1 212 216 läst · 11 590 svar
1212k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 367 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 089 inlägg
Det står ju på raden innan. Man slog en gång på klykan. Alla växlar i Sverige hade samma pulsvals-system, en puls mer än siffran på nummerskivan. Så att slå nollan gav en puls. Ettan gav två osv.R Robin Lindberg skrev:
Detta var dock långtifrån någon standard. Det var olika i olika länder, och också olika var nollan låg. I Sverige var den först, men i USA t ex så var nollan sist på nummerskivan.
Och i Norge, naturligtvis, så skiljde det beroende på om man var i Oslo eller på andra ställen. De hade nämligen olika växlar med olika pulsvals-system pga olika tillverkare (men jag tror det bara var två olika). Så man kunde inte smuggla med sig en telefon ner till västlandet exv. Då stämde inte nummerskivan.
Hittade en bild, det verkar fortfarande finnas en marknad i USA.Höghus skrev:
/Höghus
https://lunareplicas.com/products/2024-h-style-wrist-calendar-set
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 367 inlägg
Ah! Missade att läsa inlägget han svarade på! Tacklars_stefan_axelsson skrev:Det står ju på raden innan. Man slog en gång på klykan. Alla växlar i Sverige hade samma pulsvals-system, en puls mer än siffran på nummerskivan. Så att slå nollan gav en puls. Ettan gav två osv.
Detta var dock långtifrån någon standard. Det var olika i olika länder, och också olika var nollan låg. I Sverige var den först, men i USA t ex så var nollan sist på nummerskivan.
Och i Norge, naturligtvis, så skiljde det beroende på om man var i Oslo eller på andra ställen. De hade nämligen olika växlar med olika pulsvals-system pga olika tillverkare (men jag tror det bara var två olika). Så man kunde inte smuggla med sig en telefon ner till västlandet exv. Då stämde inte nummerskivan.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Gamla-gamla modellen på mynttelefon.
Kommer jag ihåg rätt att det var tioöringar de tog?
Jag minns i alla fall att på vissa apparater fick man kopplingston och kunde ringa om man tryckte klykan hårt uppåt.
/Höghus
Kommer jag ihåg rätt att det var tioöringar de tog?
Jag minns i alla fall att på vissa apparater fick man kopplingston och kunde ringa om man tryckte klykan hårt uppåt.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 549 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 549 inlägg
Har för mig det var både 10- och 25-öringar, man valde slanten med högre valör (?) för att kunna prata längre, eller ringa rikssamtal.Höghus skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Jag minns. Minns även att det var så många stiftade sin första bekantskap med romerska siffror, före Rocky II–V.