1 153 316 lĂ€st · 11 126 svar
1153k lÀst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Verktygstokig
· E
· 14 220 inlĂ€gg
Jag menar den gamla flaskan.
DÀr man kunde lösa in checkar! NÄgot som oxÄ försvunnit!?!B b8q skrev:
Minns nÀr jag var 4 Är och hÀmtade kontanter till mamma, hon gav mig en check pÄ 500. Legitimation var inget problem för hon kÀnde alla som jobbade pÄ lokala postkontoret och de visste vem jag var!!!
Likadant med paket frÄn Ellos!
hsd
Medlem
· Kalmar lĂ€n, Ăstra Götaland
· 6 374 inlĂ€gg
hsd
Medlem
- Kalmar lĂ€n, Ăstra Götaland
- 6 374 inlÀgg
Checkar finns kvar men Àr sÀllsynt ovanliga och tror inte mÄnga affÀrer tar emot dessa
Har för mig att banker inte betalar ut checkinlösrn kontant utan enbart insÀttning till kontot
Har för mig att banker inte betalar ut checkinlösrn kontant utan enbart insÀttning till kontot
Och bankböcker som först hade handskrivna belopp och sedan fick maskinskrivna. Bankboken drogs ned i en speciell skrivare dÀr man angav vilken rad den skulle skriva pÄ.
Jo, visst har man skruvat i de DataSaab systemen med en dator D5 och stora kÀrnminnen.
Jo, visst har man skruvat i de DataSaab systemen med en dator D5 och stora kÀrnminnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
SlÀktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlĂ€gg
Maria T
SlÀktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlÀgg
Nu gjorde jag en tidsresa till min 18-Ă„rsdag nĂ€r jag fick en bankbok, Götabanken, dĂ€r min farmor hade satt in pengar till mig nĂ€r jag föddes. Sen gick farmor ur tiden pĂ„ midsommardagen 1969 och efter det fortsatte pappa sĂ€tta in en slant dĂ„ och dĂ„. NĂ€r jag sĂ„g saldot - över 5000 kr! - sĂ„ var det som att fĂ„ en miljonvinst đ€©A AndersS skrev:
(Efter vad jag förstÄr hette det inte Götabanken nÀr farmor startade sparandet 1965 och den bankbok jag fick mÄste alltsÄ ha bytts ut nÄn gÄng. Den finns kvar, hÄltagen, som minne).
Jag har fortfarande kvar en bankbok frĂ„n Handelsbanken som aldrig dödats. Saldot Ă„r 1966 var ca 50 kronor, efter det blev den liggande bortglömd i en lĂ„da och anvĂ€ndes aldrig mer. Jag undrar om banken skulle ge mig pengarna, med rĂ€nta, om jag travade in pĂ„ deras kontor och visade upp den?Maria T skrev:Nu gjorde jag en tidsresa till min 18-Ă„rsdag nĂ€r jag fick en bankbok, Götabanken, dĂ€r min farmor hade satt in pengar till mig nĂ€r jag föddes. Sen gick farmor ur tiden pĂ„ midsommardagen 1969 och efter det fortsatte pappa sĂ€tta in en slant dĂ„ och dĂ„. NĂ€r jag sĂ„g saldot - över 5000 kr! - sĂ„ var det som att fĂ„ en miljonvinst đ€©
(Efter vad jag förstÄr hette det inte Götabanken nÀr farmor startade sparandet 1965 och den bankbok jag fick mÄste alltsÄ ha bytts ut nÄn gÄng. Den finns kvar, hÄltagen, som minne).
passa pĂ„ medans det finns ett kontor att trava in pĂ„ đH hhallen skrev:
Maria T
SlÀktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlĂ€gg
Maria T
SlÀktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlÀgg
Tror faktiskt inte de kan neka dig det Àven om det kanske skulle bli föremÄl för viss utredning.H hhallen skrev:
Besserwisser
· VĂ€stra Götalands
· 9 949 inlĂ€gg
Maria T
SlÀktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlĂ€gg
Maria T
SlÀktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlÀgg
Ledsen att jag for med osanning dÄ, men de kan vÀl aldrig lura en pÄ kapitalinsatsen? Eller kan och kan, det mesta verkar kunna skrivas i finstil nuförtiden.lars_stefan_axelsson skrev: