Insåg idag att jag glömt att ta bort skyddsplasten ifrån displayen på min DVD-R125 spelare ifrån 2005…den har inte varit inkopplad sedan 2011, men ändå😉
Samsung DVD-spelare DVD-R125 från 2005, med en fjärrkontroll ovanpå, displayen fortfarande täckt med skyddsplast.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man raderar tecknet under markören med 'x'. Allt annat är fel.
Väldigt, väldigt länge sedan jag uppgraderade till Emacs och aldrig såg tillbaka...

• Gilla
jarlh och 3 till
  • Laddar…
Mel: Trad. "Rullan går"
Text 1/9 -92 av Ingemar Ragnemalm

Emacs är en stor koloss.
Tugga på, tugga på.
Verkar aldrig komma loss.
Tugga på, tugga på.
För att flytta på ett tecken
går två gig i garbage-säcken.
Ner i skärmens undre rand (*)
står: garbage collecting, done!

Väntar på'n till min pension.
Tugga på, tugga på.
Emacs gör en Sparcstation
Tugga på, tugga på.
snabb som en ABC-80.
Högprestanda blir så smått i
Emacs, den ser säkert till
ingen dödtid blir förspilld!

Emacs skriven är i Lisp.
Tugga på, tugga på.
Inget rimmar alls på Lisp.
Tugga på, tugga på.
Om du in i kärnan trevar
finn en gnu som motorn vevar.
Den drar Emacs runt för hand!
Klart att det går trögt ibland!

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Text 1/9 -92 av Ingemar Ragnemalm
Hoppas den gode Ingemar uppgraderat sitt järn på ISY sedan 1992.

Alfredo Alfredo skrev:
Hoppas den gode Ingemar uppgraderat sitt järn på ISY sedan 1992.
Ja, han kör UltraSparc nu men är lika missnöjd.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
emacs-knapparna är nog den första 'vettiga' editorn jag lärde mig - dock inte äkta emacs utan strippade derivat på CP/M som kallades 'mince' och sedan Jove på ABC1600 - de var nog inte riktigt så slöa som klagovisan innan indikerar

och jag använder fortfarande emacs och är bland det första som installeras in i en ny/ominstallerad dator.

Va faan. Jag ska börja hänga på Familjeliv istället. Där kör alla vi (inte nån fånig vim där man kan flytta markören i insert-läge och andra oväsentliga nymodigheter).

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Där kör alla vi
Hur vet du det? 🤔 Är du en sån där fluktare? 😉

Det märks på kvaliteten på inläggen.

• Haha
Testarn
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
30+ centimeter hårdplast, ibland genomskinlig men ofta grön eller blå.

Vad tänker jag på då?

Gav bort en i söndags.
Får vi någon upplösning på detta?

'vi' är ett jäkla straff att hamna i, vet hur man tar sig ur denna och rudimentär editering och undviker den som pesten - dock är det en editor som fins som standard i alla unix-dialekter sedan urminnes tider och det händer (i bl.a olika embeddedmiljöer med linux eller annan *ix) att det inte fins något annat att köra när någon textfil måste editeras...

det är ungefär lika mycket straff som när man var tvungen att använda edlin i DOS på sin tid...

Man skall dock komma ihåg att dessa är av i sin tid och kodstorleken på deras binärer kunde räknas i låg antal kbyte storlek, till skillnad mot emacs...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
'vi' är ett jäkla straff att hamna i, vet hur man tar sig ur denna och rudimentär editering och undviker den som pesten - dock är det en editor som fins som standard i alla unix-dialekter sedan urminnes tider och det händer (i bl.a olika embeddedmiljöer med linux eller annan *ix) att det inte fins något annat att köra när någon textfil måste editeras...

det är ungefär lika mycket straff som när man var tvungen att använda edlin i DOS på sin tid...

Man skall dock komma ihåg att dessa är av i sin tid och kodstorleken på deras binärer kunde räknas i låg antal kbyte storlek, till skillnad mot emacs...
Det finns ju till och med två sätt att ta sig ur, 'ZZ' och ':q'. Hur svårt ska det vara? 😉
Men jag som jobbar med data hela dagarna använder i princip bara vi(m). Finns inget snabbare om man t ex ska ändra samma siffror på 20 ställen i en konfiggfil.
Modernare varianter med automatisk indentering och syntax-highlighting är minst lika bra som vilken annan editor som helst. Plus att det går att anpassa i princip allt, skapa macron och installera tredjepartstillägg.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Det finns ju till och med två sätt att ta sig ur, 'ZZ' och ':q'. Hur svårt ska det vara? 😉
Men jag som jobbar med data hela dagarna använder i princip bara vi(m). Finns inget snabbare om man t ex ska ändra samma siffror på 20 ställen i en konfiggfil.
Modernare varianter med automatisk indentering och syntax-highlighting är minst lika bra som vilken annan editor som helst. Plus att det går att anpassa i princip allt, skapa macron och installera tredjepartstillägg.
Det är väl just det här som är skillnaden på de som inte gillar 'vi' och de som tycker att den är bra.
Om man "måste" använda 'vi' för en enstaka filändring var tredje till femte år så blir det svårt och bökigt, men använder man den dagligen och har lärt sig de vanligaste kommandona och gör samma saker om och om igen så är den grym.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Maria T
P PappasHammare skrev:
Får vi någon upplösning på detta?
Självklart, inte meningen att hålla alla på halster men jag hade ju hoppas att åtminstone någon hade gissat 😉

Två genomskinliga linjaler, en grön och en blå, ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Självklart, inte meningen att hålla alla på halster men jag hade ju hoppas att åtminstone någon hade gissat 😉

[bild]
Tveksam till att jag någonsin sett en sån. I min värld var de av trä för att senare övergå till klar plast.

Oavsett modell, hade de bråkiga i klassen mindre väl fungerande linjaler då det blivit hack i kanten av allt svärdsfäktande.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.