Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tveksam till att jag någonsin sett en sån. I min värld var de av trä för att senare övergå till klar plast.

Oavsett modell, hade de bråkiga i klassen mindre väl fungerande linjaler då det blivit hack i kanten av allt svärdsfäktande.
Gav bort min i klarplast i tisdags, då hade jag dekorerat den med att rött snöre och knutit en rosett.

Vi hade både trä- och plastlinjaler i skolan (70-tal) men de av plast regerade eftersom de hade spänsten nog att användas som katapult att skjuta suddgummin med.

Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Gav bort min i klarplast i tisdags, då hade jag dekorerat den med att rött snöre och knutit en rosett.

Vi hade både trä- och plastlinjaler i skolan (70-tal) men de av plast regerade eftersom de hade spänsten nog att användas som katapult att skjuta suddgummin med.
Eller göra vad Douglas Adams kallade en thrupp. Håll linjalen över bordskanten, böj den nedåt och släpp, dra sedan in den över bordet och tonhöjden går upp.
Text som beskriver "thrupp" från boken "The Meaning of Liff": att hålla en linjal på ett skrivbord så att den vibrerar och ger ljud.
Från boken, The meaning of liff.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
Självklart, inte meningen att hålla alla på halster men jag hade ju hoppas att åtminstone någon hade gissat 😉

[bild]
Men inte är de bortglömda väl? Okej visst, man använder kanske de inte lika ofta nu då mycket ritas i datorprogram.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L
X xxargs skrev:
att använda edlin i DOS på sin tid.
Ohh, nu blev det riktigt ontopic.
Edlin hade jag totalt glömt bort att det funnits, men nu fick jag ett lätt smärtsamt minne av det. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/EDLIN

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C
X xxargs skrev:
'vi' är ett jäkla straff att hamna i
Se upp här nu... Vissa anser att förmågan att använda bl.a. vi är ett bra mått på intelligenskvot. 😀

Jag är inkörd på emacs och dess derivat - så du får gärna kalla mig inte fullt så intelligent ;-)

Men skall man vara ärlig så är det också bara en liten grunduppsättning knappkommandon som används och i-search och replace-string är nog det som används mest i funktioner förutom de vanliga styrande knapparna.

Var man tvungen att köra 'vi' dagligen så skulle det förmodligen gå lika fort att göra samma saker som med emacs efter en tids svärande och muttrande.

---

När det gällde edlin så har jag för mig att det fans en ännu hemskare radeditor i tidig DOS - var det inte 'ed' - typ detta man använde för att editera en exefil eller vad det nu var för hemskt för att få in en diskstorlek på en ny disk som inte stöddes i BIOS (nu pratar vi tiden vid ST506-hårdiskar och CHS-adresser och en 20 MB stor hårddisk var 'enormt stor').

Kastruller med platt lock och nedsänkt knopp som inte blir varm. Perfekta att ställa uppepå varandra när man gjorde mycket mat, som till jul. Nu har alla kastruller handtag och lock som gör det omöjligt.
Gamla kastruller med platta lock och nedsänkt knopp på en spis, perfekta för att stapla vid matlagning som under julen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pen och 15 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vissa anser att förmågan att använda bl.a. vi är ett bra mått på intelligenskvot.
Vilket tecken tänker du dig på riktningskoefficienten?

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Kastruller med platt lock och nedsänkt knopp som inte blir varm. Perfekta att ställa uppepå varandra när man gjorde mycket mat, som till jul. Nu har alla kastruller handtag och lock som gör det omöjligt.
[bild]
Barndomsminnen... Men vi har såna här, går att stapla om man vill.

Kökskärl i rostfritt stål med röda lock, en häller vatten; stapelbara, moderna design.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Barndomsminnen... Men vi har såna här, går att stapla om man vill.

[bild]
Jättefina lock 👍😊men funkar kanske inte lika bra när det ska varmhållas på spisen 🤔
Idag finns det visserligen värmeplattor att köpa men gillar de äldres kunskap att använda det som redan finns.

Maria T
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Har två såna ärvda kastruller, riktiga trotjänare. Har dock aldrig tänkt på det smarta med nedsänkt knopp förrän nu 🙈

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Hur många har druckit vatten ur en sån här hos sina mor- och farföräldrar?
Hos min mormor hängde den vid diskbänken, för man fick inte ta ett glas om man bara skulle ha lite vatten.
En röd plastskopa med långt handtag och etikett som säger "plast med 3 års garanti". Används traditionellt för att dricka vatten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 16 till
  • Laddar…
hsd
Lill72 Lill72 skrev:
Hos min mormor hängde den vid diskbänken, för man fick inte ta ett glas om man bara skulle ha lite vatten.
[bild]

Dessa är jättebra , finns en sådan i stugan

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Farmor hade också en skopa vid diskbänken, eller vasken som hon sa, fast det var en sån här i emaljerad plåt.
Emaljerad plåtskopa med långt grönt handtag, föreställer en skopa liknande den farmor hade vid sin diskbänk.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Plastvarianten hade päronen två, en gul och en röd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.