1 181 927 läst · 11 333 svar
1182k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Med tanke på att en kalibrering måste göras om regelbundet så känns det rätt dyrt…AndersMalmgren skrev:
Jag kalibrerar (hårdvarukalibrering) min skärm en gång i månaden men vet att många som jobbar än mer färgkritiskt gör det inför varje jobb. En profil för aRGB och en för sRGB så att både print och web ser bra ut.
Sen gissar jag att det är få tv-apparater eller projektorer i konsumentklass som stödjer riktig kalibrering utan att det snarare handlare om profilering.
F frasen_36 skrev:
Hur långt bakåt går det att spola tillbaka?F frasen_36 skrev:
Går det att göra det på över 50 kanaler som sänds via DVB-T av Teracom?
Om inte, hur väljer TVn ut vilka kanaler den ska lagra i minnet?
Och TV'n använder inte internet och kanalens ondemandtjänst?F frasen_36 skrev:
TV'n kan ju bara ta emot en frekvens/MUX åt gången, så det är inte möjligt att spela in alla program samtidigt utan flera mottagare. Dessutom behövs väldigt mycket minne för att spela in alla tiotals kanaler bara för att kunna välja en att spola i.
Det går att spola tilllbaka till programmets början, och sen kan man titta, spola framåt (t.ex. förbi reklam) och pausa.Demmpa skrev:
De flesta startade program går att spola tillbaka (starta om). Men filmer går ofta inte.
Vet inte varför vissa program eller kanaler är spärrade mot detta.
Jag vet bara att vi ofta spolar tillbaka till programmets början, spolar förbi eventuell reklam,useless skrev:Och TV'n använder inte internet och kanalens ondemandtjänst?
TV'n kan ju bara ta emot en frekvens/MUX åt gången, så det är inte möjligt att spela in alla program samtidigt utan flera mottagare. Dessutom behövs väldigt mycket minne för att spela in alla tiotals kanaler bara för att kunna välja en att spola i.
och att det inte funkar på alla kanaler eller alla program.
Renoverare
· Stockholm
· 18 479 inlägg
Jag brukar göra det varje gång jag byter lampa så ungefär vartannat år. Då hinner heller inte lampan påverka bilden.J jonko skrev:Med tanke på att en kalibrering måste göras om regelbundet så känns det rätt dyrt…
Jag kalibrerar (hårdvarukalibrering) min skärm en gång i månaden men vet att många som jobbar än mer färgkritiskt gör det inför varje jobb. En profil för aRGB och en för sRGB så att både print och web ser bra ut.
Sen gissar jag att det är få tv-apparater eller projektorer i konsumentklass som stödjer riktig kalibrering utan att det snarare handlare om profilering.
På min monitor kör jag ovan datacolor. Inbyggd kalibrering i skärmen är en gimmick
F frasen_36 skrev:
Det låter som att ni använder kanalernas ondemand-tjänster.F frasen_36 skrev:
Prova därför det jag föreslog förrut för att dubbelkolla om ni använder ondemand-tjänster eller inte.
Precis som @useless skriver så kommer det åtgå flera tuners samt stor(a) lagringsutrymmen om TVn ska kunna spela in flera kanaler samtidigt.
För många år sedan när vi hade Telia IP-TV samt deras inspelningsbara box så kunde man låta boxen vara ingång så att den hela tiden spelade in den kanalen som var invald, å man kunde gå tillbaka två timmar, men så fort man bytte kanal försvann möjligheten att backa tillbaka längre än till kanalbytet (om jag mins rätt).
Vi har ingen inspelningsbar box.Demmpa skrev:Det låter som att ni använder kanalernas ondemand-tjänster.
Prova därför det jag föreslog förrut för att dubbelkolla om ni använder ondemand-tjänster eller inte.
Precis som @useless skriver så kommer det åtgå flera tuners samt stor(a) lagringsutrymmen om TVn ska kunna spela in flera kanaler samtidigt.
För många år sedan när vi hade Telia IP-TV samt deras inspelningsbara box så kunde man låta boxen vara ingång så att den hela tiden spelade in den kanalen som var invald, å man kunde gå tillbaka två timmar, men så fort man bytte kanal försvann möjligheten att backa tillbaka längre än till kanalbytet (om jag mins rätt).
jag har telia tv via fiber och jag kan gå tillbaka i kanallistan och starta program som visas innan på kvällen,
och det går även att spola förbi reklamen
jag tror inte det har något med minne i tv-apparaten att göra efter som jag har två danska kanaler från telia oxså och där är man tvungen att se det när det sänds
jag tror inte det har något med minne i tv-apparaten att göra efter som jag har två danska kanaler från telia oxså och där är man tvungen att se det när det sänds
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Så funkar mitt med. Jag kan backa 24 timmar och starta program, men inte alla.T tergo skrev:jag har telia tv via fiber och jag kan gå tillbaka i kanallistan och starta program som visas innan på kvällen,