galento
The Bullet bra på 50 talet .

Svartvitt porträtt av kvinna i retroklädsel, poserande sittandes på pall, med ljus bakgrund. Vintage stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sommartorparn och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
För alla oss som är födda på 60-70-talen, även tidigare, så hade det hänt en hel del jämförelsevis 1994.
Men jag har ätit på restaurang Cattelin och där var det definitivt bättre på 70-talet än senare.
En del var bättre förr, en del är bättre nu, så är det bara.
Det fanns max 5 bra restauranger i Stockholm på den tiden. Nu finns det 30 tal som är i global stjärnstatus och hundratal som är riktigt bra. Så det är klart det är bättre idag. Cattelin var ju bra framåt slutet av åttiotalet iallafall. Men både du och jag missade dess riktiga stortid.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
89:an!
Fanns bara ett par år runt -75, en variant av 88:an.
Jag minns att jag gillade 89:an :)

• GB Glace reklam visar nya 89:an glassar bredvid klassisk 88:an, med vanilj och nötkrokant, mot blå bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Sommaren 1994. Tropiska nätter i överflöd här hemma, och där borta...

[media]
90-talet var peak Sverige.
Är du allvarlig att det skulle vara bortglömt? Den där "sommaren 94" tjatar ju varenda fotbollsentasuast om varje år...

• Haha
  • Gilla
Dan1891 och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tryckte "gilla" men det är egentligen fel. För jag hatade dem! ;)

Snacka om att datorernas intåg blev ett fall framåt när det kom till graf-ritandet.

För att inte tala om CAD. Det hade kommit ner till gymnasiet när jag studerade, men se, vi fick inte använda det, utan jag läste hela rit-teknik-kursen med papper och blyertspenna. Vi hade inte ens tusch... ;)
Jag hade både CAD och blyertspennor i gymnasiet. Det första jag fick göra på första jobbet var att rita. Med tuschpennor...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
richardtenggren
B Bigfoot skrev:
Jag hade både CAD och blyertspennor i gymnasiet. Det första jag fick göra på första jobbet var att rita. Med tuschpennor...
Jag som kan tycka AutoCAD är för reliker 🤓

Den första riktigt väl spridda och flitigt använda 741.
Guldfärgad rund krets med integrerade kretsar, ledningar, och nummer skrivna ovanpå: 741 och 1969.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
eal och 9 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den första riktigt väl spridda och flitigt använda 741.
[bild]
Ahhh, en av de första( den första?) Op-Ampen (Operations Förstärkare)! Jäklar vad den blev använd se'n, men då såg den ut så här:

• Integrerad krets LM741CN, operationell förstärkare, svart, åtta ben, komponent elektronik.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Skribofont är den jag kommer att tänka på också, men då var det knappast Karlaplan man åkte till utan snarare teknis, eller ”planet” odenplan…
Minnet sviker... Man åkte till stationen mellan Hötorget och Odenplan! Skribofont var väl de med Geten?
Fanns många källarbuttiker som sålde både deras egen byggda paket och lösa delar. " Pyttemjuk" ( Nyköping?) Fick de otäcka MS advokaterna efter sig, ingen humor .... Inte lätt för ett källarföretag som omsatte någon miljon att orka ta en juridisk strid med världens största programvaratillverkare/ datorföretag!!!

S Sona2012 skrev:
Minnet sviker... Man åkte till stationen mellan Hötorget och Odenplan! Skribofont var väl de med Geten?
Fanns många källarbuttiker som sålde både deras egen byggda paket och lösa delar. " Pyttemjuk" ( Nyköping?) Fick de otäcka MS advokaterna efter sig, ingen humor ....
Fanns inte MultiDirect i Helsingborg ?
De växte väl från "källarföretag" till något hyfsat stort innan de klappade ihop.

G Grra skrev:
Fanns inte MultiDirect i Helsingborg ?
De växte väl från "källarföretag" till något hyfsat stort innan de klappade ihop.
Stämmer säkert. En klassiker var att köpa billigaste 3,5" 720kb disketterna och borra hål i ena hörnet för att få 1,44Mb!!!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
...gick att bränna hål med en lödpenna också...👾

Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahhh, en av de första( den första?) Op-Ampen (Operations Förstärkare)! Jäklar vad den blev använd se'n, men då såg den ut så här:
Förlåt min okunnighet i ämnet, men den var ju söt, som ett litet kräftdjur eller spindel (helt okej att skälla ut mig)..

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Stämmer säkert. En klassiker var att köpa billigaste 3,5" 720kb disketterna och borra hål i ena hörnet för att få 1,44Mb!!!
Just det pysslade jag inte med.
Däremot köpte jag "The Notcher" för att göra samma sak med 5 1/4" floppy diskarna till C128:an (C64:an).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad var det på 5 1/4", ett hörn?
Knapet på sidan var väl skrivskydd...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.