1 169 086 läst · 11 254 svar
1169k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Gav bort min i klarplast i tisdags, då hade jag dekorerat den med att rött snöre och knutit en rosett.Jonas Persson skrev:
Vi hade både trä- och plastlinjaler i skolan (70-tal) men de av plast regerade eftersom de hade spänsten nog att användas som katapult att skjuta suddgummin med.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 046 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 046 inlägg
Ohh, nu blev det riktigt ontopic.X xxargs skrev:
Edlin hade jag totalt glömt bort att det funnits, men nu fick jag ett lätt smärtsamt minne av det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/EDLIN
Jag är inkörd på emacs och dess derivat - så du får gärna kalla mig inte fullt så intelligent ;-)
Men skall man vara ärlig så är det också bara en liten grunduppsättning knappkommandon som används och i-search och replace-string är nog det som används mest i funktioner förutom de vanliga styrande knapparna.
Var man tvungen att köra 'vi' dagligen så skulle det förmodligen gå lika fort att göra samma saker som med emacs efter en tids svärande och muttrande.
---
När det gällde edlin så har jag för mig att det fans en ännu hemskare radeditor i tidig DOS - var det inte 'ed' - typ detta man använde för att editera en exefil eller vad det nu var för hemskt för att få in en diskstorlek på en ny disk som inte stöddes i BIOS (nu pratar vi tiden vid ST506-hårdiskar och CHS-adresser och en 20 MB stor hårddisk var 'enormt stor').
Men skall man vara ärlig så är det också bara en liten grunduppsättning knappkommandon som används och i-search och replace-string är nog det som används mest i funktioner förutom de vanliga styrande knapparna.
Var man tvungen att köra 'vi' dagligen så skulle det förmodligen gå lika fort att göra samma saker som med emacs efter en tids svärande och muttrande.
---
När det gällde edlin så har jag för mig att det fans en ännu hemskare radeditor i tidig DOS - var det inte 'ed' - typ detta man använde för att editera en exefil eller vad det nu var för hemskt för att få in en diskstorlek på en ny disk som inte stöddes i BIOS (nu pratar vi tiden vid ST506-hårdiskar och CHS-adresser och en 20 MB stor hårddisk var 'enormt stor').
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Har två såna ärvda kastruller, riktiga trotjänare. Har dock aldrig tänkt på det smarta med nedsänkt knopp förrän nu 🙈Lill72 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 406 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 406 inlägg
Plastvarianten hade päronen två, en gul och en röd.