innan förhållandet är aldrig samboegendom (som ska delas vid en separation), eftersom det inte "förvärvats för gemensam användning".
Hur länge har TS haft förhållandet med sin partner? Visserligen ägde TS bostaden 2,5 år innan de blev sambo, men förhållandet startade kanske innan? Isf kanske hon skulle kunna hävda att renoveringsrna var gjorda med syfte på att bli sambo och ha barn osv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.