R Robin Lindberg skrev:
Hur gjorde man med noll?
Det står ju på raden innan. Man slog en gång på klykan. Alla växlar i Sverige hade samma pulsvals-system, en puls mer än siffran på nummerskivan. Så att slå nollan gav en puls. Ettan gav två osv.

Detta var dock långtifrån någon standard. Det var olika i olika länder, och också olika var nollan låg. I Sverige var den först, men i USA t ex så var nollan sist på nummerskivan.

Och i Norge, naturligtvis, så skiljde det beroende på om man var i Oslo eller på andra ställen. De hade nämligen olika växlar med olika pulsvals-system pga olika tillverkare (men jag tror det bara var två olika). Så man kunde inte smuggla med sig en telefon ner till västlandet exv. Då stämde inte nummerskivan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Små kalendrar i troligen aluminium man klämde fast på armbandet till klockan. De delades ut som reklam på någon bensinmack, minns ej vilken.
Jag försökte hitta en bild men lyckades inte.

/Höghus
Hittade en bild, det verkar fortfarande finnas en marknad i USA.

/Höghus

https://lunareplicas.com/products/2024-h-style-wrist-calendar-set

Armbandsklocka med månadsvis handledskalenderkort för 2024 utlagda på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Busis66 och 12 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
När adressen till alla "hemsidor" började med www
Så härligt att folk slutat säga WWW också, speciellt på engelska som tar sådan tid
 
T Tovan skrev:
Det fanns då ett tryckeri utanför Göteborg som med 30-40 man i princip bara tryckte telefonkataloger
Elanders i Kungsbacka, jag levererade optiska skivminnen med växlare till dom nån gång runt y2k..vilket också är något man glömt bort fanns 😃
 
Tror dom finns kvar, Elanders, vi har visitkort som är tryckt hos dom.
 
Kuslake Kuslake skrev:
vi har visitkort
Värt en egen tanke i tråden bara det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det står ju på raden innan. Man slog en gång på klykan. Alla växlar i Sverige hade samma pulsvals-system, en puls mer än siffran på nummerskivan. Så att slå nollan gav en puls. Ettan gav två osv.

Detta var dock långtifrån någon standard. Det var olika i olika länder, och också olika var nollan låg. I Sverige var den först, men i USA t ex så var nollan sist på nummerskivan.

Och i Norge, naturligtvis, så skiljde det beroende på om man var i Oslo eller på andra ställen. De hade nämligen olika växlar med olika pulsvals-system pga olika tillverkare (men jag tror det bara var två olika). Så man kunde inte smuggla med sig en telefon ner till västlandet exv. Då stämde inte nummerskivan.
Ah! Missade att läsa inlägget han svarade på! Tack
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Värt en egen tanke i tråden bara det.
Våra visitkort drogs in i samband med pandemin nån gång.. det har jag inte glömt... 🙂
 
Gamla-gamla modellen på mynttelefon.
Kommer jag ihåg rätt att det var tioöringar de tog?
Jag minns i alla fall att på vissa apparater fick man kopplingston och kunde ringa om man tryckte klykan hårt uppåt.

/Höghus

Gammal mynttelefon med snurrskiva i grön metall, rött handtag på myntinkastet och svart telefonlur placerad på klykstället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Gamla-gamla modellen på mynttelefon.
Kommer jag ihåg rätt att det var tioöringar de tog?
Jag minns i alla fall att på vissa apparater fick man kopplingston och kunde ringa om man tryckte klykan hårt uppåt.

/Höghus

[bild]
Har för mig det var både 10- och 25-öringar, man valde slanten med högre valör (?) för att kunna prata längre, eller ringa rikssamtal.
 
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Hittade en bild, det verkar fortfarande finnas en marknad i USA.

/Höghus

[länk]

[bild]
Minns ni att det en gång i tiden fanns någon slags grej man hade runt armleden som visade tiden?


edit: lade till ett "fanns", som jag missat att skriva.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag minns. Minns även att det var så många stiftade sin första bekantskap med romerska siffror, före Rocky II–V.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Gamla-gamla modellen på mynttelefon.
Kommer jag ihåg rätt att det var tioöringar de tog?
Jag minns i alla fall att på vissa apparater fick man kopplingston och kunde ringa om man tryckte klykan hårt uppåt.

/Höghus

[bild]
Now we talking ...
Kommer ni ihåg att jag tidigare i tråden höll på och skrev något om en lite mindre och något enklare modell av mynttelefon, som kunde hittas inne på olika ställen där telefonen nog mer kunde ses som en tjänst till kunderna.
Jag undrar om det faktiskt inte var just den här modellen. Och syftet var aldrig att ringa långa rikssamtal, så den tog bara 10-öringar och/eller 25-öringar. Man kunde ringa efter en taxi, eller en vän och bestämma träff, eller ringa hem och fråga om man skulle köpa det här, eller inte, eller vilken färg osv.

En vän till mig hade fått tag i en sådan här och satt upp på väggen hemma, så hos han fick man betala för att låna telefonen (om man inte gick och ringde från den andra vanliga telefonen, men det var ju en rätt kul grej, så ibland fick det skramla ner ett par tioöringar (om jag inte minns fel så var denna endast för tioöringar och krävde två))
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Minns ni att det en gång i tiden någon slags grej man hade runt armleden som visade tiden?
Jag hade nästan glömt tiden när den bara visade tiden.
Men så har jag haft denna i 9 år också.
 
  • En svart Garmin-klocka på en handled som visar tiden 9:49 och dagens datum, fredag den 21, med en bakgrund av träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Som jag saknat den🤗 50 år senare dök den upp i en låda. Lego grävmaskin, gul med svart arm och röda hjul, återfunnen efter 50 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
whak och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.