På 5 1/4 diskarna så var den en liten bit "utskuren" på sidan av disken.

Man ville skrivskydda så tejpade man igen denna del.

Om det fanns en likadan bit utskuren på andra sidan av disken så var den dubbelsidig.

Man kunde själv skära ut denna "notch" på andra sidan med en mattkniv men efter bara några diskar blev man trött i händerna och det var lätt att göra misstag.

Det var då man valde att köpa en makapär som gjorde jobbet mycket enklare.
 
  • Svartvit 3,5-tums diskett med etikett, delvis i fodral. Föråldrat datalagringsmedium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En 3,5-tums diskett och en blå diskettraderare på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Förlåt min okunnighet i ämnet, men den var ju söt, som ett litet kräftdjur eller spindel (helt okej att skälla ut mig)..
IC krets,integrated circuit! Det är ursprunget till i stort sett all teknik som ví tar för givet nu, idag!

 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Förlåt min okunnighet i ämnet, men den var ju söt, som ett litet kräftdjur eller spindel (helt okej att skälla ut mig)..
Så här såg produkten ut "med locket på":


Integrerad krets på textil, runda metallhuset, flera ben, märkt "741HC 7512".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
IC krets,integrated circuit! Det är ursprunget till i stort sett all teknik som ví tar för givet nu, idag!
Förstod att det var nåt sånt. Har ett "hopp" från de där transistorerna som min pappa trilskades med i en gammal radio (han var ingenjör redan på tidigt 1940-tal) tills jag började få hjälpa min man att bygga dator för att jag har mindre händer och smala fingrar = toppen att klämma in moderkort, minnen och annat (??) så jag gissar att den där söta spindeln var nånstans i tiden mellan ovan händelser. På 80-talet minns jag mest tidningar med koder till spel som en kunde knappa in för att det skulle funka på en Commodore 64? Eller nåt i den stilen - jag var otroligt snabb och noggrann och vann faktiskt ett pris.
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Förstod att det var nåt sånt. Har ett "hopp" från de där transistorerna som min pappa trilskades med i en gammal radio (han var ingenjör redan på tidigt 1940-tal) tills jag började få hjälpa min man att bygga dator för att jag har mindre händer och smala fingrar = toppen att klämma in moderkort, minnen och annat (??) så jag gissar att den där söta spindeln var nånstans i tiden mellan ovan händelser. På 80-talet minns jag mest tidningar med koder till spel som en kunde knappa in för att det skulle funka på en Commodore 64? Eller nåt i den stilen - jag var otroligt snabb och noggrann och vann faktiskt ett pris.
Jag hade en Amiga 500! Som jag änvänder än idag :)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahhh, en av de första( den första?) Op-Ampen (Operations Förstärkare)! Jäklar vad den blev använd se'n, men då såg den ut så här:
Fanns flera klassiska " böcker" för hembyggarna där de kunde bygga timers, förstärkare etc hemelektronik. Eller bara slå upp kompletta scheman i ELFA- katalogen!!! Minns inte ifall det var krav att man köpte något??? Men man kunde ringa ELFA och beställa datablad gratis för alla slags" aktiva" komponenter ( transistorer, lysdioder, OP) där det fanns förslag på tillämpningar med scheman. Hade man tur kunde man diskutera och få råd av personal på ELFA, ibland i timmar, utan kostnad eller köpkrav.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Fanns flera klassiska " böcker" för hembyggarna där de kunde bygga timers, förstärkare etc hemelektronik. Eller bara slå upp kompletta scheman i ELFA- katalogen!!! Minns inte ifall det var krav att man köpte något??? Men man kunde ringa ELFA och beställa datablad gratis för alla slags" aktiva" komponenter ( transistorer, lysdioder, OP) där det fanns förslag på tillämpningar med scheman. Hade man tur kunde man diskutera och få råd av personal på ELFA, ibland i timmar, utan kostnad eller köpkrav.
För att inte tala om alla olika elektroniksatser man kunde köpa och löda ihop. Jag byggde bl a min första egna radiostyrning från en byggsats på 80-talet. Jag kunde bläddra länge i katalogen över olika byggsatser. Nån som minns dem och vad företaget hette?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hade en Amiga 500! Som jag änvänder än idag :)
Då har du en Amiga. Hade indikerar du inte har den längre
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
För att inte tala om alla olika elektroniksatser man kunde köpa och löda ihop. Jag byggde bl a min första egna radiostyrning från en byggsats på 80-talet. Jag kunde bläddra länge i katalogen över olika byggsatser. Nån som minns dem och vad företaget hette?
T.ex. Josty Kit, men det fanns flera.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man gillar IC-kretsar så måste man se denna serie

[länk]
Tidningen Radio och Television hade också beskrivningar på hembygge av datorer med CPU Motorola 6802 och 6809. 6809 med operativet Flex09 eller OS09 var mycket populära att bygga. För den tiden också ganska kraftfulla med flera stackräknare och indexeringmöjligheter. Sedan kom IBM PC och AT och klonerna, som man kunde beställa från bl.a. IMP-Data med leverans någon månad senare ( AT- varianten med 8 MHz klocka och 80286 processor, kostade "bara" c:a 40.000:-, mot IBM:s för c:a 70.000:- år 1984).
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tidningen Radio och Television hade också beskrivningar på hembygge av datorer med CPU Motorola 6802 och 6809. 6809 med operativet Flex09 eller OS09 var mycket populära att bygga. För den tiden också ganska kraftfulla med flera stackräknare och indexeringmöjligheter. Sedan kom IBM PC och AT och klonerna, som man kunde beställa från bl.a. IMP-Data med leverans någon månad senare ( AT- varianten med 8 MHz klocka och 80286 processor, kostade "bara" c:a 40.000:-, mot IBM:s för c:a 70.000:- år 1984).
Min första PC var en 8086 som jag fick ärva av pappa. Den hade varit server på hans företag som han drev så den hade 40mb hårddisk vilket var galet mycket på den tiden. CGA grafik med härliga magenta cyan färger, innan jag lärde mig att det fanns ett andra läge så man fick nästan EGA kvalitet på de spel som stödde det.

Kort där efter fick jag en 286 där största nyheten var EGA. Sedan fick jag en AST PC med i386 här var nyheten VGA, good times med spel som wing commander och Wolfenstein 3D. Jag fick även mitt första ljudkort ett Roland kort. Med riktigt midi inte FM synth som polarna hade i sin Adlib. Något år senare fick jag en Sounblaster 8, iof med FM synth men med wav-stöd. Ljudeffekterna I lemmings och wing commander var magiska.

Nästa dator var en 486d dx2, med flyttals matteprocessor, helt galet snabb :) Och även ett nytt ljudkort i form av ett Pro audio prectrum, iof fortfarande FM midi men mycket bättre än sound blaster. Fick även en 17-tums skärm vilket var galet stort 1992, polarna satt på 14 och 15 tummare :) Uppgraderas senare med en Sound blaster AWE32 som hade både bra digitalljudsstöd och äkta midi (fortfarande inte lika bra som Roland kortet från 80 talet). Vann SM i Doom 2 på denna dator.

Det var tider där i början när varje generation bröt nya gränser
 
  • Gilla
  • Wow
possum77 och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
För att inte tala om alla olika elektroniksatser man kunde köpa och löda ihop. Jag byggde bl a min första egna radiostyrning från en byggsats på 80-talet. Jag kunde bläddra länge i katalogen över olika byggsatser. Nån som minns dem och vad företaget hette?
Kan det varit Velleman???

Vet att det ibland ringde förtvivlade gymnasieungdomar eller yngre, även pensionärer, vilka hade sparat för att kunna köpa en byggsats och så fattades det komponenter( ungefär som att det saknas delar till IKEA möbler...) ifall det inte var en snordyr IC brukade vi skicka den gratis , inofficiella policyn var att " varuprov" under 50 kr var OK. Totala värdet för produkten inklusive frakt skulle understiga 50 kr, det kunde företaget bjuda på som " goodwill" för det var bara dyrare att ta betalt under den summan...

ELFA var ofta lite dyrare än andra när man köpte ett fåtal av något. Men de hade ofta rejäla mängdrabatter så köpte man i bulk var de billigast
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Champis är äpple och druva, Trocadero är äpple och apelsin, Pommac är äpple och Guldus är bäst.
Champagnebrus från Norge. Det var grejer. De fick inte använda nämnet längre så nu heter det något annat...
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Företaget "Deltron" I Spånga, var ett populärt företag att köpa elektronikkomponenter från. Vet att t.o.m. storförataget SRA, gynnade dem lite extra på 70-talet, för att upprätthålla konkurensen med "Elfa" och "Gösta Bäckström".
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.