1 131 283 läst · 11 016 svar
1131k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det fanns taxikillar som hade ett extra effektsteg (upp emot 100W) monterat till sin taxiradio för att överrösta kollegor och kunna ta fler körningar på den tiden. Ett helt öppet manuellt system på 168-bandet som senare ersattes av radio med printer.A AndersS skrev:
Precis som jag skrev redan i t.ex. #10129. Det var ursprunget till uttrycket "tegelstenen". Det som sen av yngre generation fick en mängd egna och andra påhittade kopplingar.D Dilato skrev:Riktiga tegelstenar!
Värstingen 4,2 Kg 😮
Motorola 4500X transportable mobile phone
[bild]
Released in 1988
Network = TACS
Weight = 4200g
Dimensions = 265mm x 120mm x 180mm
Motorola 8500X
[bild]
Released in 1987
Network = TACS
Weight = 730g
Dimensions = 270mm x 40mm x 85mm
also affectionately known as the brick phone.
Nokia Mobira Cityman 1320
[bild]
released in 1987
Network = TACS
Weight = 750g
Dimensions = 185mm x 40mm x 80mm
Nokia-Mobira famously staged a photo opportunity with the then Russian president Mikhail Gorbachev, making a call using a Cityman mobile from Helsinki to Moscow, which resulted in these phones being nicknamed Gorbas.
Redigerat:
Jag arbetade med T80, dvs radio med termoskrivare. Då satte de istället in strömbrytare för att lura systemet och kunna ställa sig som ledig och få en plats i körningskön innan de slagit av taxameter som också var integrerad i systemet. De kunde "legalt" ställe sig ledig 5 min före de slog av taxameter, men slog de inte av taxameter inom de 5 min så togs de bort i körningskön. Och det fanns olika taxibilar, svart kunde köra dygnet runt, röd högtrafik, även skolskjuts, allt konfigades i en plugg med prom.F frasen_36 skrev:
Jag skötte bl.a. om det och var nere på Luntmakargatan 80.
Fan, att man kommer ihåg efter mera än 40 år.
Och en barnsjukdom med färdtjänsten Peugeotbussar var fjädringen, essingeledens skarvar knackade ur processorerna ur hållaren.
Är född 1971 och vi bodde i ett radhusområde på 70-talet, minns att en lirare i området hade något slags mobil telefon monterad i en Peugeot 504 någon gång 1978-1980, grå lur på brädan med några olikfärgade knappar på fästet. Ingen aning om vad det var för nät och liknande.F frasen_36 skrev:
Där har jag också varit och grottat i manöverborden..A AndersS skrev:Jag arbetade med T80, dvs radio med termoskrivare. Då satte de istället in strömbrytare för att lura systemet och kunna ställa sig som ledig och få en plats i körningskön innan de slagit av taxameter som också var integrerad i systemet. De kunde "legalt" ställe sig ledig 5 min före de slog av taxameter, men slog de inte av taxameter inom de 5 min så togs de bort i körningskön. Och det fanns olika taxibilar, svart kunde köra dygnet runt, röd högtrafik, även skolskjuts, allt konfigades i en plugg med prom.
Jag skötte bl.a. om det och var nere på Luntmakargatan 80.
Fan, att man kommer ihåg efter mera än 40 år.
Det var ju en riktig p..-förlängare att ha mobitfn i bilen på 70 talet.Fotografen skrev:
Vissa ville ha extra telefonlur i baksätet... Den behövde inte alltid vara inkopplad - bara den satt där och syntes ut..
Tragiska personer egentligen.
Nu handlar ju tråden om saker vi glömt, men jag har inte glömt hur jag konstruerade sändardelarna i SRA C602 ( 80 MHz ) och C604 ( 160 MHz ) med utgångspunkt från C605 ( MTD 450 MHz ). Det blev också bra när jag bytte bärväskans blyaccar mot NiCd, som hade högre kapacitet och bättre prestanda i kyligt väder. Det var speciellt uppskattat av sjuksköterskorna i Umeå, som hade jour och ville vara i skidbacken 😉.
Var samma i bl.a T80 och det du arbetade med för Roadcom. Jag fick utbilda mig på dem i Kumla -81, kunde inget om just radioteknik, om jag nu minns rätt. Tror att jag anställdes som SRA men var Ericsson när jag slutade.HasseTeknik skrev:Nu handlar ju tråden om saker vi glömt, men jag har inte glömt hur jag konstruerade sändardelarna i SRA C602 ( 80 MHz ) och C604 ( 160 MHz ) med utgångspunkt från C605 ( MTD 450 MHz ). Det blev också bra när jag bytte bärväskans blyaccar mot NiCd, som hade högre kapacitet och bättre prestanda i kyligt väder. Det var speciellt uppskattat av sjuksköterskorna i Umeå, som hade jour och ville vara i skidbacken 😉.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Är det som kallades MBT? Liknar det jag minns från skarven 70/80. Ingen automatisk växel utan man fick anropa en telefonist och tala om vilket nummer hon skulle ringa.