1 195 064 läst · 11 399 svar
1195k läst
11,4k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Korvautomaterna hade jag också missat. Men blev lite nyfiken och hittade bl.a. https://www.facebook.com/HusqvarnaMuseum/posts/ur-våra-samlingarvarmkorv-automatenhusqvarna-började-experimentera-med-mikrovågs/1548595865259150/jarlh skrev:
Angående alla olika automater som fanns i offentlig miljö förr så handlade det nog mycket om att butikerna helt enkelt hade reglerade öppettider: https://sv.wikipedia.org/wiki/Butiksstängningslagen
Vill minnas att de mer eller mindre var borta på 80-talet. Nu är de förvisso i viss mån tillbaka i t.ex. tunnelbanan. Man undrar ju dock vilka som handlar där med tanke på priserna.
Jag har för mig att den i Uppsala, ungefär 1988, såg betydligt modernare ut. Kanske var det en av de sista tillverkade?C cpalm skrev:Korvautomaterna hade jag också missat. Men blev lite nyfiken och hittade bl.a. [länk]
Angående alla olika automater som fanns i offentlig miljö förr så handlade det nog mycket om att butikerna helt enkelt hade reglerade öppettider: [länk]
Vill minnas att de mer eller mindre var borta på 80-talet. Nu är de förvisso i viss mån tillbaka i t.ex. tunnelbanan. Man undrar ju dock vilka som handlar där med tanke på priserna.
Fanns många av dom i min ungdom, men så kom det någon ( myndighet ) som tyckte att det var snuskigt och dom satte ett regelverk som inte kunde infrias. Hur är det då med nuvarande stånd som sätts upp, vid tävlingar av olika slag. Det grillas/kokas mat av olika slag och säljs dricka i massor på sådan ställen. Undrar om det inte är lika snuskigt för dom satte regelverket för gubben med låda på magen, Det fanns någon regel att den måste hänga på magen vid själva försäljningen, fick inte stå på en pall, när kunden tog emot en korv. Men härliga, glada och vänliga var dom, samt ett inslag i miljön som var varmt, inte bara för korven så.hsd skrev:
På hörnet av det som nu heter Olof Palmes gata/Drottninggatan runt 1972 så stog en gubbe med låda på flakmoppe. Jag var moppebud då & då fick man köpa på krita, sen åkte man till baksidan av Sheraton men budflakan & snodde backar med tomglas som pantades och dessa pengar gick bla till korvgubben.J jonaserik skrev:Fanns många av dom i min ungdom, men så kom det någon ( myndighet ) som tyckte att det var snuskigt och dom satte ett regelverk som inte kunde infrias. Hur är det då med nuvarande stånd som sätts upp, vid tävlingar av olika slag. Det grillas/kokas mat av olika slag och säljs dricka i massor på sådan ställen. Undrar om det inte är lika snuskigt för dom satte regelverket för gubben med låda på magen, Det fanns någon regel att den måste hänga på magen vid själva försäljningen, fick inte stå på en pall, när kunden tog emot en korv. Men härliga, glada och vänliga var dom, samt ett inslag i miljön som var varmt, inte bara för korven så.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 433 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 433 inlägg
Fördelen med lådan var att han var tvungen att pausa då och då efters6det inte gick i så mycket i lådan, dagens tillfälliga vagnar står ofta en heldag utan pauserJ jonaserik skrev:Fanns många av dom i min ungdom, men så kom det någon ( myndighet ) som tyckte att det var snuskigt och dom satte ett regelverk som inte kunde infrias. Hur är det då med nuvarande stånd som sätts upp, vid tävlingar av olika slag. Det grillas/kokas mat av olika slag och säljs dricka i massor på sådan ställen. Undrar om det inte är lika snuskigt för dom satte regelverket för gubben med låda på magen, Det fanns någon regel att den måste hänga på magen vid själva försäljningen, fick inte stå på en pall, när kunden tog emot en korv. Men härliga, glada och vänliga var dom, samt ett inslag i miljön som var varmt, inte bara för korven så.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 503 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 503 inlägg
Min väninna köpte en "stödkorv" (missat lunch, långt till middag) häromveckan, från en korvkiosk nånstans i närheten av Gröna Lund (jag rör mig sällan där så vet inte om det finns fler) - det blev en Chorizo med bröd och efter hennes utsago så började hon känna som bubbligt i mellangärdet efter en timme. Och ja, vi skulle ha träffats dagen efter men hon fick avboka för att hon kr**its hela natten, spenderade även kommande dygn mest på toaletten.J jonaserik skrev:Fanns många av dom i min ungdom, men så kom det någon ( myndighet ) som tyckte att det var snuskigt och dom satte ett regelverk som inte kunde infrias. Hur är det då med nuvarande stånd som sätts upp, vid tävlingar av olika slag. Det grillas/kokas mat av olika slag och säljs dricka i massor på sådan ställen. Undrar om det inte är lika snuskigt för dom satte regelverket för gubben med låda på magen, Det fanns någon regel att den måste hänga på magen vid själva försäljningen, fick inte stå på en pall, när kunden tog emot en korv. Men härliga, glada och vänliga var dom, samt ett inslag i miljön som var varmt, inte bara för korven så.
Så vetesjutton om de där korvgubbarna med låda på magen sålde mat som var mer otjänlig än den som vissa korvkiosker säljer idag.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 433 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 433 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Varför finns tangenten noll till höger om nio och inte till vänster om tangenten ett? Denna fråga väckte ett minne.
1873 kom världens första skrivmaskin, Remington 1, som bara hade stora bokstäver, siffrorna 2-9 och några specialtecken. Noll skrev man med O och 1 med stort I.
1878 kom Remington 2 som klarade av stora och små bokstäver, men först 1920 kom siffran noll och den placerades till höger om nio då det såg konstigt ut med 02345.... Ettan fanns fortfarande inte.
Sent på 40-talet kom förslag om att introducera siffran ett, och under 1950-talet blev det vanligt med skrivmaskiner som hade siffran ett. Tänk på att en skrivmaskin är ett mekaniskt underverk och varje nytt tecken ökade kostnaden.
Allt detta var före min tid, men här kommer detaljer som jag glömt, men nu minns igen. 🙂
Utropstecken infördes först på 70-talet!!! Samtidigt fanns det gott om gamla skrivmaskiner som saknade tecknet och jag har glömt att man skrev apostrof och därefter punkt som tillsammans bildade tecknet .' -> !
Samma gällde för + som skapades med hjälp av - och I, eller = som bestod av - och _.
Baksteg användes till en början (närmare 100 år?) endast för att få till dessa specialtecken. Det var långt senare som raderingsfunktionen infördes i samband med att raderbandet kom på skrivmaskiner och man kunde backa och skriva över det felaktiga tecknet med vit färg, och därefter rätt tecken med svart. (Eller för de sista skrivmaskinerna, lyfta bort den svarta plasten som stansats på papperet).
På datorer är funktionen återigen annorlunda och förklarar varför det finns två snarlika tangenter; radera (delete) och baksteg. Man har helt enkelt flyttat med alla tangenter från skrivmaskinen även om de inte genomför exakt samma funktion. Men inte alltid, t ex saknar Apples datorer Del-tangenten då den anses överflödig.
1873 kom världens första skrivmaskin, Remington 1, som bara hade stora bokstäver, siffrorna 2-9 och några specialtecken. Noll skrev man med O och 1 med stort I.
1878 kom Remington 2 som klarade av stora och små bokstäver, men först 1920 kom siffran noll och den placerades till höger om nio då det såg konstigt ut med 02345.... Ettan fanns fortfarande inte.
Sent på 40-talet kom förslag om att introducera siffran ett, och under 1950-talet blev det vanligt med skrivmaskiner som hade siffran ett. Tänk på att en skrivmaskin är ett mekaniskt underverk och varje nytt tecken ökade kostnaden.
Allt detta var före min tid, men här kommer detaljer som jag glömt, men nu minns igen. 🙂
Utropstecken infördes först på 70-talet!!! Samtidigt fanns det gott om gamla skrivmaskiner som saknade tecknet och jag har glömt att man skrev apostrof och därefter punkt som tillsammans bildade tecknet .' -> !
Samma gällde för + som skapades med hjälp av - och I, eller = som bestod av - och _.
Baksteg användes till en början (närmare 100 år?) endast för att få till dessa specialtecken. Det var långt senare som raderingsfunktionen infördes i samband med att raderbandet kom på skrivmaskiner och man kunde backa och skriva över det felaktiga tecknet med vit färg, och därefter rätt tecken med svart. (Eller för de sista skrivmaskinerna, lyfta bort den svarta plasten som stansats på papperet).
På datorer är funktionen återigen annorlunda och förklarar varför det finns två snarlika tangenter; radera (delete) och baksteg. Man har helt enkelt flyttat med alla tangenter från skrivmaskinen även om de inte genomför exakt samma funktion. Men inte alltid, t ex saknar Apples datorer Del-tangenten då den anses överflödig.
Fast dom skiljer sig ju åt en hel del, funktionsmässigt. Delete raderar bokstaven efter markören, backspace raderar bokstaven före markören 🙂Jonas Persson skrev:
Som programmerare känns det som jag använder delete-knappen mer ofta än backspace. Blir mer naturligt när man stegar sig igenom text med pilarna 😛
Man kan ju dessutom inte radera t ex filer med backspace(på winblows iaf).
Vid vanlig skrift(som denna) är det dock backspace som gäller 🙃
Att apple saknar delete är föga förvånande... Dom ska ju alltid vara lite.... "speciella"..........
Men det finns ju gott om vanliga PC tangentbord som också saknar del, home, end-knappar(och pilknappar!) också... När jag köpte mitt 75% var jag super-noga att välja ett som hade riktiga pilar, delete och home/end knappar. Fick dock ändå flytta om det lite, då delete var placerad ovanför backspace, vilket är tämligen meningslöst imo. Den ska vara nära pilarna - annars kan den likagärna skippas! Måste dock medge att jag fortfarande saknar numpad-sektionen lite 😅