Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller dessa att steka ägg i. Finns idag i plast
[bild]
Exakt såna har jag, och använder ibland.

En annan äggrelaterad sak som hållit andrahandsvärdet bra är äggskivaren Pullan.

Ett metalliskt tekulsil av stål på ett trägolv, handtag och genomskinlig övre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.tradera.com/item/341382/598959631/nils-johan-aggskarare-aggskivare-pullan

edit: Ser nu att länken går till en avslutad auktion, som inte fick några bud. Så det var ju ett dåligt exempel. Jag har dock sett dom säljas för liknande priser förr.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kollegieblock med ljusblå rutor (eller linjer) som var till god hjälp för att rita men inte störde det färdiga resultatet mycket (och på många av den tidens kopiatorer försvann vid kopiering). Numer verkar det mest finnas med mellangrå rutor som inte är diskreta utan stör det man ritar en hel del.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Millimeterpapper, papper med logaritmiska skalor.

• Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Sommaren 1994. Tropiska nätter i överflöd här hemma, och där borta...

90-talet var peak Sverige.

• Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tryckte "gilla" men det är egentligen fel. För jag hatade dem! ;)

Snacka om att datorernas intåg blev ett fall framåt när det kom till graf-ritandet.

För att inte tala om CAD. Det hade kommit ner till gymnasiet när jag studerade, men se, vi fick inte använda det, utan jag läste hela rit-teknik-kursen med papper och blyertspenna. Vi hade inte ens tusch... ;)

• Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
ett fall framåt när det kom till graf-ritandet.
Det tycker alltså att det blev sämre?

• Haha
Noramasen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gallrade just förra veckan ut ritpapper med logaritmisk skala när jag städade bokhyllan. Har kvar millimeterrutat papper i A3-format och A4, samt halvt genomskinligt skisspapper i A3 och A4. "Just in case".

Har aldrig ritat särskilt mycket (jobbar i en helt annan bransch), men man vet ju aldrig. Jag har ett enkelt grafikprogram på Macen också, men inte heller det är särskilt mycket använt.

hsd
Jag har kvar stiftpennorna , kollade för skojs skull och de finns att tillgå fortfarande
Google-söksida visar ritpennor och stift från Caran d'Ache med priser och kundbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det tycker alltså att det blev sämre?
Nej, var får du det ifrån? "Falla framåt" i betydelsen "om plan, förslag o. d.: falla, men på ett sådant sätt att saken dock kan anses ha tagit ett steg framåt (mot sitt förvärkligande o. d.)." är belagt i svenskan sedan åtminstone 1879.

Så även fast tidig graf-ritnings-programvara lämnade en hel del i övrigt att önska, var den ändå ett fall framåt jämfört med att sitta med lin-lin, lin-log, eller log-log papper och penna.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag har kvar stiftpennorna , kollade för skojs skull och de finns att tillgå fortfarande
Ja, även jag skall ha dem liggande någonstans. Men jag kan för mitt lite inte hitta var... ;)

Den billiga A3 rit-plankan har dock min dotter tagit över, så den används fortfarande. Men inte till ritningsframställning.

Nej, var får du det ifrån? "Falla framåt" i betydelsen "om plan, förslag o. d.: falla, men på ett sådant sätt att saken dock kan anses ha tagit ett steg framåt (mot sitt förvärkligande o. d.)." är belagt i svenskan sedan åtminstone 1879.

Så även fast tidig graf-ritnings-programvara lämnade en hel del i övrigt att önska, var den ändå ett fall framåt jämfört med att sitta med lin-lin, lin-log, eller log-log papper och penna.
Fall är fall, sen är väl fall bakåt något sämre än framåt. Steg är bättre :)

kashieda kashieda skrev:
Fall är fall, sen är väl fall bakåt något sämre än framåt. Steg är bättre :)
Aha, du är en sån där bokstavstolkare! Jag är ledsen, språk fungerar inte så. ;)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Aha, du är en sån där bokstavstolkare! Jag är ledsen, språk fungerar inte så. ;)
Men de borde! 🥲

Kilrain Kilrain skrev:
Sommaren 1994. Tropiska nätter i överflöd här hemma, och där borta...

[media]
90-talet var peak Sverige.
Peak vet jag inte. Mat och dryck kulturen låg i sin linda.

Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Peak vet jag inte. Mat och dryck kulturen låg i sin linda.
För alla oss som är födda på 60-70-talen, även tidigare, så hade det hänt en hel del jämförelsevis 1994.
Men jag har ätit på restaurang Cattelin och där var det definitivt bättre på 70-talet än senare.
En del var bättre förr, en del är bättre nu, så är det bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.