engs
H hhallen skrev:
När ett tåg precis skulle till att avgå från en station brukade det ropas ut i stationens högtalarsystem: "Resande med [tågnummer] till [destination], tag plats, stäng alla dörrar och grindar!".
Eller när konduktören ropade efter Nyponstina! Efter varje station tåget stannat vid. Undrar om de någonsin hittade Nyponstina? 🙄

(Typ 20 år sen jag åkt annat än ånglokståg numera så de kanske ropar fortfarande, men tror inte det).
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fanns det någonsin någon "stämpelklocka"?
Som jag minns det kom det aldrig någon sådan lösning i Stockholm, utan det var manuell stämpling som gällde.
Jäklar, bra fråga! Jag inbillar mig att det fanns på exempelvis glest nyttjade pendeltågshållplatser, men det kan vara en sammanblandning med liknande system i andra städer.

När jag var barn undrar jag om det inte rent av var konduktörer på exempelvis pendeltågen bortom Västerhaninge, men nog måste det funnits en tid med självbetjäning innan snobbremsorna försvann, eller?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Ja, jag städar ... tömmer och går igenom gamla lådor
Om jag minns rätt var det zonindelning och jag protesterade flera gånger vid stämpling. Skulle man åka t-bana från en förort till en annan ville de stämpla 3 kuponger. Fast start och stopp båda låg utanför city-zonen.

/Höghus
 
Ville du betala fyra klipp då du passerade två zongränser, eller?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ville du betala fyra klipp då du passerade två zongränser, eller?
Nä, jag tyckte det räckte med två eftersom jag inte skulle till city.

/Höghus
 
C
Höghus Höghus skrev:
Nä, jag tyckte det räckte med två eftersom jag inte skulle till city.
Ha ha, nä den gubben gick inte. Värsta var tvärbanan där station Essingen är ensam hållplats i zon 1 så man i värsta fall blev snuvad på fyra kuponger för att åka två stationer (Alvik - Gröndal).

Men en gång i tiden var det en jäkla massa zoner. Tror man som mest kunde åka på åtta kuponger för en resa. Men om jag minns rätt fick man då åka i två timmar som plåster på såren. 😲
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Minns jag rätt var det svårt att komma upp i mer än fem zoner (alltså sex klipp), men att det ändå kunde vara effektivt att be dem stämpla åtta då man då som sagt fick en biljett som man hann åka tur och retur på. Tror det var minst tre timmar på en sån.

”Det är redan stämplat” är för övrigt ett uttryck jag misstänker gått ur tiden sen länge, men som var frekvent i min barndom om man bytte buss eller från buss till tub.
 
C
Osökt kommer man ju då in på SL-flationen. Helt i en klass i för sig.

Från 50-kortet på 70-talet:
SL-färdbevis från oktober 1972 med foto av en man, periodmärke, personnummer, namn och adress. Kortet kostade 50 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till dagens 1 020-kort... 😱

Över 6% om året...
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fanns det någonsin någon "stämpelklocka"?
Som jag minns det kom det aldrig någon sådan lösning i Stockholm, utan det var manuell stämpling som gällde.
Jo då det fanns.
Ett ställe som dyker upp direkt i mitt minne är norra änden av Gubbängens t-banestation men vill minnas att det fanns på fler ställen.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Och till sist, de underbara karafferna med jolmigt, avslaget vatten, och de tillhörande små muggarna av vaxat, vikt papper.
Många nya livsformer torde ha utvecklats i dessa amöbaodlingar. Sannolikt avvecklades karafferna för att Sverige skulle uppfylla internationella konventioner mot biologiska stridsmedel.
 
  • Haha
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, nä den gubben gick inte. Värsta var tvärbanan där station Essingen är ensam hållplats i zon 1 så man i värsta fall blev snuvad på fyra kuponger för att åka två stationer (Alvik - Gröndal).

Men en gång i tiden var det en jäkla massa zoner. Tror man som mest kunde åka på åtta kuponger för en resa. Men om jag minns rätt fick man då åka i två timmar som plåster på såren. 😲
Jag blev grinig eftersom jag aldrig åkte över någon zongräns. T-banan till Islandstorget och byte till buss till Sumpan. Spärrvakten förutsatte att jag skulle åka t-bana hela vägen via city. Slutade med att jag sade att jag bara skulle till Islandstorget vid stämplingen.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Slutade med att jag sade att jag bara skulle till Islandstorget vid stämplingen.
En klassiker. Själv sa jag alltid Hötorget. Funkade utmärkt – utom vid Hötorget.
 
Små kalendrar i troligen aluminium man klämde fast på armbandet till klockan. De delades ut som reklam på någon bensinmack, minns ej vilken.
Jag försökte hitta en bild men lyckades inte.

/Höghus
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Små kalendrar i troligen aluminium man klämde fast på armbandet till klockan. De delades ut som reklam på någon bensinmack, minns ej vilken.
Jag försökte hitta en bild men lyckades inte.

/Höghus
Det hade jag velat se, inget jag känner igen. Ska söka på det, intressant.
 
hsd
Ja det var en alubit med kalender och 4 flärpar som man vek ner under armbandet , det var bensinmackarna som delade ut sådana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.