trähandtag trähandtag skrev:
Snart är väl dessa plexiglasskydd ett minne blott, även om vår lokala ICA-butik har de kvar. Bilden är tyvärr inte så bra.[bild]
De byts snart ut till skottsäkra rutor

• Gilla
  • Ledsen
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Här kan någon fylla i, men på andra sidan pölen i USA, debiterade man varje gång man kopplade upp och inte som här hemma där minutavgiften tickade på. Det innebar att de kopplade upp sig på morgonen och lät datorn sedan vara ansluten.
Njae, det var faktiskt typiskt så i USA att man inte betalade alls för lokalsamtal. Det var därför det var viktigt att ha en operatör som hade modempoler i ditt lokala riktnummerområde; då kostade det ingenting. Ja, förutom månadskostnaden för telefon $30-$40 eller så.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
F
V vanpire skrev:
Trocadero innehåller koffein, det gör väl inte Pommac eller Champis?
Ingen aning.

Maria T
Tokslut Tokslut skrev:
De byts snart ut till skottsäkra rutor
Så sorgligt, snart går väl alla runt med skottsäkra västar och visir; bor 2 km från Farsta centrum och var där mindre än en halvtimme innan skotten i lördagskväll som dödade två, skadade två.

• Ledsen
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget och med ett helt annat sortiment? Udda livsmedel och div husgeråd mm fanns inte alls. Istället var det staligt ägda bolaget som grundades 1960 enda syfte att sälja överskottet från myndigheter och framförallt militären. Elverk, yxor, bilar och kläder var vad som såldes.

Gissar på att förändringen kom iom försäljningen av bolaget 1992.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ÖoB

• Gilla
Morgan St och 8 till
  • Laddar…
Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget och med ett helt annat sortiment? Udda livsmedel och div husgeråd mm fanns inte alls. Istället var det staligt ägda bolaget som grundades 1960 enda syfte att sälja överskottet från myndigheter och framförallt militären. Elverk, yxor, bilar och kläder var vad som såldes.

[länk]
Japp, stod en Valp vid ingången/kassorna

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…

[länk]
Minns, det luktade antimögel medel eller liknande och det fanns allt från kamouflagenät till hjälmar.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Minns ni när ÖoB hette Överskottebolaget ...Gissar på att förändringen kom iom försäljningen av bolaget 1992.
[länk]
Jorå, fanns ett Ö&B vid Bagartorpsringen i Solna (kanske finns kvar?) som var i en riktigt sunkig lokal, kändes som en gammal kasern. Min pappa gillade att åka dit så jag skjutsade honom ibland, väldigt skum doft därinne, en blandning av krut och malkulor och det fanns mycket udda prylar - makaroner och utemöbler i en salig blandning. detta runt 1989.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
F
Maria T Maria T skrev:
Jorå, fanns ett Ö&B vid Bagartorpsringen i Solna (kanske finns kvar?) som var i en riktigt sunkig lokal, kändes som en gammal kasern. Min pappa gillade att åka dit så jag skjutsade honom ibland, väldigt skum doft därinne, en blandning av krut och malkulor och det fanns mycket udda prylar - makaroner och utemöbler i en salig blandning. detta runt 1989.
Där var jag ofta.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
... väldigt skum doft därinne, en blandning av krut och malkulor och det fanns mycket udda prylar - makaroner och utemöbler i en salig blandning. detta runt 1989.
Tja, det luktade väl ... typ ... lumpen ... :cool:

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Morgan St och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Lokalerna var inte direkt inbjudande. Hittade denna bild.

Förenade Fabriksverken / Överskottsbolaget Ö&B i Löddeköpinge 1982.
Svartvit bild, rea i klädaffär, lådor med kläder, skyltar med priser, shopper, gammaldags känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Morgan St och 7 till
  • Laddar…
Utanför Ö&B i Arboga stod en gammal MIG-21 utanför butiken.

Föråldrat militärt jetplan utställt, kamouflagefärg, med sovjetisk symbol, parkerad på gräs under blå himmel.
Skapa konto

Hamnade där i början av 90-talet men togs bort för några år sedan.

Klassisk bil framför kamouflagefärgat jetflyg, solig dag, person står bredvid flygplanet, blå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
F
Maria T Maria T skrev:
Bredvid Ö&B i Solna låg dessutom en sorts överskottsförsäljning av fordon, maskiner och div kemikalier. Jag har än idag kvar av 2-taktsoljan som jag köpte en 20 l dunk av för 100kr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…

[länk]
Jag är lite för ung för att komma ihåg det riktiga ÖB, men kommer däremot ihåg övergångstiden någon gång när jag som barn fick besöka butiken i Malmö, Fortfarande militärt överskott med också en hylla med tvål och schampoo. Även här stod ett militärt fordon av något slag, men om det var en Valp är jag osäker.

Vi köpte någon skjorta och en rock samt någon form av ficklampa/cykellampa som drevs på dedär stora 4.5V-batterierna:
98412.jpg

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lokalerna var inte direkt inbjudande. Hittade denna bild.

Förenade Fabriksverken / Överskottsbolaget Ö&B i Löddeköpinge 1982.
[bild]
Överskottsbolaget var först att etablerar sig på området vid Löddeköpinge. De låg helt ensamma på området.
Kul ställe med bra grejor. Oscilloskop, filmprojektor och filar från Öbergs var något som jag inhandlade där då det begav sig.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.