1 151 207 läst · 11 123 svar
1151k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Då har jag ett uppdrag - att söka på loppis och i andrahandsbutiker efter en Mouli Jansson från 1965. Att det är en bra årgång det vet jag (fyller 59 om några veckor).Dan1891 skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Fina bilder! Har flertal liknande askar, med påklistrad etikett om innehåll, från vad jag vet är min pappa men kanske även min farfar.Kramla skrev:
Som den släktforskare jag är så måste jag nog, när temperaturen i källaren är mer gästvänlig, gå och inventera dessa askar. En gång fann jag en, för mig ömtålig, behållare med kvicksilver - satt och vände på den ett antal gånger för att det är fascinerande att se men sen lämnade jag in den på återvinningscentralen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 983 inlägg
En del skyltar har inte varit giltiga sen jag var en liten pojke men enstaka exemplar finns fortfarande kvar i trafiken. Den här återfinns i en liten by i norra T-län.
Hastighetsbegränsning upphör.
"Fri fart" i folkmun.
I teorin betydde det att man fick köra hur fort man ville men i praktiken innebar det att det inte gick att köra så väldigt fort då vägarna och fordonen inte tillät några jättehöga hastigheter särskilt ofta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Fri fart" i folkmun.
I teorin betydde det att man fick köra hur fort man ville men i praktiken innebar det att det inte gick att köra så väldigt fort då vägarna och fordonen inte tillät några jättehöga hastigheter särskilt ofta.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Sedär.Keiller skrev:En del skyltar har inte varit giltiga sen jag var en liten pojke men enstaka exemplar finns fortfarande kvar i trafiken. Den här återfinns i en liten by i norra T-län.
[bild]
"Fri fart" i folkmun.
Det där var en sak jag inte alls visste (inte ens glömt bort).
Det blev en perfekt dag med denna avslutning, jag samlar nämligen på onödigt vetande.
https://www.transportarbetaren.se/hastighetsgranser-en-kort-historia/
Och här en bild på en sådan skylt som är lite fräschare.
https://frifart.blogspot.com/2006/06/trevlig-gammal-skylt.html
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
En annan vägskylt från förr som jag har i min skorsten... Han som bodde här på 60-talet var skrotsamlare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto