1 178 627 läst · 11 303 svar
1179k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Exakt såna har jag, och använder ibland.Jonas Persson skrev:
En annan äggrelaterad sak som hållit andrahandsvärdet bra är äggskivaren Pullan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.tradera.com/item/341382/598959631/nils-johan-aggskarare-aggskivare-pullan
edit: Ser nu att länken går till en avslutad auktion, som inte fick några bud. Så det var ju ett dåligt exempel. Jag har dock sett dom säljas för liknande priser förr.
Redigerat:
Kollegieblock med ljusblå rutor (eller linjer) som var till god hjälp för att rita men inte störde det färdiga resultatet mycket (och på många av den tidens kopiatorer försvann vid kopiering). Numer verkar det mest finnas med mellangrå rutor som inte är diskreta utan stör det man ritar en hel del.
Medlem
· Blekinge
· 10 592 inlägg
Millimeterpapper, papper med logaritmiska skalor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 003 inlägg
Jag tryckte "gilla" men det är egentligen fel. För jag hatade dem!T Thomas_Blekinge skrev:
Snacka om att datorernas intåg blev ett fall framåt när det kom till graf-ritandet.
För att inte tala om CAD. Det hade kommit ner till gymnasiet när jag studerade, men se, vi fick inte använda det, utan jag läste hela rit-teknik-kursen med papper och blyertspenna. Vi hade inte ens tusch...
Jag gallrade just förra veckan ut ritpapper med logaritmisk skala när jag städade bokhyllan. Har kvar millimeterrutat papper i A3-format och A4, samt halvt genomskinligt skisspapper i A3 och A4. "Just in case".T Thomas_Blekinge skrev:
Har aldrig ritat särskilt mycket (jobbar i en helt annan bransch), men man vet ju aldrig. Jag har ett enkelt grafikprogram på Macen också, men inte heller det är särskilt mycket använt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 415 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 415 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 003 inlägg
Nej, var får du det ifrån? "Falla framåt" i betydelsen "om plan, förslag o. d.: falla, men på ett sådant sätt att saken dock kan anses ha tagit ett steg framåt (mot sitt förvärkligande o. d.)." är belagt i svenskan sedan åtminstone 1879.kashieda skrev:
Så även fast tidig graf-ritnings-programvara lämnade en hel del i övrigt att önska, var den ändå ett fall framåt jämfört med att sitta med lin-lin, lin-log, eller log-log papper och penna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 003 inlägg
Ja, även jag skall ha dem liggande någonstans. Men jag kan för mitt lite inte hitta var...hsd skrev:
Den billiga A3 rit-plankan har dock min dotter tagit över, så den används fortfarande. Men inte till ritningsframställning.
Fall är fall, sen är väl fall bakåt något sämre än framåt. Steg är bättrelars_stefan_axelsson skrev:Nej, var får du det ifrån? "Falla framåt" i betydelsen "om plan, förslag o. d.: falla, men på ett sådant sätt att saken dock kan anses ha tagit ett steg framåt (mot sitt förvärkligande o. d.)." är belagt i svenskan sedan åtminstone 1879.
Så även fast tidig graf-ritnings-programvara lämnade en hel del i övrigt att önska, var den ändå ett fall framåt jämfört med att sitta med lin-lin, lin-log, eller log-log papper och penna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 003 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 468 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 468 inlägg
För alla oss som är födda på 60-70-talen, även tidigare, så hade det hänt en hel del jämförelsevis 1994.AndersMalmgren skrev:
Men jag har ätit på restaurang Cattelin och där var det definitivt bättre på 70-talet än senare.
En del var bättre förr, en del är bättre nu, så är det bara.