1 135 383 läst · 11 023 svar
1135k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Njae, det var faktiskt typiskt så i USA att man inte betalade alls för lokalsamtal. Det var därför det var viktigt att ha en operatör som hade modempoler i ditt lokala riktnummerområde; då kostade det ingenting. Ja, förutom månadskostnaden för telefon $30-$40 eller så.Jonas Persson skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget och med ett helt annat sortiment? Udda livsmedel och div husgeråd mm fanns inte alls. Istället var det staligt ägda bolaget som grundades 1960 enda syfte att sälja överskottet från myndigheter och framförallt militären. Elverk, yxor, bilar och kläder var vad som såldes.
Gissar på att förändringen kom iom försäljningen av bolaget 1992.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ÖoB
https://sv.wikipedia.org/wiki/ÖoB
Japp, stod en Valp vid ingången/kassornaJonas Persson skrev:Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget och med ett helt annat sortiment? Udda livsmedel och div husgeråd mm fanns inte alls. Istället var det staligt ägda bolaget som grundades 1960 enda syfte att sälja överskottet från myndigheter och framförallt militären. Elverk, yxor, bilar och kläder var vad som såldes.
[länk]
Minns, det luktade antimögel medel eller liknande och det fanns allt från kamouflagenät till hjälmar.Jonas Persson skrev:Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget och med ett helt annat sortiment? Udda livsmedel och div husgeråd mm fanns inte alls. Istället var det staligt ägda bolaget som grundades 1960 enda syfte att sälja överskottet från myndigheter och framförallt militären. Elverk, yxor, bilar och kläder var vad som såldes.
[länk]
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Jorå, fanns ett Ö&B vid Bagartorpsringen i Solna (kanske finns kvar?) som var i en riktigt sunkig lokal, kändes som en gammal kasern. Min pappa gillade att åka dit så jag skjutsade honom ibland, väldigt skum doft därinne, en blandning av krut och malkulor och det fanns mycket udda prylar - makaroner och utemöbler i en salig blandning. detta runt 1989.Jonas Persson skrev:
Där var jag ofta.Maria T skrev:Jorå, fanns ett Ö&B vid Bagartorpsringen i Solna (kanske finns kvar?) som var i en riktigt sunkig lokal, kändes som en gammal kasern. Min pappa gillade att åka dit så jag skjutsade honom ibland, väldigt skum doft därinne, en blandning av krut och malkulor och det fanns mycket udda prylar - makaroner och utemöbler i en salig blandning. detta runt 1989.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Utanför Ö&B i Arboga stod en gammal MIG-21 utanför butiken.
Hamnade där i början av 90-talet men togs bort för några år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hamnade där i början av 90-talet men togs bort för några år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bredvid Ö&B i Solna låg dessutom en sorts överskottsförsäljning av fordon, maskiner och div kemikalier. Jag har än idag kvar av 2-taktsoljan som jag köpte en 20 l dunk av för 100kr.Maria T skrev:Jorå, fanns ett Ö&B vid Bagartorpsringen i Solna (kanske finns kvar?) som var i en riktigt sunkig lokal, kändes som en gammal kasern. Min pappa gillade att åka dit så jag skjutsade honom ibland, väldigt skum doft därinne, en blandning av krut och malkulor och det fanns mycket udda prylar - makaroner och utemöbler i en salig blandning. detta runt 1989.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Jag är lite för ung för att komma ihåg det riktiga ÖB, men kommer däremot ihåg övergångstiden någon gång när jag som barn fick besöka butiken i Malmö, Fortfarande militärt överskott med också en hylla med tvål och schampoo. Även här stod ett militärt fordon av något slag, men om det var en Valp är jag osäker.Jonas Persson skrev:Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget och med ett helt annat sortiment? Udda livsmedel och div husgeråd mm fanns inte alls. Istället var det staligt ägda bolaget som grundades 1960 enda syfte att sälja överskottet från myndigheter och framförallt militären. Elverk, yxor, bilar och kläder var vad som såldes.
[länk]
Vi köpte någon skjorta och en rock samt någon form av ficklampa/cykellampa som drevs på dedär stora 4.5V-batterierna:
Överskottsbolaget var först att etablerar sig på området vid Löddeköpinge. De låg helt ensamma på området.Jonas Persson skrev:
Kul ställe med bra grejor. Oscilloskop, filmprojektor och filar från Öbergs var något som jag inhandlade där då det begav sig.