F
A AndersS skrev:
Möjligt, man lämnade in bilen och fick installerat. Men nu bland "saker som jag glömt bort". Visst var det fem tons signalering för att öppna upp, vanligt på 80-talet att spela upp i polis/kriminalserier? En plugg i Stockholm för att fånga upp anrop till egen radio och några andra som var av intresse ...
Åkte man utanför eget anropsområde bytte man plugg och samtliga "andra" av intresse fanns med....
Selektivtonsignalleringen kunde vara mycket olika beroende på kundsystemets uppbyggnad.
Vanligt var ofta ett 5/7-tonssystem. Individkod med 5 toner reläkanal och reläkod 2 toner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja nu kommer jag ihåg. Telefonisten svarade alltid "varifrån" det första hon sa :)
Ja så lät det alltid i mobilen på MTD-tiden när man ville ringa när mobilcentralen svarade.
Jag var med på ett studiebesök till en av de tre centraler för det manuella MTD-ystemet som fanns i landet för mobitelefoni på den tiden. Den i Örebro som betjänade mittendelen av landet. Där satt det hur många telefonister som helst i ett enormt hav. Längst bak på en förhöjning satt självaste "generaltefonskan"... Om någon av telefonisterna inte besvarade ett anrop med just "Varifrån" inom ett visst antal sekunder fick generalskan ett "larm" beeättade de.
Bredvid henne hängde en bår på väggen. Någon av oss kunde inte låta bli att fråga. Det hände tydligen att någon ibland fick bäras ut till ett vilorum. Fy tusan vilken arbetsmiljö... 😥
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Ja så lät det alltid i mobilen på MTD-tiden när man ville ringa när mobilcentralen svarade.
Jag var med på ett studiebesök till en av de tre centraler för det manuella MTD-ystemet som fanns i landet för mobitelefoni på den tiden. Den i Örebro som betjänade mittendelen av landet. Där satt det hur många telefonister som helst i ett enormt hav. Längst bak på en förhöjning satt självaste "generaltefonskan"... Om någon av telefonisterna inte besvarade ett anrop med just "Varifrån" inom ett visst antal sekunder fick generalskan ett "larm" beeättade de.
Bredvid henne hängde en bår på väggen. Någon av oss kunde inte låta bli att fråga. Det hände tydligen att någon ibland fick bäras ut till ett vilorum. Fy tusan vilken arbetsmiljö... 😥
Hur gamla är ni egentligen. 😂😂
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur gamla är ni egentligen. 😂😂
Käften snorunge!😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Sona2012 och 8 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Hur gamla är ni egentligen. 😂😂
Tillräckligt!
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
Är det inte dags att glömma gamla mobilerna och tekniken, igen nu?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
TeroM TeroM skrev:
Är det inte dags att glömma gamla mobilerna och tekniken, igen nu?
Säger den som inte vill veta?
 
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Åh! Nu kom jag faktiskt ihåg något som jag glömt att jag kom ihåg :): TV Serien "Larmet går", Emergency! i original.

De hade bla en cool orange "mobiltelefon" och de använde tydligen den riktiga två-tonsignalen för Los Angeles brandstation 22 som signal för "brandbil 51" i serien.

[media]
Ja man använde sig ofta av 2-ton simultananrop inom brandkåren i USA. Det hade många användare av vanlig komradio här också (2-ton parallell)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Oavsett hur det kändes i din ficka så är det där inte den sk "tegelstenen" långt, långt därifrån mobilgenerationsmässigt.
Bifogar åter bilden på "tegelstenen"[bild].
Denna kallades "hundbenet".
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Ok, detta är rena arkeologiska utgrävningen. Det kanske kallades lite olika. Kanske följde namnet med från tegelsten till tegelsten. 😊
Varför kan du aldrig erkänna att du har fel?
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför kan du aldrig erkänna att du har fel?
vad vet du om vad som är rätt eller fel? När jag hade ”tegelstenen” modell GH198 så kallades den tegelstenen internt på Ericsson i Göteborg.

Känner igen att den tidigare modellen kallades ”hundbenet” men är lite mer osäker på det.

Men du har väl bättre koll antagligen. Du kan inte tänka dig att det fanns varianter på inofficiella namn, eller menar du att du sitter inne med något slags veto? 🙄
 
När vi ändå är inne på bortglömd teknik...
Bild/ljud-synk på tv
År det någon som minns när folk på tv rörde läpparna i synk med talet?
För trettio år sedan var det otänkbart att köra telefoni och TV via internet eftersom internet inte ger tillräcklig tidssynkronisering.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Är det någon som minns när folk på tv rörde läpparna i synk med talet?
För trettio år sedan var det otänkbart att köra telefoni och TV via internet eftersom internet inte ger tillräcklig tidssynkronisering.
Jag minns det som igår. Ja, för fem minuter sen faktiskt. I min tv är det till 99% synk. Nån enstaka gång kan det bli fel med bild/ljud-synk på Britbox när jag har pausat en stream och sätter igång, då kan det ta nån minut innan bilden "kommer ifatt" ljudet.
 
hsd
Saknar verkligen läppsynkade program, de flesta kanaler går i otakt och en del har så lång tidsfördröjning att man antingen stänger av eller byter kanal
 
Och minns ni när man kunde ställa klockan efter tv?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.