F
ricebridge ricebridge skrev:
Min första mobiltelefon! Grävde stora hål i fickorna, både bokstavligt och bildligt.
Ja, de tidiga mobiltelefonerna var förhållandevis mycket dyra.
Ca 18000 för en mobil i mitten av 70-talet. Sen tillkom monteringskostnaden i bilen, för de tidiga var just mobila - inte bärbara. Så småningom kunde mobilen som satt i en kassett i bilen flyttas till en bärväska och blev då "bärbar" (eller släpbar..)
Det var mobiltelefonens barndom och under de första åren hette systemet MTD och var ett i början öppet och manuellt system.
Alla kunde (om de ville) höra andras pågående samtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Min första mobiltelefon! Grävde stora hål i fickorna, både bokstavligt och bildligt.
Med rätt arbete bytte man väl när det kom en intressant ny modell.😉
Här är några av de äldre, var den för ny skulle den återlämnas och återanvändas. På NMT-tiden gällde det alltid
Fyra klassiska mobiltelefoner uppradade på en yta, från mycket gammal till nyare modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Det är väl GSM varianten med grå knappar om jag ser rätt, kom väl runt -93? Jag hade motsvarande men med orange färg, det var NMT.
Japp, det var -93 jag hade en sådan. Jobbade på Ericsson på den tiden.
 
F
A AndersS skrev:
Med rätt arbete bytte man väl när det kom en intressant ny modell.😉
Men då pratar vi i stort sett nutid.
 
F frasen_36 skrev:
Men då pratar vi i stort sett nutid.
Nja, skulle väl säga 90-tal då det började med GSM, men var inom Data/Tele området.
80-talet kom NMT och arbetade några år i början på Ericsson Radio och då var det mera exklusivt med en mobil monterat i bilen och sedan löstagbar, släpbar modell.
 
F
A AndersS skrev:
Nja, skulle väl säga 90-tal då det började med GSM, men var inom Data/Tele området.
Mobiltfn började i mitten av 70-talet. 😊
 
F frasen_36 skrev:
Tegelstenen hade vad jag jag minns inte fällbar antenn. [bild]
Det är denna som kallas för tegelsten. Blev bra reklam när Gorbatschov fick en i handen vid ett Finlandbesök.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men de som kallades tegelsten var nog nästan i samma viktklass som en riktig tegelsten tror jag. 😉
Riktiga tegelstenar!

Värstingen 4,2 Kg 😮

Motorola 4500X transportable mobile phone
Vintage Motorola 4500X transportable mobile phone från 1988 med spiralkabel och numeriskt tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Released in 1988
Network = TACS
Weight = 4200g
Dimensions = 265mm x 120mm x 180mm

Motorola 8500X
Vintage grå Motorola 4500X mobiltelefon känd som tegelstenstelefon från 1988 mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Released in 1987
Network = TACS
Weight = 730g
Dimensions = 270mm x 40mm x 85mm
also affectionately known as the brick phone.

Nokia Mobira Cityman 1320​

Vintage Nokia Mobira Cityman 1320 mobiltelefon, känd som "Gorba".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

released in 1987
Network = TACS
Weight = 750g
Dimensions = 185mm x 40mm x 80mm
Nokia-Mobira famously staged a photo opportunity with the then Russian president Mikhail Gorbachev, making a call using a Cityman mobile from Helsinki to Moscow, which resulted in these phones being nicknamed Gorbas.
 
F frasen_36 skrev:
Mobiltfn började i mitten av 70-talet. 😊
Jo, men det var de gamla bilmonterade med manuell växeltelefonist. NMT kom när jag arbetade på Ericsson.😉 var systemansvarig för ett nytt mobilt nät med databaserad radiokommunikation till 3000 fordon i Stockholm.
 
F
A AndersS skrev:
Nja, skulle väl säga 90-tal då det började med GSM, men var inom Data/Tele området.
80-talet kom NMT och arbetade några år i början på Ericsson Radio och då var det mera exklusivt med en mobil monterat i bilen och sedan löstagbar, släpbar modell.
Jag har också jobbat på Ericsson radio (och ingående företag) FÖRE Ericsson-tiden, då vi hette Sonab, AGA resp. SRA. Och vi på Sonab monterade våra mobiltelefoner MTD från mitten av 70 talet. MTD försvann ju sedan till förmån för just GSM.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag har också jobbat på Ericsson radio (och ingående företag) och vi monterade våra mobiler Sonab MTD från mitten av 70 talet. MTD försvann ju sedan till förmån för just GSM.
Jag höll på med T80, taxi Stockholm, med 12 basstationer och även vid behov F80 , färdtjänsten med 200 små bussar och 4-5 basar. Var i Kista, besökte Norra stationsgatans och Årstafilialerna som skyltades Sonab.
Och du menar att MTD ersattes av NMT?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Riktiga tegelstenar!

Värstingen 4,2 Kg 😮

Motorola 4500X transportable mobile phone
[bild]
Released in 1988
Network = TACS
Weight = 4200g
Dimensions = 265mm x 120mm x 180mm

Motorola 8500X
[bild]
Released in 1987
Network = TACS
Weight = 730g
Dimensions = 270mm x 40mm x 85mm
also affectionately known as the brick phone.

Nokia Mobira Cityman 1320​

[bild]
released in 1987
Network = TACS
Weight = 750g
Dimensions = 185mm x 40mm x 80mm
Nokia-Mobira famously staged a photo opportunity with the then Russian president Mikhail Gorbachev, making a call using a Cityman mobile from Helsinki to Moscow, which resulted in these phones being nicknamed Gorbas.
 
  • Person som bär en Ericsson Hotline mobiltelefon från 1980-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Jag har också jobbat på Ericsson radio (och ingående företag) och vi monterade våra mobiler Sonab MTD från mitten av 70 talet. MTD försvann ju sedan till förmån för just GSM.
Ok, jag jobbade med 3G på Ericsson på 90-talet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Jag höll på med T80, taxi Stockholm, med 12 basstationer och även vid behov F80 , färdtjänsten med 200 små bussar och 4-5 basar. Var i Kista, besökte Norra stationsgatans och Årstafilialerna som skyltades Sonab.
Och du menar att MTD ersattes av NMT?
Svar ja.
 
F frasen_36 skrev:
Tegelstenen hade vad jag jag minns inte fällbar antenn. [bild]
Även kallad hundben.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.