AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har nästan helt slutat använd arv. Kör komposition rakt av. Blir extra nice med dependency injection. Med moderna ramverk skapar det också trevlig bootstrap, tex här ett av mina ramverk

[länk]

Håller helt med dig! Har skrotat nästan alla arv. Att injicera är mycket trevligare, dessutom lättare att mocka vid test

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har nästan helt slutat använd arv. Kör komposition rakt av. Blir extra nice med dependency injection. Med moderna ramverk skapar det också trevlig bootstrap, tex här ett av mina ramverk

[länk]

Snyggt skriven kod!

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
C claym skrev:
men det största problemet är att programmerare inte kan skriva lättläst kod som en annan människa förstår direkt.
If it was hard to write it should be hard to read.

(Finns det inte nån tråd om hur man bygger program?)

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Var glad att du har det kvar.
Var glad att du har det kvar.
Du skrev i och för sig att isarna spolades. Det gjordes ju inte av sig självt varken då eller nu utan ideelt av föräldrarna till dom som sedan åkte. Har man ett aktivt samhälle så ser jag inte varför det inte skulle fungera nu för tiden heller. Problemet är väl snarare att man nu är mer benägen att tro att någon annan skall fixa allt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
I min farmor & farfars sommarstuga, ett utedass. Efter uträttat ärende skulle man strö i ett rosa pulver.
Skulle nog känna igen lukten idag men vad var det?

F
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag slutade som snickare. (Numera företagare) av en anledning). Fick tidigt en Vic 64. Man körde spel som man laddade via något vanligt kasettband om jag minns rätt.

Men så fick vi besök av en gubbe som kunde programmera och försökte förklara hur enkelt det var bara man kunde språket. Blev nyfiken och ville testa. Stackarn försökte förklara för ett jon. Hur som helst så satt jag och knackade in kod en hel dag. (Kanske 1 Tim). När jag äntligen var klar så skulle jag trycka enter och titta på skärmen.

Spänd av förväntan tryckte jag Enter. Något som liknade en ballong åkte från ena övre hörnet till andra undre hörnet.

”Kul va? Ska jag lära dig att få ballongen att åka rakt ner istället?”

Exakt där tog min data karriär slut!

Har ungefär samma upplevelse av "programmering" via en C64. Hackade in kod i timmar (kändes det som) och tryckte enter.
Resultatet blev ett kort pip i högtalaren.
insåg att detta inte var nåt för mig och har därefter ägnat mig åt mera verkliga saker..
F FGLIN skrev:
Kostade 20 eller 25 öre i slutet av 60-talet kanske rentav tidigt 70-tal.
Undrar om

• Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
J j-o75 skrev:
Du skrev i och för sig att isarna spolades. Det gjordes ju inte av sig självt varken då eller nu utan ideelt av föräldrarna till dom som sedan åkte. Har man ett aktivt samhälle så ser jag inte varför det inte skulle fungera nu för tiden heller. Problemet är väl snarare att man nu är mer benägen att tro att någon annan skall fixa allt.
Det var kommunen som spolade våra skridskoplaner, då fanns det pengar. Men jag håller med om det du skriver, idag är det alltid någon annan som ska fixa åt mina barn. De få eldsjälarna som finns kvar orkar lämnar ofta, speciellt om de får skit att det inte blev perfekt från de på läktaren som inte engagerar sig.

Föreningslivet förr var något helt annat och det fanns gott om personer som engagerade sig i arbetet och var med i styrelsen.

:love: Röd vintagebuss med nummer 41 på vägen sedd från insidan av en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
R
J j-o75 skrev:
I Jönköpings kommun har föräldrar etc. alltid spolat isar och fått låna slangar från kommunen för att koppla på sig på brandposter.
Numera får man inte göra det hur som helst längre.
Anledningen är att det kan komma in bakterier i brandposterna så det kan börja växa alger o skit i dom.

Man måste numera gå en kurs hos kommunen för att få tillstånd att spola isbanor vilket gör att det är ytterst få som spolas.

inte som när man var liten och man sällan hade mer än ett par hundra meter mellan varje isbana..

R RalleB skrev:
I Jönköpings kommun har föräldrar etc. alltid spolat isar och fått låna slangar från kommunen för att koppla på sig på brandposter.
Numera får man inte göra det hur som helst längre.
Anledningen är att det kan komma in bakterier i brandposterna så det kan börja växa alger o skit i dom.

Man måste numera gå en kurs hos kommunen för att få tillstånd att spola isbanor vilket gör att det är ytterst få som spolas.

inte som när man var liten och man sällan hade mer än ett par hundra meter mellan varje isbana..
Synd att kommunen måste sätta käppar i hjulet för ideella krafter.
Här ger kommunen ett litet bidrag till idrottsföreningen för spolning baserat på hur många timmar som lägga ned.

Det var kommunen som spolade våra skridskoplaner, då fanns det pengar. Men jag håller med om det du skriver, idag är det alltid någon annan som ska fixa åt mina barn. De få eldsjälarna som finns kvar orkar lämnar ofta, speciellt om de får skit att det inte blev perfekt från de på läktaren som inte engagerar sig.

Föreningslivet förr var något helt annat och det fanns gott om personer som engagerade sig i arbetet och var med i styrelsen.
Här har det aldrig skett i kommunens regi, varken förr eller nu. Kanske därför det funkar fortfarande. Sedan är det givetvis ett fåtal eldsjäl som driver det hela. Det betalas ut ett litet bidrag till föreningen, men det är mest symboliskt.

P pmd skrev:
HP-67, generation 2 av världens första programmerbara kalkylator med magnetkortsläsare/skrivare, HP-65.
Min egen är nerpackad nånstans så ni får hålla tillgodo med en bild från nätet.
[bild]
Flashback!

Under studietiden, detta var på gymnasiet, använde jag en HP42s men på något prov fick man inte ha en miniräknare med grafikfunktion alt programmerbar. Skaffade då en HP21 för att fortfarande kunna räkna med RPN. Det straffade sig dock då det inte gick att se skillnad på de flesta siffrorna i den något bristfälliga displayen....men RPN hade den! Inhandlades på Blijenburgh Data i Stockholm som drevs av en synnerligen skum karaktär som varje gång man kom sa "Stäng dörren snabbt så inga negrer smiter in". Idag undrar man ju vad fan man gjorde där egentligen men för drygt 30 år sedan var det inte lika kontroversiellt.

220px-Taschenrechner_HP-21.jpg

• Gilla
  • Haha
videopac och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skaffade då en HP21 för att fortfarande kunna räkna med RPN.
https://www.hpmuseum.org/

För den som är intresserad av gamla "riktiga" räknare. (Till skillnad mot "fläskräknare" som en klasskompis kallade TI)

/Andreas

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Denna revolutionerande enhet kostade 210:- , om man köpte den insmugglade varianten år 1975 !
P.S. Var tvungen att sätta i batterier, så man ser de fina glimrörssiffrorna D.S.
Kalkylator från 1975 med gröna glimrörssiffror och svarta knappar mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
HP-räknare är onekligen något jag inte tänkt på på länge. Det hände ju ibland att man lånade miniräknare. Och ibland råkade det vara en HP. Det gick ju att räkna med dem också. Men man var plötsligt tvungen att tänka i andra banor än vanligt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.