BengtH BengtH skrev:
Och återigen, vad har herrarnas diskussion att göra med trådens ämne? Förklara, eller skapa för helsike en egen tråd 🤯
Verkar som trådens ämne hamnat bland saker vi glömt funnits.🙃

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har väl aldrig funnits så mycket bra glass som nu. Använder knappt min glassmaskin för det finns så bra glass att köpa. Värre var det förr.
Glassmaskin... Jag minns den från när jag var liten, gissar det kommit nya, modernare.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Glassmaskin... Jag minns den från när jag var liten, gissar det kommit nya, modernare.
Min hade egen kompressor, tror de blivit mindre sedan dess

• Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min hade egen kompressor, tror de blivit mindre sedan dess
Så klart.. 😉 👍

• Haha
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Har två glassmaskiner .. en gammal med en sån där hink man frös in funkade bra men den där hinken var man ju tvungen att ha i frysen hela tiden.. om man liksom skulle ha nytta av den! .. och där tog den en jäkla plats!

Så var det rea på en större maskin där man inte behövde frysa in nån hink.. så den köpte vi! Dock är det, som med många köksmaskiner, en sak vi tar fram och anv periodvis.. resten av tiden bor den i skåpet!

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har två glassmaskiner .. en gammal med en sån där hink man frös in funkade bra men den där hinken var man ju tvungen att ha i frysen hela tiden.. om man liksom skulle ha nytta av den! .. och där tog den en jäkla plats!

Så var det rea på en större maskin där man inte behövde frysa in nån hink.. så den köpte vi! Dock är det, som med många köksmaskiner, en sak vi tar fram och anv periodvis.. resten av tiden bor den i skåpet!
Då har du en med kompressor

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jonas Persson
Snigla Snigla skrev:

Vi har en med frysblock som ligger i frysen. Fungerar, men man måste hålla koll då frysblocket tinar och vid en punkt blir inte glassen kallare utan börjar tina oavsett om man anser den fryst nog eller inte.

Blir glassem bättre med kompressor då man kan fortsätta att frysa ner den eller har den andra brister? Utöver att den tar plats mm.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi har en glassmaskin hemma, troligen inte använd detta årtusende, så den höll nyligen på att rensas ut. Men jag protesterade med argumentet att jag ska göra glögglass i jul. Så nu fick den ett halvår till!

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fryspåsar i papp. De ersattes av en tunn plastpåse snarlik den som fanns tills nyligen vid frukt och grönt. (Den har jag inte glömt och den saknar jag.)

Ok, en plastpåse isolerar lite då den håller kvar ett isolerande luftlager, men i praktiken måste skillnaden vara minimala jämfört med att inte ha en påse.

Någon som vet historien bakom dess försvinnande?

[bild]
Se där. ICAnder och monICA. Alltså är påsarna från före 90-talet.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tensiden tensiden skrev:
Se där. ICAnder och monICA. Alltså är påsarna från före 90-talet.
GB utan hjärtat är också gammal.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
GB utan hjärtat är också gammal.
Byttes till hjärtat mellan säsongerna 97 och 98.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi har en med frysblock som ligger i frysen. Fungerar, men man måste hålla koll då frysblocket tinar och vid en punkt blir inte glassen kallare utan börjar tina oavsett om man anser den fryst nog eller inte.

Blir glassem bättre med kompressor då man kan fortsätta att frysa ner den eller har den andra brister? Utöver att den tar plats mm.
Hade inga glassiga problem med den gamla.. hehe.. alltså jag kan nog tycka de är jämförbara i "hårdhet" när man gjort glassen.. men i den där skålan (den gamla) så satte man ju en visp/rörgrej uppepå för att veva runt "glassen" i skålen och få den att frysa till..

.. och våran började alltid hoppa "ur" (inte glassen.. utan rörgrejen..) så fort glassen började bli lite hård eller hade fastnat längs sidorna. Var ett himla passande och skrapande på sidorna.. (vågade inte direkt lämna den ensam)

Den här nya maskinen jobbar mer självständigt.. man vågar lämna den och man slipper som sagt något som tar plats i frysen (även om den istället tar mer plats i hyllan).

Glassen blev god i bägge.. och konsistensen bra (snäppet bättre i den nyare.. kanske pga den jobbade mer smärtfritt..)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Känner igen det där med att den hoppar och kräver uppmärksamhet.

Lägger det på önskelistan.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jonas Persson
tensiden tensiden skrev:
Byttes till hjärtat mellan säsongerna 97 och 98.
Och så lärde man sig något nytt, Clovve och glassen pajaspinne.

GB-gubben, även kallad Glassgubben, som egentligen heter Clovve, är symbolen för GB Glace. Från början var GB-gubben inte tänkt som en symbol för hela företaget utan enbart för en enda glass. 1965 infördes en glass som hette Pajaspinne, och i samband med detta skapades GB-gubben av Uno Hattling på Tessab reklambyrå som en symbol för just denna glass. Pajaspinnen levde inte kvar i så många år men GB-gubben överlevde glassen och med tiden blev den en symbol för hela företaget.

Ett leende barn håller en glass och en glassförpackning, retrostil, reklam för GB Glace, "glada gubbar", vintage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.