December 2023.
Tallrik med kokt tupp i currysås, ris och morötter på ett bord. I bakgrunden en glasskål med mer kött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kokt tupp i currysås (den jäkeln blev aggressiv mot barnen).

Han blev väl lite mer än året gammal.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
De som gick grundskolan på 70-talet kanske kommer ihåg:

[bild]
Språklektionernas eviga spolande. Åh visst ja! Det osynkade ljudet till undervisningsfilmen! 🤣
Användes även som föreläsningljud till slideshows. Alltid kul när nån blandat några bilder i smyg. Eller ännu bättre, stoppat in några privata 👌
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
hsd
M Myckling skrev:
De som gick grundskolan på 70-talet kanske kommer ihåg:

[bild]
Transport låsningen sitter fortfarande kvar
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Jag satt just och tryckte en stund på hemlighuset och kom att tänka på att det förr i tiden fanns toalettrullar och hushållsrullar att köpa i enpack, vackert inslagna i papper. Edet var ett vanligt fabrikat.

Mina föräldrar tyckte att det var oekonomiskt att köpa ett antal enpack, så de började köpa storpack (kanske 72 rullar i varje bal). Då blev de istället tvungna att köpa en lagerhylla till källarförrådet att förvara balen på - så det blev ju en viss investeringskostnad. Det här var kanske i mitten på 1970-talet.

Det fanns också ett fabrikat Katrin för toa- och hushållspapper. Jag hade en arbetskamrat som stavade sitt namn Chatrine - för hon ville inte heta samma som ett toalettpapper!

Edet toalettpappersrulle inpackad i papper, med en blå logotyp och texten "kräpp" på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag minns från en tågresa för ett tag sedan. Ett pappa med en väldigt frågvis unge (son, kanske 5 - 6 år) satt i närheten. Sonen ställde den spännande frågan:

"Pappa, när börjar Förr i tiden?". Det är väl fortfarande ingen som har lyckats svara på den frågan.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Jag satt just och tryckte en stund på hemlighuset och kom att tänka på att det förr i tiden fanns toalettrullar och hushållsrullar att köpa i enpack, vackert inslagna i papper. Edet var ett vanligt fabrikat.

Mina föräldrar tyckte att det var oekonomiskt att köpa ett antal enpack, så de började köpa storpack (kanske 72 rullar i varje bal). Då blev de istället tvungna att köpa en lagerhylla till källarförrådet att förvara balen på - så det blev ju en viss investeringskostnad. Det här var kanske i mitten på 1970-talet.

Det fanns också ett fabrikat Katrin för toa- och hushållspapper. Jag hade en arbetskamrat som stavade sitt namn Chatrine - för hon ville inte heta samma som ett toalettpapper!

[bild]
Den fanns fortfarande på lokala ICAn iaf. i början på 2000-talet och ännu längre på mackarna. Jag hade kunnat köpa den för att tex. ha i bilen eller packning för resa iomd. dess förpackning
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
I korthet så går värphönsen nu till en fabrik som gör en pasta som sedan används som bränsle
Bränsle? Jag var helt övertygad om den gick till chicken McNuggets 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Jag minns från en tågresa för ett tag sedan. Ett pappa med en väldigt frågvis unge (son, kanske 5 - 6 år) satt i närheten. Sonen ställde den spännande frågan:

"Pappa, när börjar Förr i tiden?". Det är väl fortfarande ingen som har lyckats svara på den frågan.
Ja, helt i klass med "När är nu?" ;)
 
  • Gilla
Hetlund
  • Laddar…
Maria T
Lång, upplyst skolkorridor med stängda dörrar och fönster längs väggarna, reflektioner syns på vänster sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person går uppför trappa vid Klastorpsskolan på hösten, omgiven av träd med gyllene löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade vägen förbi min lågstadieskola, Klastorpsskolan, idag. Den långa korridoren ser likadan ut men på gården har de tagit bort alla nyponbuskar, kanske var ett tillhåll för råttor.
Säkert 25 år sen jag gick där senast och mer än 50 år sen jag började klass 1 där.

Har aldrig glömt bort den skolan, men lagt den i nån minnesbank, långt in och högt upp.
 
Hm, mitt lågstadie har klappat igen och ser numera ut som ett "spökhus"... rätt tragiskt egentligen... Mellanstadiet har blivit förskola och ser mer ut som ett fängelse än en skola(låsta grinder och höga stängsel överallt, fanns inge sånt på min tid, ens på min förskola!), högstadie-skolan har blivit skola klass 1-9.... Det måste vara skoj..... 🤔 Det var nog trångt där med bara 7-9 på min tid...
 
Både min förskola och grundskola var byggda på 70-talet.
Båda är rivna på grund av att de den dåliga konstruktionen.

Nu vill kommunen flytta vårt ena barn till en samtida förskola som kommunen själv dömt ut 💩
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.