1 318 310 läst · 12 140 svar
1318k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag räknar med ALLA, inte bara svenska. För det kan väl inte vara så att det funkar i utlandet men inte i Sverige 😉Anders Broman skrev:På A svarar jag att det inte var "hundratals" pejlare, utan ett fåtal, några få som ambulerande agenter som med lite detektivarbete (radiohandlarnas rapporteringsplikt samt ren chansning och överraskningsmomentet) sökte upp potentiella fuskare. Dessa få agenter har fortfarande ingen anledning att avslöja sin bluff och kanske dra på sig folks uppdämda avoghet mot detta system som de försvarat. Vem vill skylta med att ha använt sig av rena STASI-metoder för att avslöja en simpel sak som ett TV-innehav?
Sådana här saker läcker ALLTID ut förr eller senare (om det vore en bluff). Varför har tex inga journalister skrivit om det? I UK där jag bott finns det gott om dom å du kan lita på at tabloid pressen hade slaktat dom om det visat sig vara en bluff där man slösar skattepengar.
Med tanke på att flera här på forumet har haft besök så kan de heller inte bara vara ”några få”
Vet inte varför du svarar med massa teknik när jag sagt jag inte kan den.Anders Broman skrev:B Jag säger bara att den pejlutrustning som visades upp i TV för att jaga skolkare inte tar emot de frekvenser en TV sänder. Och att den då, med dåtida teknik, inte skulle vara riktigt så portabel...
Och ja, vet man hur en superheterodynmottagare fungerar så vet man att man använder mellanfrekvenser i mottagaren för att omvandla de olika kanalernas frekvenser till en fast mellanfrekvens (eller två i vissa fall) med hjälp av en lokaloscillator. Detta för att man då kan konstruera bättre förstärkare till signalen med mindre brus och bättre prestanda då man kan minimera dess bandbredd just till MF frekvensen.
En TV hade vanligen en mellanfrekvens på 38,2 Mhz, alltså en annan frekvens än vad den antenn som visades upp som pejlantenn var avstämd till.
Var man väldigt nära, då menar jag väldigt nära, åtminstone inom 2 meter och då är jag väldigt snäll i den bedömningen, så kunde man i princip avkoda den multiplexade signalen från TV'n MF-förstärkare, demuxa den och återge den på en egen TV i sin utrustning.
(I verkligheten har MF signalen i en TV inte någon antenn som sänder eller riktar signalen, låg effekt, och kan därför bara avläsas i närheten av ledarna på kretskortet som då har ett svagt magnetfält transversalt mot den elektriska strömmen som kan avläsas på en viss distans. Skall man få något RF-läckage att tala om i formen av elektromagnetisk strålning som sänds ut från vår TV måste vi upp i frekvenser runt 3-5 GHz innan de lämnar kretskortets omedelbara närhet. Signalstyrkan avtar dessutom kvadratiskt med avståndet när så sker. Effekten i MF-förstärkaren är inte direkt hög.)
Ljud och bild multiplexades i RF-signalen med Frequency division multiplexing, man hade en kanal för ljudet och en kanal för vardera R,G,B signalen. En femte frekvens användes till annan information som tex. synkpulser så att TV'n visste vad som var start och slut på våra signaler. Dessa fem frekvenser modulerades på grundfrekvensen.
Demuxen i TV'n var heller inte något som sände ut något, den bestod i princip av filter som filtrerade ut respektive frekvens från bärvågen för respektive kanal som separerades och blev till ljud och respektive färg Röd, Grön, Blå samt synksignalerna.
Man skulle för all del i princip kunna läsa ut dem om man befann sig väldigt nära, och då menar jag väldigt nära, samt ha mottagare för de fem kanaler inställda på frekvensen till de fem demuxade signalerna för att kunna avläsa vilken kanal du tittade på, vilket skulle vara än mer avancerat än att lyssna av mellanfrekvensen.
Tittar man på modern utrustning, alltså betydligt känsligare och bättre än de var på den tiden så kan man nu på relativt stort avstånd fånga upp elektromagnetiska signaler om man inte skyddar dem från TEMPEST/RÖS, men nu kommer jag ifrån ämnet lite just gällande radiotjänst och deras "pejl" på 80-talet. Nu pratar vi om betydligt mer avancerade utrustningar och helt andra frekvenser... Och företrädelsevis militär underrättelsetjänst med helt andra resurser.
Frågor på det?
Svara istället på om Tekniska Museet far med osanning när de pratar om att man tom kan se vilken kanal som tv-innehavaren tittar på.
Tänkt själv också på dessa banor.C cpalm skrev:Känns som att kontrollanterna var någon sorts tidig variant av giggarbetare, dvs. mer eller mindre arbetslösa distansarbetande svarfötter som kunde tjäna en hacka på detta uppdrag. Troligen med någon sorts provisionsupplägg då de var väldigt ihärdiga. Eller så var de bara "förklädda" till lagom schaviga svenne banan-typer(?) Alltid samma snubbe som ringde på hos mig sista åren iallafall.
Killen som skulle kolla min lägenhet var en ung kille runt 18-20. Kändes det som.
Tänkte också att var det såna som inte fått ordentligt jobb eller gjorde det här som nån extraknäck till studier eller nåt.
Vi får nog aldrig svar på den här frågan. Men måste ha kostat enorma mängder att ha dessa kontrollanter runt om i Sverige. Pengar som man hade kunnat lägga på vettigare saker!
Eller vågar sig nån "pejlare" svara vad de var för pack som gick runt och störde folk som inte betalt?
Säger de att radiotjänst kunde det då, med den utrustningen som visades på TV i deras skrämselpropaganda så, ja, då ljuger de. -Möjligen av ren okunskap.Z Zodde skrev:Jag räknar med ALLA, inte bara svenska. För det kan väl inte vara så att det funkar i utlandet men inte i Sverige 😉
Sådana här saker läcker ALLTID ut förr eller senare (om det vore en bluff). Varför har tex inga journalister skrivit om det? I UK där jag bott finns det gott om dom å du kan lita på at tabloid pressen hade slaktat dom om det visat sig vara en bluff där man slösar skattepengar.
Med tanke på att flera här på forumet har haft besök så kan de heller inte bara vara ”några få”
Vet inte varför du svarar med massa teknik när jag sagt jag inte kan den.
Svara istället på om Tekniska Museet far med osanning när de pratar om att man tom kan se vilken kanal som tv-innehavaren tittar på.
Om du skulle besöka folk efter en i förhand skriven lista, hur många skulle du hinna på en dag i en ort?
Hur många orter skulle du hinna besöka på en vecka? På en månad? På ett år?
Man behöver inte vara så många för att besöka en massa människor.
Det var ju inte så att alla fick besök samtidigt...
Hur många villor hinner en enda sotare sota på ett år?
Redigerat av moderator:
Om det nu var arbetslösa lallare som smög omkring hade absolut nån sålt ”bluff-storyn” till en kvällstidning för en slant….kisumisu skrev:
Tänkt själv också på dessa banor.
Killen som skulle kolla min lägenhet var en ung kille runt 18-20. Kändes det som.
Tänkte också att var det såna som inte fått ordentligt jobb eller gjorde det här som nån extraknäck till studier eller nåt.
Vi får nog aldrig svar på den här frågan. Men måste ha kostat enorma mängder att ha dessa kontrollanter runt om i Sverige. Pengar som man hade kunnat lägga på vettigare saker!
Eller vågar sig nån "pejlare" svara vad de var för pack som gick runt och störde folk som inte betalt?
Om det nu verkligen var så att allt var en bluff..
Mycket enkel matematik här = lista på adresser som inte betalar och sedan besökte man dessa.Z Zodde skrev:
Aldrig sett nån gå med nån med utrustning och många gånger plingade dom på dörren fast jag kanske låg och sov. Tv var ej igång.
Sedan skulle dom ha sett att jag haft tv igång ett datum när tv inte på riktigt har ens funnits i bostaden.
Det är vad de hävdade vara sin pejlutrustning, det och den påstådda tekniken bakom har all relevans i sammanhanget.Z Zodde skrev:
Antennen på din bild är fortfarande en vanlig spänningsmatad Yagi-antenn för kanal 5-11.
Apparaten ser mer ut som en spektrumanalysator, men bilden är för otydlig för att kunna utläsa något.
Vi diskuterar om tv pejling som fenomen var en bluff eller inteAnders Broman skrev:
INTE huruvida en flashad utrustning på TV var äkta eller inte
Se bild ovan för utrustning Tekniskt Museum claimar funkar för tv-pejling
Motsäger du Tekniskt Miseumd påstående
Se mitt svar ovan, eftersom pejlutrustningen var en bluff torde fenomenet TV-pejling också vara det.Z Zodde skrev:
Åtminstone för radiotjänst.
Z Zodde skrev:
Det har jag också redan svarat på.Z Zodde skrev:
Det var precis denna utrustning de visade på TV...
Nu lägger jag ner detta, du är inte mottaglig för argument.
Har du möjligen arbetat som "TV-pejlare"?
Eller trollar du bara?
P.s. frågorna är retoriska och du behöver inte svara. D.s.
Oavsett reklamen så vet jag att man kan pejla en tv (eller vilken radio som helst) mottagare.
Alla mottagare har inbyggd oscillator och den kan detekteras.
Det var över 40 år sedan jag byggde min 1:a spektrumscanner...det funkade då?
Alla mottagare har inbyggd oscillator och den kan detekteras.
Det var över 40 år sedan jag byggde min 1:a spektrumscanner...det funkade då?
Nja, gissar att denna verksamhet netto genererade fina intäkter. Precis som lapplisorna.kisumisu skrev:
Det som irriterade var den uppenbara brottspresumtionen. Karma-känslan var riktigt skön när de till slut klev för långt över gränsen och fick för sig att datorer var TV-apparater, vilket slutade med att de fick betala tillbaka mångmiljonbelopp, och vilket i princip var spiken i kistan för kontrollverksamheten.
När du påstår att Tekniska Museet ljuger …Anders Broman skrev:
När varenda en i hela Europa som varit med på denna konspiratoriska sensationen har hållit knäpp tyst i 40+ år …
När INGEN journalist, vare sig i Sverige eller utomlands har lyckats avslöja denna bluff…
Denna bluff som alla BH forums läsare nu blir serverad.
Nej, då är jag inte mottaglig för dina argument
Jag har hela livet blivit matad med fantastiska konspirations och manipulations teorier.
De har alltid haft det gemensamt att inga av dem var sanna.
PS De som sprider fake News har också alltid en tendens att dra upp oväsentligheter som motskribentens personliga egenskaper.
Hur fungerar det i flerfamiljshus alltså höghus? Där det finns flera tv som borde ge utslag.D Dilato skrev:
Detsamma har jag tänkt med mobilnät och spårande av mobil. Läste nånstans att mobilen kan "pejlas" med 4meters säkerhet dvs signalen kan ju spilla till och från grannen och ser man ens höjden?
Utanför ämnet nu, men intressant är det.