Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Gamla-gamla modellen på mynttelefon.
Kommer jag ihåg rätt att det var tioöringar de tog?
Jag minns i alla fall att på vissa apparater fick man kopplingston och kunde ringa om man tryckte klykan hårt uppåt.

/Höghus

[bild]
Now we talking ...
Kommer ni ihåg att jag tidigare i tråden höll på och skrev något om en lite mindre och något enklare modell av mynttelefon, som kunde hittas inne på olika ställen där telefonen nog mer kunde ses som en tjänst till kunderna.
Jag undrar om det faktiskt inte var just den här modellen. Och syftet var aldrig att ringa långa rikssamtal, så den tog bara 10-öringar och/eller 25-öringar. Man kunde ringa efter en taxi, eller en vän och bestämma träff, eller ringa hem och fråga om man skulle köpa det här, eller inte, eller vilken färg osv.

En vän till mig hade fått tag i en sådan här och satt upp på väggen hemma, så hos han fick man betala för att låna telefonen (om man inte gick och ringde från den andra vanliga telefonen, men det var ju en rätt kul grej, så ibland fick det skramla ner ett par tioöringar (om jag inte minns fel så var denna endast för tioöringar och krävde två))

• Gilla
4774
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Minns ni att det en gång i tiden någon slags grej man hade runt armleden som visade tiden?
Jag hade nästan glömt tiden när den bara visade tiden.
Men så har jag haft denna i 9 år också.

• En svart Garmin-klocka på en handled som visar tiden 9:49 och dagens datum, fredag den 21, med en bakgrund av träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Som jag saknat den🤗 50 år senare dök den upp i en låda. Lego grävmaskin, gul med svart arm och röda hjul, återfunnen efter 50 år.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
whak och 16 till
  • Laddar…
galento
Man kommer ihåg de digitala armbandsuren med röda siffror när de kom.
Använder själv en Seiko SQ100 sen några decennier .

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Har inte haft något armbandsurs sedan 90-talet, så definitivt bortglömt.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
galento
Såg på tv för en stund sen att fler väljer s.k dumtelefon igen för att slippa internet och att vara uppkopplad hela tiden. En forskare menade att det inte var bra för psyket att ha denna stress.

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Vad är TV? 😉

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Såg på tv för en stund sen att fler väljer s.k dumtelefon igen för att slippa internet och att vara uppkopplad hela tiden. En forskare menade att det inte var bra för psyket att ha denna stress.
Jag tror mer att vi behöver lära oss hantera den bättre, man måste inte få notiser om allt.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
galento
Ja , har inte fb och andra sociala medier själv men har faktiskt laddat upp en gammal flip telefon. Telia svarade att man inte kan ha två tlf med samma nr så kontantkort är väl lösningen.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vem behöver sociala medier när man har Byggahus? 🤔🙄

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 14 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Är en beteendefråga, vi är olika på den punkten och också lite kunskap.
Jag har inga aviseringar aktiverade, den enda signal är om någon ringer.
Och så finns funktioner som är måste, men har inget med "internetsurfande" att göra. Så jag har väl "mognat" med mobil och har ett beteende som inte blir stressat.
Nu lite förmiddagskaffe efter 2 timmar vid vedklyven, den är inte uppkopplad ännu.😉 Men gav mig oro när den plötsligt vägrade gå framåt, men motor av/på löste problemet.👍
Men nu får det bli en timma till sedan bra för dagen.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
galento
Dett går nog ganska bra här också , har ofta mobilen liggande inne om man grejar ute. Även avstängd ibland. Men en mindre mobil kan ju vara mer praktiskt i skogen och andra ställen.

galento galento skrev:
Dett går nog ganska bra här också , har ofta mobilen liggande inne om man grejar ute. Även avstängd ibland. Men en mindre mobil kan ju vara mer praktiskt i skogen och andra ställen.
Åter, blev två timmar men slut för dagen. Hade glömt fikaraster med "prat" men lite skrivande på Byggahus blir det ett substitut.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Det har varit lite för varmt idag, jag sitter i friggeboden och jobbar och på eftermiddagen är det bastuliknande temperatur. För att svalka mig gick jag in i stora huset och besökte det svalaste rummet - badrummet. Men att i svettiga byxor sitta på ett plastock blir rätt snart obekvämt Så jag funderade på en lösning och kom då att tänka på 70-talets överdrag till toalocket!

Att hitta bild på det var inte enkellt, men efter lite sökande hittades:

Överdrag för toalettlock i rosa flanell med snäckskal-mönster, matchande badrums- och toalettmatta.
Skapa konto

Finns faktiskt att beställa: https://fyndiq.se/produkt/3-st-i-sa...arod-toalettmatta-i-flanell-8dcc44c549d74a34/

(Men min fru vägrar låta mig köpa det.)

https://images.fyndiq.se/images/f_a...de-snackskal-i-rosarod-toalettmatta-i-flanell

• Gilla
  • Wow
  • Haha
4774 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
galento galento skrev:
Ja , har inte fb och andra sociala medier själv men har faktiskt laddat upp en gammal flip telefon. Telia svarade att man inte kan ha två tlf med samma nr så kontantkort är väl lösningen.
2G och 3G ska väl läggas ner snart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.